Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing surfhandskar ?

  • surfhandskar ?

    Publicerad av pajas på 23 september, 2002 vid 17:50

    minns att det pratades om några hanskar i vintras som funkade väldigt bra … tror det var avsett för fiskare eller nått sånt
    fanns nån hemsides adress till nått företag … nån som minns ?

    hittat inlägget jag letade efter!
    sök på grundens på konfen så hittar ni fler inlägg om dessa handskar och även bilder …

    “Skit i allt vad våtdräktshandskar heter.
    Vi seglade på Öland igår i fem timmar och idag i tre.
    Inga problem med händerna.
    Vi använder en gummihandske som tillverkas av.
    Grundens of Sweden (regnkläder)
    Center mod 15
    Handsken är orange i skaftet och röd i handsken.
    Lite fodrad.
    Framtagen för oljeplattformsarbetare.
    Den är smidig och varm.
    Ingen kramp pris omkring 100lappen.
    Denna handske slår allt som finns.
    Den är framtagen för att användas i kalla våta förhållanden.
    Där det krävs smidighet.
    Utan börja nu jaga denna handske i era byggvaruhus.
    Eller på grundens hemsida.
    Så har ni förlängt er surfsäsong tre månader.
    En som surfar 10 månader om året utan att frysa. “

    Jörgen K

    anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • feg

    Medlem
    23 september, 2002 vid 18:04

    Fiskevantar???

    Köp vindsurfingvanta från NP. Tumvante som är öppen i handflatan vilket gör att diametern på greppet inte ökar.
    De ger värme och fartvindsskydd samtidigt som man kan släppa ut handen genom hålet i handflatan om det är för varmt.
    Det enda negativa är väl om man har tänkt ligga i vattnet största delen av tiden, då blir det svinkallt.

    /en feg stackare med numera varma händer

  • eriksson

    Medlem
    23 september, 2002 vid 18:12

    Jag har ett par Gul Titanium som funkar fint,fint!…
    Fast personligen så används dom inte i fall de inte behövs!tycker man tappa lite fingertopps känsla wink.gif

  • levieux

    Medlem
    23 september, 2002 vid 18:45

    Först ett par tunn sjukhus bommulsvantar.
    Sen ett par diskplasthandskar (helst i rosa…det går forstast!!! wink.gif )
    = tunna, smidiga, varma, billiga vantar.

  • watertouch

    Medlem
    23 september, 2002 vid 19:20

    Jag har funderat lite på dom där hålvantarna.. Blir det inte kallt från bommen? Den är ju oftast rätt blöt.

  • alexander

    Medlem
    23 september, 2002 vid 19:20

    Jag använder bara diskhandskar och det går jätte bra så länge det är tätt runt handleden. Jag har oxå testat vanliga dykarhandkar dom är jätte varma men man får kramp i underarmarna jättefort.

  • oscar

    Medlem
    23 september, 2002 vid 20:20

    Diskhandskar med openpalm tumvantar över är det klart bästa som jag har testat.

  • watertouch

    Medlem
    23 september, 2002 vid 20:32

    Det låter onekligen som en bra ide, får testas.

  • feg

    Medlem
    24 september, 2002 vid 15:30

    Nej det spelar ingen roll att bommen varit i vattnet.

    Jag tror att det beror på att den riktiga kylan kommer från vinden och fartvinden, den så kallade köldeffekten.
    Vattnet blir ju aldrig kallare än 4-6 plusgrader medan jag tror att man ibland seglar i temperaturer som är lägre. Till detta måste man lägga köldeffekten vilken är enorm eftersom vi av någon konstig anledning oftast seglar när det blåser en del.

    Det är sant att både vanten och bommen blir blöta när de hamnar i vattnet. Visst blir det kalt direkt men det leder endast till att man får bita ihop under en 15-20 sekunder medan handen värmer upp insidan på vanten och bommen där man håller. Flyttar man sedan handen eller ramlar i ytterligare en så gäller de 15-20 sekunderna igen. (Detta innebär att om man är en frekvent badare bör man ha vantar utan hål)
    Den snabba uppvärmningen beror på att fingrar ligger mot varandra (inte skiljs isär som i handskar), att vanten skyddar mot fartvinden och gummiytan och aluminium/kolfiber i bommen leder värme dåligt)

    Nackdelar med olika alternativa handvärmare som jag har upplevt är att hela vantar/handskar ändå är kalla samt att handen är blötare i dessa eftersom vatten ändå kommer in.
    Att handen är blötare med hela vantar/handskar leder till att huden i handen löses upp och blir mjuk för att sedan släppa och skapa riktiga sår pga friktionen istället för att bara ge händerna lite valkar.
    Jag har testat diskvantar men de glider sakta av handen och/eller går sönder pga av friktionen mot bommen, dessutom värmer de dåligt eftersom de är så tunna. Slutsatsen enligt mitt resonemang ovan är att dessa vantar inte skyddar mot fartvinden.
    Jag har även testa hela handskar vilka kanske är varma men diametern på greppet ökar vilket medför kramp dvs dålig blodgenomströmning med följden att man blir kall ändå.

    Sista argument är att jag seglade sista gången den 24 november 2001.

    /en feg stackare som var rädd för kyla men nu har varma händer

    PS: det viktigaste för att ha varma händer är att hela kroppen är varm. Det betyder att dojjorna och dräkten måste vara varma samt att man använder huva. Jag har dojjor med skaft, semitorr NP dräkt, huva och öppna vantar. Förutom detta använder jag en NP flytväst när det är kallt eftersom den hjälper till att värma kroppen.

  • s

    Medlem
    25 september, 2002 vid 16:25

    http://www.grundens.se/sv/katalog/index.htm
    Klicka på Övrigt.
    Där hittar ni oljeborrarhandskarna!

    De ser lite stora ut…. Men det kanske inte gör något?

    Staffan

  • anders_hoffman

    Medlem
    25 september, 2002 vid 16:33

    Jag tycker dom svarta ser helt okej ut

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2002 vid 15:29

    En fråga om handskarna. Läcker det inte in vatten i skafften om man ramlar i plurret då? Är skitsugen på paret du beskrev annars.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing surfhandskar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.