Senaste nytt Forums Vågsurfing Surfing på Torö? värt besväret ?

  • Surfing på Torö? värt besväret ?

    Publicerad av robinb på 21 maj, 2011 vid 17:05

    Tja

    jag har aldrig testat surfa i sverige, pga av vatten temp, kass vågor osv … men nu har jag blivit beroende och måste återvända till sverige 2 månader i sommar..

    hur “varmt” blir det i vattnet på torö i Juni, Juli ? hur djupt är det ungefär vid “take off” all info uppskattas 🙂

    Mvh
    Rob

    jesper-b svarade 12 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • macbeth

    Medlem
    21 maj, 2011 vid 17:13

    Det är lika varmt där som på alla andra ställen.. 18-20 kanske? Svensk sommar..

    Asså det är ju så att vattnet börjar inne vi strandkanten, 0cm och så blir det djupare och djupare ju längre ut man kommer.. så då beror det på hur stora vågorna är, hur långt ut dom bryter.. makes sense?

    Och vadå “värt besväret?” klart som fan det är värt, annars är du på fel forum..

  • robinb

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 08:36
    MacBeth;656153 wrote:
    Det är lika varmt där som på alla andra ställen.. 18-20 kanske? Svensk sommar..

    Asså det är ju så att vattnet börjar inne vi strandkanten, 0cm och så blir det djupare och djupare ju längre ut man kommer.. så då beror det på hur stora vågorna är, hur långt ut dom bryter.. makes sense?

    Och vadå “värt besväret?” klart som fan det är värt, annars är du på fel forum..

    Tack för det dryga svaret som gav mig ingenting :smirk: jo juste vatten temp tack.. resten som du skriver e rätt drygt o korkat…

    QUOTE
    “Asså det är ju så att vattnet börjar inne vi strandkanten, 0cm och så blir det djupare och djupare ju längre ut man kommer”

    åfan smart sagt ?? det fattar jag inte men man brukar tala om take of point där man börjar padla in i en våg..

    och angående om det är värt besväret ! har sätt massa bilder o filmer från Torö och det ser mest ut som en stökigt inferno därför undrar jag ger bilderna som finns runt på nätet en sannings enlig bild av hur det är i Torö eller ger bilderna en dålig bild av Torö ?

    Är det ofta som det blir overhead eller e det mest smått ?

    bott i asien senaste åren och kanske blivit bortskämt utav grymma point breaks och havs rev därför undrar jag bara hur är Torö.. genuint intresserad att höra vettiga åsikter inte som McBeaths snilleblix svar dock :tongue:

    aja hare bäst alla surf freaks!

  • bammerwee

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 13:28

    Klart dryga svar är bättre än inga alls. Förresten så tyckte jag att du tolkade in en massa onödiga känslor i MacBeth informativa svar. Då han surfar där för jämnan så är alla förhållanden där självklara för honom och därför kommer även ett svar som grundar sig på hans sätt att se på saken. Jag menar du började ju ditt inlägg med att du redan avslöjade dina förutfattade meningar om svenska vågor, nämligen att de är kassa.

    Åter till dina funderingar.
    Take off zonen varierar beroende på hur högt vatten det är samt våghöjden den aktuella dagen men generellt finns det många olika take off zoner på Torö, några längre in mot stranden och några längre ut. Hehe alltså så krävs det att du åker dit och tar reda på exakta vattendjup. Det krävs i alla fall att man kan simma för längre ut når du troligen inte botten.

    Du nämner att du sett bilder och filmer från Torö och att de dagar som någon fotat/filmat så har det varit smått o stökigt. Detta stämmer naturligtvis att det finns dagar då dessa förhållanden uppenbaras. Surfare finns det i vattnet ändå eftersom att Torö lockar hängivna surfare även om det är obekväma surfförhållandena. Självklart kan det även bli “overhead” där vissa gånger, men då har ingen tid att stå och fota/filma på stranden för då är alla för stokade för sånt och är ute bland vågorna.

    Sammanfattande är att Torö är en bökig surfplats som ofta har små vågor om du jämför med Asien mätt, men när det väl funkar och byggs upp stort då är det obeskrivligt bra. Då är definitivt snilleblixten MacBeth på plats och visar vad han går för med sin surfbräda. :cool2:

  • svenne

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 13:47

    Vattendjupet är enligt mig helt ovidkommande. Antingen bryter vågen eller inte, och sen vad det är för medelvattenstånd där gör det varken sämre eller bättre. Jag håller med tidigare inlägg, börjar du drygt så räkna med drygt tillbaka. Om vågorna är kassa i Sverige? Ja, de är bättre än i Finland i alla fall.

    När vågen brantar upp, eftermiddagsolen gör den smaragdgrön och vitvattnet brusar genom klapperstenen känns det allt annat än svenskt på Torö.
    Ta med brädan och åk dit istället för att vänta på halvfärdiga svar på konfen. Alla har sin bild, du behöver skaffa din egen.

  • robinb

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 05:30

    Jag håller med dig helt och hållet svenne .. själklart ska jag åka dit o kolla läget men just nu beffiner jag mig fortfarande på bali som jag bott på i snart 1 år och jag frågar dessa frågor så att jag vet om jag ska ta med brädorna hem det kostar ändå en del att ta med sig 2-3 brädor hem från asien.

    angående att jag var dryg iom att jag sagt att jag aldrig orkat bry mig om att surfa mycket i sverige pga av kass vågor… det var ingen direkt förolämpning mot surf spotten i sig utan mer en generell bild utav surfing i sverige som är allmänt känd antingen man väljer att aceptera det eller inte + att det handlar väll också om min egen lathet att inte riktigt ha utforskat det tidigare..

    MVh
    Robin

  • macbeth

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 17:37

    Hehe ja jag vba dryg men vafan det skiljer sig sjukt mycket dag till dag.. ena dagen ere 1m vågor och 130cm djupt sen nästa gång ere 3m vågor och då ere jävligt mycke djupare.. svårt att säga lixom

  • wrane

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 09:26

    Jag har surfat Torö sedan 1988 och njuter varje gång oavsett storlek (eller vattendjup).
    Är du tveksam över att ta med dig en bräda eller tre från Bali för två månader i Sverige är mitt svar: behåll pengarna, åk hit utan bräda.
    Är du inte nöjd med det du ser på bilder och film från Torö kommer du inte att vara nöjd när du kommer dit.
    Allt hänger på din inställning.
    Och ja, jag har försökt att vara odryg.

  • jesper-b

    Medlem
    1 juni, 2011 vid 08:32

    Tja, jag har också surfat på Torö sedan slutet 80-tal, dock enbart periodvis och absolut inte frekvent. Jag vindsurfar också och vet inte hur många ggr jag funderat på hur surfarna som sitter och guppar i skitförhållanden kan få ut något…

    MEN SÅÅÅÅ FEL jag har haft. Sitta och titta p skiten är en helt annan sak än att badla ut och surfa den. Det senare är i stort sett alltid överaskande kul!!!!

    Det handlar helt om attityd och tillfälle. Om alternativet är ingen surf så är Torösurf riktigt bra. Även om det ser ut som skit och det oftast blir rätt korta rides så är det skitkul, även om man relaterar till finaste utlandsvågor. Dessutom funkar surfet löjligt ofta, givet att man inte har för stora krav och att det finns någon slags rörelse i vind och hav.

    Ta med en lite bredare fetare bräda än vad du kör på Bali. Välkommen till line up!

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Surfing på Torö? värt besväret ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.