Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfing i Stockholm Fredag?

  • Surfing i Stockholm Fredag?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 oktober, 2004 vid 15:17

    Funderar på att smita lite tidigare från jobbet i morgon fredag (15-tiden).
    Askfatshamnen Dalarö (om prognosen håller i sig)nära och bra!
    Någon annan som funderar på att åka dit alt Björkvik i morrn?

    Vore trevligt om man slipper bli själv.

    rasmus_w svarade 19 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:27

    Funderar på Björkvik för min del, skall försöka vara där från FM.

    Irie Man

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:43

    Funkar Fituna på SV eller måste det vara S-SSV? Vad händer när vinden är mer VSV blir det helt byigt då? Verkar som det blåser bättre på Fituna än Torö vid SV? Verkar även som det är kallare vid Björkvik än vid Torö och Fituna? Någon med erfarenhet som kan tycka till.. tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:46

    Det skall väl vrida över mot SV till fredag. Fungerar Björkvik eller Askfatet bra då? Själv lurar jag på Torö.

    /MaKa

  • minken

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:49

    tänkt nog sticka ner till torö i morgon runt 12 tiden

  • tabi

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:49

    Det blir nog torö imorrn…
    Om det är sjyst kring 13 drar jag ner!

  • argulander

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 16:13

    Min erfarenhet är att Fituna är vindsäkrare än Torö på SV, det är dessutom mycket närmare för mig som åker från jobbet i Södertälje samt mycket mindre bärande på prylar etc. Fituna funkar hyggligt på SV men sämre på VSV. Har ingen åsikt vad gäller vattentemperaturen. Jag sticker till Fituna om inte prognosen ändrar sig och är sannolikt där i morgon fredag vid 13-tiden. Klas

  • Johan!!

    Gäst
    21 oktober, 2004 vid 17:02

    Hmmm, funderar själv på Björkvik framåt eftermiddan. Bara inte vinden vrider på väst…
    Får man sällskap?

    //Johan

  • joce

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 17:14

    Jag funderat på björkvik vid 13… Behöver man vantar nu eller klarar man sig utan? Jag kör vågbräda så det blir mycket bada för mig isf=)

    Joce

  • dude

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 17:43

    Hej joce!

    Jag skulle säga att man behöver vantar. Jag kör med DaKine cold water mitten. Den är grymt bra och bättre än allt annat jag testat ( och det är en del). Men det går ju att köra utan handskar också, men då får du ju först kalla händer som sedan “smärtar” tillbaka och sen håller sig varma tills energin börjar ta slut och du blir kall igen. Med dessa vantar håller du kvar energin i kroppen och kan surfa länge. Grejen är att jämfört med alla andra handskar jag testat som har tyg i handflatan så förlorar man mer friktion mellan handen och bommen och får kramp i underarmarna. Det får man inte med dessa vantar. Och i och med att vantarna är slutna (tillskillnad mot andra vantar med öppna handflator) så stannar den lilla mängd vatten som kommer in i handskarna kvar, värms upp och ser till att du håller kvar värmen i kroppen.

    Jag och en polare seglade från Torös östsida till Järflottas sydliga sandstrand i måndags morse, först jag med handskar och han utan (han hade rätt ny torrdräkt och jag kör med neopren shorts och t-shirt och NP:s E3 som dock börjar ta in vatten på några ställen och vi båda hade huva). Jag var varm och go hela tiden jag hade vantarna på medan han blev lite nerkyld då händerna släppte ut energi och blev kalla och tappade finmotoriken. När han sen fick handskarna kom han aldrig riktigt tillbaka värmemässigt medan jag kände att det blev väldigt kallt om händerna varje gång jag ramlade i. Det hjälpte faktiskt att göra duckgibes där man fick kämpa eller ta i med kroppen för att den värms upp bra av det. Kylan var i alla fall påtaglig utan handskar när jag körde några bogar på öppet hav söder om Järflotta ut på öppet hav och sen in mellan holmarna in till Torsvi på Torö igen…

  • electric

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 18:19

    Jag har tagit ledigt och åker till Fituna (om det inte vrider åt V förstås, ty som argulander påpekar så funkar det inte över VSV, eller, enligt min erfarenhet över 237 grader (som det mäts vid Landsort). Då blir det Farstanäs istället för oss SWC-are (Södertälje Windsurfing Club), ty där funkar det upp till 270 grader, dvs rak V).
    Betr värmen så är det inga problem ännu. Det kan jag säga eftersom det lär bli 10 grader i luften; vid Fituna är det nog ca 11-12 grader i vattnet (jag körde vid Skanssundet, dvs samma vatten, i söndags, och då var det ca 9 grader i luften). Så det är helt OK än – vinter blir det inte förrän i december!

  • stewen

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 18:22

    Coolt!
    Visste inte att det fanns handskar som fixade greppet också!
    Får väl bli att införskaffa sig ett par såna… Det är juh alltid händerna som går åt först. Kroppsvärmen kan man hålla i mycket lägre temperaturer så länge man inte är stilla för mycket…

  • joce

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 18:35

    Dude, tack för svaret… Får väl gräva fram mina Nisse P med öppna handflator, har dock aldrig blivit vän med dem… Tycker de håller värmen dåligt och kramp får jag iaf. Får väl prova ett par Da Kine när ekonomin tillåter=)

    Joce

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 19:11

    Askfatshamnen funkar bra på SV till S

  • eriksthlm

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 19:32

    Fredag blir det nog suveränt på Torö!
    Jag försöker skjuta ut mig från jobbet runt 13, och ute på vattnet strax efter 14. Lördag morgon kan också fungera men det känns som en tveksam chansning, har man otur har vinden lagt sig + att man försover sig som vanligt *gäsp*…

    Vi ses imorgon då! //Erik

  • rasmus_w

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 19:55

    Jag tänkte leta mig ut till Görväln (har grejorna i containern där) vid tretiden på eftermiddagen i morgon. Kommer nån vara där?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfing i Stockholm Fredag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.