Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfinghjälm?

  • Surfinghjälm?

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 april, 2003 vid 20:28

    Någon som har förslag på surfinghjälmar, förutom hjälmen som surfers paradise har? Skulle behöva en hjäm när man testar gränserna på brädan! 😀

    s svarade 21 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola_p

    Medlem
    13 april, 2003 vid 21:04

    Jag gillar iaf min gath-hjälm…

  • gegga

    Medlem
    14 april, 2003 vid 06:32

    Ska du testa gränserna ska du helt klart ha en sån
    här hjälm!!

  • krullo

    Medlem
    15 april, 2003 vid 10:41

    Skall du bara testa gränserna då och då och inte vill köpa en Gath (som jag för övrigt tycker är mkt bra), kör med hockeyhjälm! Man ser ut som en idiot, men det kan inte hjälpas. Vill du skydda ansiktet, kan du ju ha galler också. Komplettera med suspensoir och ryggskydd, så är du nog redo för det mesta. En fördel med Gath är att de skyddar öronen, dvs trumhinnorna, om du brakar ner i vattnet i hög fart och med örat före. Kan ju kännas obekvämt att sitta i våtdräkt och hockeyhjälm på akuten med sprucken trumhinna.

  • lars_k

    Medlem
    15 april, 2003 vid 10:48

    Hm. Jag kör med hockeyhjälm med galler ibland…Min tanke är att jag ska våga loopa med hjälm på.
    Att jag ser ut som en idiot bjuder jag på wink.gif

  • jeppepeppe

    Medlem
    15 april, 2003 vid 10:56

    Hittade denna hjälmen på Surf-Uniques hemsida med följande beskrivning:

    “Reflex hjälm med galler. Lätt hjälm med möjlighet att ta bort gallret. Storleken regleras med vadderingen inuti som går att byta lätt om fler använder hjälmen. Metallic Pris 450 kr”

    helm.jpg

    Verkar ganska bra men ser ju ut som en hjälm för amerikansk fotboll… grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 april, 2003 vid 11:09

    Jag kör med en gammal hockeyhjälm med galler. Har klistrat på lite surfmärken så den känns mest fånig när jag åker grillor……..dessutom har jag tejpat igen vid öronen med silvertejp, sitter stenhårt!!

  • _d_

    Medlem
    15 april, 2003 vid 12:14

    men vad ska man ha hjälmen till i svenska förhållanden? confused.gif

  • lars_k

    Medlem
    15 april, 2003 vid 12:27

    Du skulle se trängseln i Apelviken en het dag. Risken för kollisioner är uppenbar. Tycker SBF ska lobba för hjälmtvång för alla vindsurfare wink.gif

  • blueride

    Medlem
    15 april, 2003 vid 13:49

    hjälmtvång låter grymme, stå på dig kongo, klart vi skall ha lite förbud även inom vsurfing…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2003 vid 07:25

    Precis skaffat ett “vurp-ollon” som heter Gath, sitter kanon!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 april, 2003 vid 13:59

    Får nog köpa en gathhjäm då, om det nu inte blir en farthjälm…hehe. Någon som vet förresten vad som har hänt med windsurfing.nu – mailen. Den har inte fungerat på länge för mig nu?

  • ola_p

    Medlem
    27 april, 2003 vid 15:11

    Du kan ju kika på salomons återomhjälmar “Jaws” och “Mavericks”… smirk.gif

    http://www.windsurferen.dk/webmail.php – så kan du komma åt mailen…

  • s

    Medlem
    28 april, 2003 vid 08:55

    Jag har en hjälm som är gjord för forskajakpadling. Den är lätt och sitter bra. Dessutom skyddar den fint och har skydd för öronen. De dämpande kuddarna i den tar inte åt sig vatten (vilket jag har haft andra hjälmar som gjort då de varit i kombinationen cellplast/skumgummi) och man slipper därmed irriterande rinn av saltvatten i ögonen. Färgen är röd så man syns bra… De kollade ganska skeptiskt på mig på Hookipa när jag gick ut med ett lingon på skallen…. Det bjöd jag på wink.gif
    Den går säkert att få tag på i någon kajakbutik. Priset tror jag inte är så högt men jag vet inte för det var en present från min flickvän som tyckte att jag skulle skydda min skalle från Hawaiis hårda rev och pro-surfarnas stenhårda kolfiberbrädor smile.gif
    Sedan har jag an annan surfhjälm jag köpte för länge sedan hos Surfersparadise (den med skumgummi som samlade vatten). Den hjälmen har jag byggt om och satt neoprene invändigt istället för skumgummi. Det blev super! Både varmt och “vattenfritt”.

    /Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfinghjälm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.