Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Surfers Paradise, Australien

  • Surfers Paradise, Australien

    Publicerad av yaqup på 27 augusti, 2004 vid 12:17

    Nån som har varit där? Ska dit från mitten januari till juli nästa år. Vilken storlek e att rekomendera för den perioden? Hörde också rykten om att man va tvungen o ha nåt IKO certificate för o åka på visa ställen i Australien. E detta en av dom?

    Erik

    webbe svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mackan

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 20:37

    fan gubben dra till västkusten. mkt fetare o inte så många dryga svenska backpackers.

  • fredde

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 17:49

    skadu dit så ha med typ 10 och 14
    vardär en månad men inte såbra surf det är bättre på sunshinecost om du ska vara på den sidan norrom brisbane men rekomenderar väst sidan istället

    det är kanon vågon att köra i surfers men mycket mycket strömmar och det är inga vanliga östersjö strömmar nu snackarvi livsfarliga

  • melker

    Medlem
    5 september, 2004 vid 12:41

    Läggner helt dra till Västsidan eller lämbna kiten hemma. Köp en bra surfbräda när du kommer ner istället du lär inte få så mycket nytta av kjoltyget i himlen….

  • egan

    Medlem
    5 september, 2004 vid 21:51

    fan. det e så pass alltså. ska ju plugga där så det blir där jag hamnar

  • melker

    Medlem
    7 september, 2004 vid 07:04

    Blåser nästan aldrig och det är ju ett problem.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2004 vid 09:05

    Var inte så ledsen för det du! 🙂
    Passa på att lära dig den absolut skönaste njutningen att tillgå på vårt jordklot istället; “riktig” surfing (jag kitar också)! Perfekta vågor i väldigt svag off-shore-vind & värmande sol och vatten gör det obeskrivligt.
    Har själv pluggat i Surfers och det var den mest bekymmerslösa tiden i mitt liv so far. Morgonsurf i soluppgången varje dag, ev till Griffith Uni på dan eller självstudier i solstolen och så en avslutande kvällssurf i Burleigh h, Kirra, Snapper, Green Mount., eller en tur med bilen till Carbarita (=Pointbrake-Favouriten utan trängsel!!) eller Byron Bay med en avslutande fet biff på The Station till flummig Livemusik i Byron, o s v….

    OBS!!! Se till att få en lägenhet nära beachen i Surfers. Det blir riktigt varmt under jan-maj och sjöbrisen behövs trotts AC. Brakers North är ett perfekt alt. Billigt men absolute beachfront, balkonger mot havet, utomhus bubbelpool (efter surfen), pool, BBQ-area, tennisbana, fullt utrustat kök & tvättmask. + tuml mm. Vi var 4 pers och betalde ca 1500/pers/mån.
    Har du möjlighet så köp en beg. bil så kommer du att uppleva MYCKET mer under din tid där. Ta ett extra lån annars, för det är det absolut värt!!! Parkeringshus finns på Brakers och bensinen är nästa gratis.

    Kita på beachen kan du glömma! Sällan vind som är tillräckligt stark för att ta dig förbi bryten (som är helt olika de vågor vi har hemma). Däremot skulle det kunna funka på Braoad Waters (nästan som en lagun på insidan av Broad Beach), men Locals varnar för haj där och vid The Spit…försvinner husdjur med jämna mellanrum inne i kanalerna, hm.

    Du kommer att få det oförskämt bra grabben 🙂

  • patrikol

    Medlem
    10 september, 2004 vid 09:45

    Jakob lämna tygtrasan hemma! Du kan ju surfa på riktigt där! Fan vad man blev avis nu då! cool.gif

  • egan

    Medlem
    11 september, 2004 vid 08:57

    Svar till:


    Var inte så ledsen för det du! 🙂
    Passa på att lära dig den absolut skönaste njutningen att tillgå på vårt jordklot istället; “riktig” surfing (jag kitar också)! Perfekta vågor i väldigt svag off-shore-vind & värmande sol och vatten gör det obeskrivligt.
    Har själv pluggat i Surfers och det var den mest bekymmerslösa tiden i mitt liv so far. Morgonsurf i soluppgången varje dag, ev till Griffith Uni på dan eller självstudier i solstolen och så en avslutande kvällssurf i Burleigh h, Kirra, Snapper, Green Mount., eller en tur med bilen till Carbarita (=Pointbrake-Favouriten utan trängsel!!) eller Byron Bay med en avslutande fet biff på The Station till flummig Livemusik i Byron, o s v….

    OBS!!! Se till att få en lägenhet nära beachen i Surfers. Det blir riktigt varmt under jan-maj och sjöbrisen behövs trotts AC. Brakers North är ett perfekt alt. Billigt men absolute beachfront, balkonger mot havet, utomhus bubbelpool (efter surfen), pool, BBQ-area, tennisbana, fullt utrustat kök & tvättmask. + tuml mm. Vi var 4 pers och betalde ca 1500/pers/mån.
    Har du möjlighet så köp en beg. bil så kommer du att uppleva MYCKET mer under din tid där. Ta ett extra lån annars, för det är det absolut värt!!! Parkeringshus finns på Brakers och bensinen är nästa gratis.

    Kita på beachen kan du glömma! Sällan vind som är tillräckligt stark för att ta dig förbi bryten (som är helt olika de vågor vi har hemma). Däremot skulle det kunna funka på Braoad Waters (nästan som en lagun på insidan av Broad Beach), men Locals varnar för haj där och vid The Spit…försvinner husdjur med jämna mellanrum inne i kanalerna, hm.

    Du kommer att få det oförskämt bra grabben 🙂

    [/ QUOTE ]Fan det låter ju riktigt gött! Tack för infot om boendet, låter ju hur bra som helst. Åker ditt med 4 stycken o ingen av dom kajtar så det blir kanske o lämna den här hemma.

  • ame

    Medlem
    17 september, 2004 vid 09:58

    Nicco: Vad menar du? Vågsurfen suger ju stenhårt i Surfers!? Vågorna bryter ju bara rakt in mot land utan nån struktur!

    Jag var där i påskas och kiteade, tyckte att det var en bra spot för det. Man kan alltid åka inne i Lenfox Park om man vill ha plattvatten (floderna innanför) Fast det finns lite Bullsharks och rockor där att se upp för, men det hade inte hänt att nån kitesurfare blivit attakerad ännu, inte vad jag hörde iaf. Däremot var det 2 snubbar på fyllan som simmade där när det var natt som blev uppätna..

  • webbe

    Medlem
    17 september, 2004 vid 19:42

    tycker fan du ska ta med dig kiten… jag var där i våras i 5 månader och det blev en hel del kite… strömmarna är inte så farliga om det inte har varit oväder…
    det absolut skönaste är att köra downruns på floden från len fox park till cheerwater/runawabay… vi körde det ett par gånger… man måste dock ha två bilar… det e ca 6 kilometer där emmellan och går bara att köra vid sydvästlig eller sydsydvästlig… vilket e det det blåser 90% av tiden (om det blåser) våra åk tog ca 2 timmar eftersom du kryssar fram och tillbaka downvind… hur skönt som helst… jag känner ett par sköna norrbaggar där nere som kör och jag kan snacka med dom om du behöver lite info om spotsen eller om du vill haka på dom… dom har bilar osv…
    jag körde med 11,5 eller 18… blev mest 11,5an… på sommaren blåser det inte så ofta men det drar igång frammåt april och är hyfsat efter det… det är inte världens bästa kiteställe men det e rätt poppis där… en jävla massa folk ute vid narrowneck (lokala stället nere på stranden) om det blåser 10 ms eller mer…
    lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2004 vid 13:37

    Ang AME “Vad menar du Nicco”:

    Om du orkat ta dig från den officiella Surfersparadise-beachen till, Burleigh Head, Kirra eller Snapper (alla Pointbrakes bara 5-10 min med bil från Surfers Center) eller Carbarita (ca 30 min) så skuller du fatta vad jag menar!!! Tipsade även att en bil är guld värd….Dessutom kan morgon/kvällssurfen vara riktigt fin just utanför Brakers North där en peak brukar bildas i sanden. Kanon att stå på balkongen och kolla in hur det bryter först. Men det är klart, det krävs ju lite bättre teknik och erfarenhet att surfa beachbrakes wink.gif (antar att du inte har så många timmar på vattnet som du skulle ha behövt på surfbrädan…)
    Nämnde dessutom Broad Waters (insidan) för Kiting, men det missade du visst också?! Dessutom så var du ju där den absolut sämsta tiden på året för vågsurfing (deras höstperiod med onshore-vindar)!!!

  • webbe

    Medlem
    21 september, 2004 vid 15:07

    fan jag var där över hela deras höst… fr februari till juli och det blåste pålandsvind en dag som jag kan minnas… typ hela tiden östsydöst eller rakt sydlig… någon enstaka gång blåste det nordligt… men men… surfen en bit därifrån är ju klassat riktigt högt här i världen medan det i själva surfers suger ganska mycket… broadwaters är helt ok för kite… fast ännu vassare lite längre in i floden bortåt cheerwater/runaway bay… kiteade du själv när du var där? var körde du isåfall?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Surfers Paradise, Australien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.