Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfförbud i Läjet?

  • Surfförbud i Läjet?

    Publicerad av andi_j på 16 juni, 2008 vid 06:46

    Tjenare
    Bara tänkte höra vad det är som gäller i Läjet på södra sidan. Där är en överstruken vindsurfare under hundförbudsskylten, är denna skylten ny? Klart att jag förstår vad skylten betyder, men jag har aldrig sett någon bada i läjet när det har varit surfväder där så varför har en sådan skylt kommit upp? Igår “brydde” jag mig inte om skylten men jag vill inte förstöra för någon annan därför vill jag veta vad som gäller.

    blackadder svarade 15 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • blackadder

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 07:32

    Den skylten vet jag ej var den kommer ifrån. Dock kommer en ny skylt upp i dagarna där det står att kitesurfing inte skall bedrivas då det är badare i vattnet. Detta gäller mellan 10 och 18 på dagarna mellan 15/6 och 15/8. Detta beslut har framkommit då många badare klagat och känt sig illa till mods av alla kiteare som kört för nära dem. Varbergs Surfklubb har varit med och tagit fram skyltarna. Jag rekommenderar alla att följa dessa skyltar, då vi annars kommer att få ett förbud som ett brev på posten. F.ö. kan jag rekommendera att launcha/rigga i södra näs istället, då det inte stör lika många badare. En andra regel är att inte surfa på en strand där folk badar om du inte kan ta höjd, dvs under ca 7-8m/s.

    Slutligen kan jag rekommendera ett medlemskap iVarbergs Surfklubb, se länk nedan
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57806&highlight=medlemsskap

    /Ulrik
    ordf. Varbergs Surfklubb

  • andi_j

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 07:36

    Tack för infon. Som sagt använder man huvud blir det alltså inga problem. Vill dock inte ha min drake/bräda uppäten av kossorna, dom kommer ju inte att bli mindre nyfikna 🙂

  • blackadder

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 09:48

    Dom är snälla. Det gäller bara att ha lite pondus när dom kommer nära, vilket inte alltid är så lätt.

  • kvabbso

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 11:55

    jag har rött badlakan som jag brukar viffta med samtidigt som jag ger kouslingarna ondaögat, det brukar hjälpa

  • fesen

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 12:42

    Den lilla skylten har suttit där länge…

    Alltså….detta eviga klagande från “badande”. Snarare handlar det om ren okunskap. Ofta från boende i området som har badat på samma plats i 40 år. Det var ju bättre förr.

    Förra veckan hade jag en kanondag i Läjet. 10-12 m/s. Fina vågor. Hyfsat väder. Men det var ganska “kallt”. Gissar att det var runt 16 grader. Absolut inget badväder.
    Jag kom ner vid 16 tiden. 15-20 surfare. Både vindsurfare och kitesurfare. Inte en enda badare. Enligt uppgift från personer som varit där precis hela dagen så hade det inte varit en enda badare på stranden under hela dagen.

    Jag riggade och körde ett tag. Noterade 2 unga tjejer som badade från piren. Dom verkade helt nöjda.
    Men…ett par äldre boende i området hade bestämt sig för ett eftermiddagsdopp. Som dom förmodligen alltid tar när det inte regnar, oberoende på temperatur eller vind. Det har dom ju givetvis rätt att göra.

    Men…inte kan dom tänka sig att gå ut vid kanten av viken. Dom skall minsann kliva rakt ut mitt i viken. Sedan skall det skrikas och fäktas med armarna och klagas att det surfas för nära. Jag såg redan på långt håll att det skulle bli problem, så jag höll mig undan. Inte heller var det någon annan som låg farligt nära heller. Det var lågvatten och väldigt långgrunt i Läjet den aktuella dagen, så det var inte en enda surfare som körde närmare stranden än nödvändigt. (Förutom på väg ut eller in)

    Det verkar bestämt som om det inte finns det minsta förståelse för att alla inte vill nyttja stranden och havet på samma sätt. Det verkar som om vissa personer anser sig ha större rätt än andra, oavsett omständigheterna. Att dom kommer ner för att rent demonstrativt ställa till en scen och sedan klaga till kommunen. (Nu vet jag ju inte om dom gjort detta, men det skulle verkligen inte förvåna mig.)

    Skall 2 badande som vill nyttja platsen i 30 minuter, en dag då inga andra badare vågat visa sig under hela dagen, få förstöra för minst 40-talet surfare???

    Jag tror det är bra om vi rapporterar alla sådana här tillfällen av konflikter, gärna till föreningen, för att kunna ha någon motpol till eventuella klagomål som kommit till kommunen.

    Plats, ungefärlig tidpunkt och saklig information om situationen som uppstått. En beskrivning om väderförhållanden vid den aktuella tidpunkten är också av intresse. För i rättvisans namn så kan man inte hävda att det ligger i allmänhetens intresse att ingen surfar när det är 15 grader varmt och halv storm!

    Kan vi försöka få feedback från kommunen på inkommna klagomål?
    Kan vi få kommunen att ställa relevanta motfrågor och dokumentera de faktiska väderförhållandena vid varje inkommet klagomål?

    Finns det inget skriftligt, pålitligt underlag från kommunen varför dom vill införa restriktioner så finns det inget underlag till ett sådant beslut. Det är en demokrati vi lever i och att det tillkommer regler och restriktioner baserat på rent godtycke är rent förkastligt och skall ej godtas.

    //Robban

    (Som bevisligen tröttnat på dessa griniga individer som klagar bara för klagandets skull. Skulle dom bestämma så skulle vi fortfarande vara kvar i bronsåldern.)

  • kvabbso

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 14:30

    BRA!!!! Det ligger mycket i det du skriver

  • debkausf

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 15:30

    Det allra viktigaste är att inte käfta emot utan ta det lugnt o be om uräkt för att man varit ivägen(oavsett anstånd). Sedan gäller det att hålla ett avstånd som inte skrämmer dom badande, detta avståndet kan ju variera från badgäst till badgäst. Om det nu är så att badade kommer o ska ta ett 5 min. storm-dopp kan man kanske passa på att ta en liten paus eller inte åka på den halvan av stranden en stund. Till sist skulle jag bara vilja säga: använd kohagen!!!!! Om vi mister läjet kommer jag att gråta blod i ett halvår!

  • pihlblad

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 16:02

    He he kommer du verkligen det Mangnus du kör ju inte i Läjet än då:smile:

  • walle

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 16:08

    Ja var rädda om Läjet, ett av Sveriges 10 bästa vågspot!

    Bar att bita sig i läppen om någon tjurig pensionär börjar att skrika, bäst e som sagts att helt försöka undvika ickesurfande så långt det e möjligt.

    Tror också det är viktigt att dokumentera dag/tid och väder om det uppstår problem.
    Är vi väl organiserade kan dom inte tvinga bort oss, aldrig!

  • blackadder

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 16:11

    @debkåusf 475443 wrote:

    Det allra viktigaste är att inte käfta emot utan ta det lugnt o be om uräkt för att man varit ivägen(oavsett anstånd). Sedan gäller det att hålla ett avstånd som inte skrämmer dom badande, detta avståndet kan ju variera från badgäst till badgäst. Om det nu är så att badade kommer o ska ta ett 5 min. storm-dopp kan man kanske passa på att ta en liten paus eller inte åka på den halvan av stranden en stund. Till sist skulle jag bara vilja säga: använd kohagen!!!!! Om vi mister läjet kommer jag att gråta blod i ett halvår!

    Kan bara hålla med Magnus! Saken är ju den Fesen att badande KAN bara bada på grunt vatten men vi KAN köra längre ut. Det är vi som pysslar med den “farliga” aktiviteten och följaktligen är det vi som får anpassa oss. Detta ska naturligtvis inte överdrivas men man kommer jävligt långt med lite ödmjukhet!

  • fesen

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 16:11

    @walle 475457 wrote:

    Tror också det är viktigt att dokumentera dag/tid och väder om det uppstår problem.
    Är vi väl organiserade kan dom inte tvinga bort oss, aldrig!

    Inte utan ansträngning iaf. 😉

  • haze

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 17:20

    Var dessutom sjuk kaos i Björkäng i helgen. Läge att få upp vad som gäller där framför allt då det är ett nybörjar spot och då har man väl inte riktigt full koll på alla saker. Varför får man inte svar när man mailar till Varbergs Surfklubb på deras hemsida för?

  • sourra

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 17:29

    Kan inte kommunen införa sur-förbud istället?

  • blackadder

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 17:30

    @Haze 475474 wrote:

    Var dessutom sjuk kaos i Björkäng i helgen. Läge att få upp vad som gäller där framför allt då det är ett nybörjar spot och då har man väl inte riktigt full koll på alla saker. Varför får man inte svar när man mailar till Varbergs Surfklubb på deras hemsida för?

    Jag trodde de mejlen kom till mig, men jag har inte fått några mejl. Ska kolla detta!

  • haze

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 17:32

    Gör det. Annars så kan du ringa mig…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfförbud i Läjet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.