Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfförbud i Läjet?

  • fesen

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:58

    @Blackadder 475458 wrote:

    Kan bara hålla med Magnus! Saken är ju den Fesen att badande KAN bara bada på grunt vatten men vi KAN köra längre ut. Det är vi som pysslar med den “farliga” aktiviteten och följaktligen är det vi som får anpassa oss. Detta ska naturligtvis inte överdrivas men man kommer jävligt långt med lite ödmjukhet!

    Backa och läs en gång till. Jag och alla andra befann oss på behörigt avstånd. Det var inte någon på väg in och ingen på väg ut när dom kom. Men det fäktades och tjoades en hel del ändå. Sedan uppstod det diskussion på straden. Måste tacka alla som var där, för det gick väldigt lugnt och sansat till väga. Det var ingen av surfarna som fick något frispel iaf. Jag beslutade mig för att inte blanda mig i diskussionen då det egentligen inte fanns något att diskutera om.

    Badare kan bada precis vart som helst bevisligen. I Läjet vid det aktuella tillfället så var det ankeldjupt vatten säkert 35-45 meter ut från straden, minst. En sådan dag kommer badarna, som prompt skall bada, ganska så långt ut innan dom är nöjda med vattendjupet. Vi surfare som leker på vågorna kommer en bit in ibland särkilt som man ibland vill åka till stranden för att pausa en liten stund.

    Saken är den. För att det skall fungera att samsas med alla som vill nyttja våra stränder och hav så måste alla visa hänsyn. Inte bara vi surfare.

    Dessa två badande som dök upp skulle nog inte varit nöjda om vi så skjutsade ner dom till havet, bar dom ut i havet och gav dom en spa-behandling av bästa kvalité.

    Tyvärr är det nog även dessa personer som hörs mest i debatten är jag rädd. 🙁

    Utvecklingen går framåt i hela samhället inte bara när det gäller aktiviteter vid/på havet. Man får faktiskt finna sig i att saker och ting förändras. Särkilt på allmän plats. (Och inom rimliga gränser givetvis)

    Så igen. Varför skall 2 badare få förstöra för uppåt 40 surfare en riktigt badovänlig dag???

    När skyltarna kommer upp så kommer dom garanterat tolkas och misstolkas på diverse olika sätt. Misstolka mig rätt, jag tycker det är bra med skyltar som informerar om vad som gäller. Men jag tror dessvärre att klagomålen från vissa håll kommer att fortskrida.

    Vad är det nu beslutat att det skall stå på skyltarna? Den slutgiltiga versionen?

    Att det är surfförbud mellan 10-18 om det är badande i vattnet???
    Skall man då bara försvinna upp i rök när det dyker upp två badare som rusar ut i vattnet en eftermiddag när det inte synts till en enda badare under hela dagen?!?!?!

  • surfbasse

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 21:12

    jag kan inte annat än att hålla med jag var nere i läjet vid denna tidpunkt och förmodligen den som körde närmast paret när jag var på väg in men hade dem ca 30 meter till dem och dom började skrika när jag var säkert 60 meter ifrån dem inte de ville inget annat än att jävlas. vi försökte prata lungt å tydligt med dem på stranden men de hade redan bestämt sig för att bråka… tyvärr finns det sådana människor som förmodligen inte har nåt bättre för sig @Fesen 475576 wrote:

    Backa och läs en gång till. Jag och alla andra befann oss på behörigt avstånd. Det var inte någon på väg in och ingen på väg ut när dom kom. Men det fäktades och tjoades en hel del ändå. Sedan uppstod det diskussion på straden. Måste tacka alla som var där, för det gick väldigt lugnt och sansat till väga. Det var ingen av surfarna som fick något frispel iaf. Jag beslutade mig för att inte blanda mig i diskussionen då det egentligen inte fanns något att diskutera om.

    Badare kan bada precis vart som helst bevisligen. I Läjet vid det aktuella tillfället så var det ankeldjupt vatten säkert 35-45 meter ut från straden, minst. En sådan dag kommer badarna, som prompt skall bada, ganska så långt ut innan dom är nöjda med vattendjupet. Vi surfare som leker på vågorna kommer en bit in ibland särkilt som man ibland vill åka till stranden för att pausa en liten stund.

    Saken är den. För att det skall fungera att samsas med alla som vill nyttja våra stränder och hav så måste alla visa hänsyn. Inte bara vi surfare.

    Dessa två badande som dök upp skulle nog inte varit nöjda om vi så skjutsade ner dom till havet, bar dom ut i havet och gav dom en spa-behandling av bästa kvalité.

    Tyvärr är det nog även dessa personer som hörs mest i debatten är jag rädd. 🙁

    Utvecklingen går framåt i hela samhället inte bara när det gäller aktiviteter vid/på havet. Man får faktiskt finna sig i att saker och ting förändras. Särkilt på allmän plats. (Och inom rimliga gränser givetvis)

    Så igen. Varför skall 2 badare få förstöra för uppåt 40 surfare en riktigt badovänlig dag???

    När skyltarna kommer upp så kommer dom garanterat tolkas och misstolkas på diverse olika sätt. Misstolka mig rätt, jag tycker det är bra med skyltar som informerar om vad som gäller. Men jag tror dessvärre att klagomålen från vissa håll kommer att fortskrida.

    Vad är det nu beslutat att det skall stå på skyltarna? Den slutgiltiga versionen?

    Att det är surfförbud mellan 10-18 om det är badande i vattnet???
    Skall man då bara försvinna upp i rök när det dyker upp två badare som rusar ut i vattnet en eftermiddag när det inte synts till en enda badare under hela dagen?!?!?!

  • debkausf

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 21:25

    @Fesen 475576 wrote:

    Backa och läs en gång till. Jag och alla andra befann oss på behörigt avstånd. Det var inte någon på väg in och ingen på väg ut när dom kom. Men det fäktades och tjoades en hel del ändå. Sedan uppstod det diskussion på straden. Måste tacka alla som var där, för det gick väldigt lugnt och sansat till väga. Det var ingen av surfarna som fick något frispel iaf. Jag beslutade mig för att inte blanda mig i diskussionen då det egentligen inte fanns något att diskutera om.

    Badare kan bada precis vart som helst bevisligen. I Läjet vid det aktuella tillfället så var det ankeldjupt vatten säkert 35-45 meter ut från straden, minst. En sådan dag kommer badarna, som prompt skall bada, ganska så långt ut innan dom är nöjda med vattendjupet. Vi surfare som leker på vågorna kommer en bit in ibland särkilt som man ibland vill åka till stranden för att pausa en liten stund.

    Saken är den. För att det skall fungera att samsas med alla som vill nyttja våra stränder och hav så måste alla visa hänsyn. Inte bara vi surfare.

    Dessa två badande som dök upp skulle nog inte varit nöjda om vi så skjutsade ner dom till havet, bar dom ut i havet och gav dom en spa-behandling av bästa kvalité.

    Tyvärr är det nog även dessa personer som hörs mest i debatten är jag rädd. 🙁

    Utvecklingen går framåt i hela samhället inte bara när det gäller aktiviteter vid/på havet. Man får faktiskt finna sig i att saker och ting förändras. Särkilt på allmän plats. (Och inom rimliga gränser givetvis)

    Så igen. Varför skall 2 badare få förstöra för uppåt 40 surfare en riktigt badovänlig dag???

    När skyltarna kommer upp så kommer dom garanterat tolkas och misstolkas på diverse olika sätt. Misstolka mig rätt, jag tycker det är bra med skyltar som informerar om vad som gäller. Men jag tror dessvärre att klagomålen från vissa håll kommer att fortskrida.

    Vad är det nu beslutat att det skall stå på skyltarna? Den slutgiltiga versionen?

    Att det är surfförbud mellan 10-18 om det är badande i vattnet???
    Skall man då bara försvinna upp i rök när det dyker upp två badare som rusar ut i vattnet en eftermiddag när det inte synts till en enda badare under hela dagen?!?!?!

    Jag håller med dig om allt! Vi har redan framfört det absurda med denna situation som just upstått för komunen o tro de eller ej dom begrep också att just detta skulle hända. När vi sedan undrade om vi blev tvungna att avbryta fick vi till svar att ingen skulle klaga om det blåste 10m o var tomt på stranden, men att det alltid finns folk som klagar för klagandets skull. MEN nu måste vi hålla klagomålen nere tills folk vänjer sig o glömmer annars e de helt enkelt klippt! Men det kanske inte hjälper ändå för idag snacka jag med en fågelskådare som sa att kitesurfing snart kommer förbjudas på hela västkusten! man blir bara sååå trött!

  • kvabbso

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 06:51

    Visst diplomati i all ära men när man möter ortodxa ultrabadar så gäller bara en sak. Kör upp nära, koppla leashen i badbrallan och dra ut den skrikande gammlingen. Man gör ju då oxå en samhällsinsats en gnällig mindre och en pansion som inte behöver betalas ut. Man kan ju oxå plantera ut tjurhajar dom gillar både runt vatten och segt kött.

  • neven

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 06:56

    Det är kanske är så att kohagen är det som gäller i Läjet punkt. Om det inte är så att det är heeeelt riskfritt att badare kommer o dyker upp.

  • fesen

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:09

    @Neven 475629 wrote:

    Det är kanske är så att kohagen är det som gäller i Läjet punkt. Om det inte är så att det är heeeelt riskfritt att badare kommer o dyker upp.

    Det är nog aldrig helt riskfritt.
    Surfade i kohagen för 2 sommrar sedan och en man promenerade genom kohagen ner för att bada. Han hade minsann badat där i 40 år och kunde minsann inte acceptera att det var andra personer där. Absolut inte kitesurfare.

  • fesen

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:13

    @debkåusf 475587 wrote:

    Jag håller med dig om allt! Vi har redan framfört det absurda med denna situation som just upstått för komunen o tro de eller ej dom begrep också att just detta skulle hända. När vi sedan undrade om vi blev tvungna att avbryta fick vi till svar att ingen skulle klaga om det blåste 10m o var tomt på stranden, men att det alltid finns folk som klagar för klagandets skull. MEN nu måste vi hålla klagomålen nere tills folk vänjer sig o glömmer annars e de helt enkelt klippt! Men det kanske inte hjälper ändå för idag snacka jag med en fågelskådare som sa att kitesurfing snart kommer förbjudas på hela västkusten! man blir bara sååå trött!

    Ja vi är väl rörande överens.

    Jag tror som sagt att det är bra om vi försöker dokumentera incidenter.
    Då ser kommunen att vi är seriösa och vi har ett material som faktiskt kan användas i diskussioner med motparter.

    Fågelskådarna är dock ett kapitel för sig…

  • blackadder

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:34

    @Fesen 475640 wrote:

    Det är nog aldrig helt riskfritt.
    Surfade i kohagen för 2 sommrar sedan och en man promenerade genom kohagen ner för att bada. Han hade minsann badat där i 40 år och kunde minsann inte acceptera att det var andra personer där. Absolut inte kitesurfare.

    Vi körde i söndags utan probs.

  • fesen

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 08:19

    @Blackadder 475650 wrote:

    Vi körde i söndags utan probs.

    Det tror jag nog.

    Det jag syftade på är snarare att det alltid finns någon som har åsikter…

  • raggi-man

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 08:35
    Blackadder;475650 wrote:
    Vi körde i söndags utan probs.

    ja, jag har kör utan problem med badare många gånger oxå. MEN det händer ju även att tjurskallar badar även i kohagen så vi ska nor vara med diplomatiska och pedagogiska mot asen 😡

  • kvabbso

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 09:09

    Är det bara badare, ornitologer, getteröbåten och vågsurfare som inte gillar oss????

    http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=728587&avdelning_1=109&avdelning_2=169&page=0

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58645

  • gh0st

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 10:07

    Nä, lokalbefolkning är ännu en kategori som måste läggas till din lista

  • sourra

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 10:09

    Det är bara en liten rabiat skara fågelskådare, badare samt våg- & vindsurfare som har problem med oss och det kan vi inte göra så mycket åt. Trångsynta oupplysta paltskallar kommer det alltid finnas.

    Istället får vi se till att hålla oss på god fot med den stora massan som inte har något emot oss utan tvärtom tycker vi är ett trevligt inslag. Det gör vi genom att visa hänsyn, respekt och vara trevliga då vi är ute. Om någon skriker och tycker vi kör för nära dom – käfta inte emot. Gör en ursäktande gest med handen och höjda ut. Det är nämligen inte vår uppfattning om vad som är för nära som ligger till grund för klagomål och missnöje, utan det är deras.

  • kvabbso

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 15:58

    en städdag längs stranden och få medierna att uppmärksamma det, borde ju får folk att tycka vi är rediga och käcka

  • debkausf

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 18:30

    Det är nämligen inte vår uppfattning om vad som är för nära som ligger till grund för klagomål och missnöje, utan det är deras.

    mycke bra sagt sourra!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfförbud i Läjet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.