Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbutik i Tyskland

  • Surfbutik i Tyskland

    Publicerad av malik på 17 april, 2015 vid 05:05

    Hej!
    Jag funderar på att åka till Tyskland för att köpa utrustning. Är det någon som har erfarenhet?
    Jag undrar om det finns en bra butik i Norra Tyskland som kan rekommenderas. Jag har kollat på Keppler men den ligger i Södra delen av landet.
    Tack!

    malik svarade 9 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    17 april, 2015 vid 07:42

    hej

    jag köpte nyligen från Gun sails, 3 bommar, en mast och lite smått…gick bra, var betydligt billigare än samma prylar ngn annastans jag såg, ohc jag har dessutom hunnit testa dem och är nöjd. Vet inte var det ligger, men det var smidigt att köpa via webben…

  • star

    Medlem
    17 april, 2015 vid 07:58

    Personligen försöker jag att handla alla mina leksaker lokalt även om det kostar nån krona mer. Utvecklingen med butiker utan lager av prylar du kan klämma på direkt känns inte kul. Går prylarna sönder så är det även en mental garanti att du har någon att prata med. Även det en anledning att handla direkt ur butik. Skippa Tyskland!

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2015 vid 08:06

    Hamburg har väl några rätt välsorterade surfshoppar. Där kan du ju besöka Sailloft också.

    Fast fråga hos några lokala surfhandlare om det du tänkt handla innan du åker, om inte annat för att få ev. priskillnad bekräftad. Ibland kan de matcha bättre än man tror, fast det beror oftast på vad du är ute efter. Även om vissa vindsurfgrejor är billigare i Tyskland, så gäller det inte alltid. Och går något sönder är det klart enklare att hantera med en lokal shop.

    Och skiljer det typ mindre än 5-10% i pris så säger jag – stöd din lokala surfhandlare.

    (fast jag är inte opartisk, eftersom jag känner folk som säljer vindsurfpryttlar i Sverige).

  • malik

    Medlem
    17 april, 2015 vid 10:09

    Tack för svaren!
    Jag vet att det kan vara smidigt att köpa från nätet men det känns bättre att kunna se grejerna innan…
    Det är klart att man borde köpa lokalt men skillnaderna handlar ofta om mer an 25/30 %!!!! Så det får vara Tyskland tyvärr.
    Ha det bra,
    Malik

  • sailortrash

    Medlem
    17 april, 2015 vid 10:31

    Jag tycker överlag att Sverige har bra/konkurrenskraftiga priser sett till resten av Europa. Däremot är utbudet lite taskigt och priserna ligger ju där de ligger, oavsett vad man tycker om det. För mig ligger de i överkant med tanke på hur många timmar på vattnet jag hinner med – men visst, jag har köpt både brädor och segel i butik. Men överlag tittar jag tio ggr på köp och sälj innan jag inser att det är nytt som gäller. Personligen skulle jag gärna se en utvekling mot lägre kundpriser a Gun sails och switch kites även om det slår mot “lokala” (om man betraktar hela Svea rike som lokalt) shopar.

    Känns som Pryde-gruppens affärsmodell är lite tung, med tanke på priserna liksom..det slutar väl med att de bara säljer till en mindre målgrupp.

    Dessutom verkar det inte direkt straffa lokala surfshopar särskilt…La surf har t.ex otroligt konkurrenskraftiga priser på Slingshotkites och brädor, i samma nivå som Switch som länge legat på halva kundpriset på allt. Jag sätter ngt på att han bara säljer mer och mer för varje år som går tack vare de där priserna, som om det är ngn prispress på gång så gynnar det nog även handlarna i detta fall..vindsurfingen skulle knappast må dåligt av lite sund konkurrens här i Sverige..

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2015 vid 12:53

    Ja, visst är den traditionella modellen med varumärke – tillverkare – generalagent – centrallager – återförsäljare – butik under stark press i en massa (alla?) branscher.

    Se bara på cyklar. Våra lokala surfshoppar riskerar ju, som så många andra, att inte bli annat än ett “show room” och så går de flesta kunder därifrån och beställer på nätet istället.

  • ozzie

    Medlem
    17 april, 2015 vid 14:18

    Kolla surfpirates.de
    Har butiker i Kiel och Flensburg.
    Handlade av dem via nätet. Übersnabb leverans!

  • joris

    Medlem
    19 april, 2015 vid 16:13

    Surf keppler är inte att rekommendera tyvärr. Fick mina grejer (bräda+rigg) okompletta och tyvärr struntade de i att fixa det. Första online tysk besvikelse efter flera tiotals köp. Men kan man inte blir besviken här?

    Däremot köpte jag nu från surfstadl ammersee. Samma priser, bra utbud , snabb leverans och perfekt förpakking.

    Jag förstår frustrationen av lokala butiker men pris skillnaden är verkligen betydlig (omkr 20-30%) även inkl. leverans från Tyskland. Om priserna skulle ligga i en 10% område skulle jag inte tveka att köpa lokalt men nu…
    Just my five cents..

  • staffomania

    Medlem
    19 april, 2015 vid 20:05

    Är det verkligen så mycket billigare? Jag köpte min splitternya starboard futura förra året från Surfspot för 11 eller 12 tusen medan om du ska köpa årets futura från surfstadl så kostar den 15′. Då förbeställde jag iofs men ett tips kan ju vara att titta först med din lokala surfbutik. Många svenska surfklubbar har även medlemsrabbat i en del butiker.

  • malik

    Medlem
    19 april, 2015 vid 20:29

    Visst kan det vara billigare här. Man kan hitta en bräda på riktigt bra pris Med lite tur. Problemet är om man ska köpa ett komplett segel linje med mast, bräda… utbudet är mycket bättre där (man hittar ibland tom 4 eller 5 segel av samma modell och samma färg). Marknaden är mycket större i Tyskland och då ska man förvänta sig såna skillnader. Man får bara hoppa att flera börjar vindsurfa igen i Sverige…
    Tack for alla svar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbutik i Tyskland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.