Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Surfing nära Fuerte – Jandia

  • Surfing nära Fuerte – Jandia

    Publicerad av billing på 13 februari, 2008 vid 16:07

    Tjena !

    Ska åka till furteventura Vecka 9. Vinden är väl inte garanterad så jag tänkte fråga hur det ligger till med vågor för vågsurfing. Hur ligger det till? Ska på i Jandia och kommer vindsurfa vid sotavento. Men finns det någon vågsurfing när jandia? någon som vet?

    TACK !

    Joakim

    challq svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 13:57

    Framförallt så är det bäst vågor på N/NV-kusten så du får nog ha en hyrbil om du ska upp dit (ca 10 mil).

  • claes6

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 14:08

    Flag Beach’s vågsurfingklasser håller till i närheten av El Cotillo på nordvästra delen av ön, där jag även har polare som vågsurfat. I närheten av Jandia vet jag inte om det finns några bra vågsurfspots.

  • apelbapel

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 14:33

    Södra delen “Jandia” är plattvatten!!! Vågorna är i norr! Tyvärr är ön hyfsat stor för att snabbt ta sig, det går, men räkna med över en timme i “egen” bil, med buss betydligt längre!

  • billing

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 20:32

    Okej! förstår ! Vet att Sotavento är en bra vindsurfing spot men vet nån hur det ligger till lite mer i Jandia? runt den lilla staden?

  • surfslusken

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 11:30

    De finns vågsurfspots nere i söder me. De ligger nåra typ tvärs över ön från Sotavento, dvs västkusten. Kommer inte ihåg va dom heter men de e bara o kolla upp. De e absolut inte långt från Sotavento, men bil e nog ett måste. Tror inte bussen går dit.

  • lillhagen

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 12:20

    La Pared heter det och ligger i stort sett tvärs över ön från Sotavento. Tar ca 20 min att köra bil från Jandia så det är inget avstånd… Dem säger att det är ett av Europas bästa vågställen med surfbara vågor i stort sett varje dag året runt…

    Var där över jul och nyår och var ett riktigt bra alternativ när vinden inte var tillräcklig i Sotavento. För vindsurfingen rekommenderar jag Pro Center 2 jämfört med 1:an.

    Hittar tyvärr inte några bra länkar nu men det finns ett antal surf skolor och uthyrningställen där, bla http://www.cowabunga.de men den hemsidan verkar inte fungera just nu

    Sök på La Pared så hittar du säkert mer info

    //Henrik

  • billing

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 13:05

    Okej, tack så mycket! Prognosen ser bra ut när det gäller vinden så får hoppas på att den håller sig så, men om vinden sviker ska jag spana in dendär spoten !

  • challq

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 20:06

    Sorry för bumpen!
    Men undrar hur det ligger till med uthyrning i Janbia?
    Har aldrig varit där, men planerar att kanske åka dit och bo på ett hotell vid stranden. Ska antagligen köra all inclusive, ska dit med min mor, och vill ju inte sticka till Sotavento varje dag för att surfa då det är hon som mestadels kommer att pynta resan. Måste vara lite social med henne också.
    Sååå, finns det något bra och prisvärt ställe på Janbia-stranden där man kan hyra utrustning, inga 80-talsbrädor nu. 😉

  • lillhagen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 20:18

    Antar att du menar Jandia och inte Jambia 😉 Och då är det antagligen i Morro Jable ni kommer att bo. Har varit där två gånger varav en gång på all inclusive, blev en del dricka… Men vindsurf nä…

    Finns ett ställe på den fina stranden där det går att hyra men det är inte prisvärt och inga bra grejer. Det är väl i och för sig rätt dyrt på Sotavento oxå men där får du bra grejer och du får surfa på ett schysst spot.

    Det blåser ju inte jättbra nu på vintern så du lär inte vara ifrån din sponsor varje dag men när det väl är bra vind då ska du försöka ta dig till Sotavento. Kör på Pro Center 2, det är närmast och det stället jag tycker va roligast att surfa på.

    //Henrik

  • challq

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 20:34
    Lillhagen;506653 wrote:
    Antar att du menar Jandia och inte Jambia 😉 Och då är det antagligen i Morro Jable ni kommer att bo. Har varit där två gånger varav en gång på all inclusive, blev en del dricka… Men vindsurf nä…

    Finns ett ställe på den fina stranden där det går att hyra men det är inte prisvärt och inga bra grejer. Det är väl i och för sig rätt dyrt på Sotavento oxå men där får du bra grejer och du får surfa på ett schysst spot.

    Det blåser ju inte jättbra nu på vintern så du lär inte vara ifrån din sponsor varje dag men när det väl är bra vind då ska du försöka ta dig till Sotavento. Kör på Pro Center 2, det är närmast och det stället jag tycker va roligast att surfa på.

    //Henrik

    Oj, sorry för type-o’t.
    Hmm, så det kommer då antagligen inte uppfylla mina förhoppningar om att vakna vid 12 på dagen och sedan få njuta härligt surf fram tills solen går ner?
    Nå väl, det kan ju kanske vara värt ett par turer till Sotavento om vinden bjuder upp till dans.
    Annars är hon ganska öppen för förslag på andra resmål, fast hon tyckte att Pozo inte var en så bra idé att åka till.
    Du säger att det inte är så bra grejor till uthyrning på Jandia-stranden, kan du utveckla det ytterligare?
    Jag behöver inte sprillans grejer för att vindsurfa, är ju van att ha utrustning med ett par år på nacken. Men om det börjar bli mer än 5 år vette katten om det är värt att hyra, ifall det är dyrt.

    Ps. hotellet heter Jandía Luz, och ligger ca. 100 meter från stranden fick jag höra nu!

  • challq

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 09:27

    Biljetter är nu bokade till Jandia!
    Må det bära eller brista… hoppas i alla fall på att få lite sol & värme! 🙂

  • grrrr

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 19:41

    Det finns några spots på södra fuerteventura.

    -playa de la pared. 0,5-3m vågor
    -cofete på norra jandia. små vågor, jättelång strand, strömmar, storslagen och vacker.
    -punta del tigre på udden. Rev
    -las salinas på södra sidan. Rev
    -Cruz Roja på södra jandia.

    Alla andra spots ligger väster om Corralejo och runt Cotillo. På norra sidan av ön.

    Hyr bil och åk till norra jandia en dag, det är häftigt.
    Ha det skönt.

    Edit: ser precis att du åkte för ett år sedan. Hahaha!

  • challq

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 17:12
    Grrrr;507465 wrote:
    Det finns några spots på södra fuerteventura.

    -playa de la pared. 0,5-3m vågor
    -cofete på norra jandia. små vågor, jättelång strand, strömmar, storslagen och vacker.
    -punta del tigre på udden. Rev
    -las salinas på södra sidan. Rev
    -Cruz Roja på södra jandia.

    Alla andra spots ligger väster om Corralejo och runt Cotillo. På norra sidan av ön.

    Hyr bil och åk till norra jandia en dag, det är häftigt.
    Ha det skönt.

    Edit: ser precis att du åkte för ett år sedan. Hahaha!

    Fast ganska bra info för min del då jag åker nästa månad! Ska försöka kolla in nåt av ovanstående!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Surfing nära Fuerte – Jandia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.