Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Surf/kiteSurf säsong Australien/Indonesien 2015!

  • Surf/kiteSurf säsong Australien/Indonesien 2015!

    Publicerad av gustavstal på 10 augusti, 2014 vid 16:33

    Hej! Jag och mina polare tänkte göra en säsong under det svenska vinterhalvåret och vi tänkte åka ner till antingen Australien eller Indonesien för att surfa/kitesurfa och hitta på extrema äventyr! Har någon tips vart man ska åka och vart håller alla säsongare till? Alla tips är välkomna! :cool2:

    nick svarade 8 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • blizzy

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 12:04

    För Australien så är det flest kajtare i Perth och flest vågsurfare på östkusten (Queensland). Finns inget ställe som är optimalt för båda, men jag tyckte kiten kring Brisbane i vintras var godkänd (och där är vågsurfet i världsklass). Men absolut bäst kite är det helt klart i Perth. Det finns tyvärr inte så mycket annat att göra där dock (om man inte gillar gruvarbete det vill säga), så det är trade-offen man får ta. Säsongare.. menar du backpackers (icke-surfare) eller folk som säsongar som typ surfinstruktör (likt att säsonga på skidort)? Backpackers finns det helt klart flest på östkusten, där kryllar det av folk från olika länder, som reser och jobbar på diverse ströjobb. Säsongare (surf/kite) finns det nästan bara kring Perth, i alla fall som man märker av, för det är så mycket folk på östkusten så alla blir mest en stor mix.
    Så för att summera.
    Östkusten:
    -Toppenbra surf
    -Helt ok kajt
    -Massa människor och backpackers
    -Massor att se / göra / uppleva
    -Flertalet städer/orter/platser att besöka

    Västkusten
    -Toppenbra kite
    -Helt ok vågsurf (ibland)
    -Ganska öde med folk (dock en del säsongande kiteinstruktörer)
    -Inte lika mycket att se / göra / uppleva
    -Mer glesbefolkat än Norrland med ett fåtal städer/orter.
    -Btw. Åker du utanför stan så ta med dig tillräckligt med vatten, närmsta stopp kan vara 10-tals mil bort genom stekande öken =)

  • gustavstal

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 16:21

    Tack för svar! Så du rekommenderar Östkusten för oss som vill ha en liknande vintersäsong i alperna? Det är vår första resa till en varm säsong och vi vill så klart få ut så mycket av säsong som kite/surf samt fest/gemenskap med säsongare och ströjobba för att variera vardagen. Ska man boka boende/leta jobb innan man åker ner eller bara köpa flygbiljett sen fixa allt på plats?

    Tack ännu en gång för alla tips 🙂

  • blizzy

    Medlem
    21 augusti, 2014 vid 06:52

    Östkusten har helt klart mer folk. Bara 10% av befolkningen bor i Western Australia, medan 75% bor i QLD, NSW och VIC. Av samma anledning är det så klart fler turister på den sidan, så det är fler att hänga med, ja =) Vart det är mest likt “säsong i alperna” har jag ingen aning om. Men ta in på ett hostel nånstans på östkusten eller skaffa en bil/campervan och kör omkring så kommer ni garanterat att stöta på massvis med folk som er…
    Boende kan va svårt för det beror ju på hur mkt man vill resa runt osv. Men om ni vet att ni vill va länge på ett o samma ställe så går det ju att försöka ordna hemifrån. Billiga hostels brukar va fullbokade kanske en-två veckor i förväg i storstäderna, men nån form av boende finns det ju alltid. Jobb är nog väldigt svårt att skaffa hemifrån vad jag vet, om man inte ska jobba för nåt stort resebolag som finns representerade i Sverige eller nåt. Annars är allting nästan direkt på plats.
    Många lokala arbetsplatser hyr in folk spontant beroende på dagens/veckans/månadens efterfrågan, så det är inte alltid att de planerar i förväg särskilt långt.
    Skaffa visum, boka flyg, fixa resten på plats.. det är mitt tips iaf =)
    Kolla gruppen på FB som heter Svenskar i Australien, där finns massvis med info.

  • jimbo

    Medlem
    15 oktober, 2014 vid 20:24

    Tjena Gustav, jag och tjejen va på Sumatra och reste runt denna sommaren och var bland annat utanför Banda Aceh som ligger i toppen av ön på ett kitecamp. Det är typ inga turister och tomma stränder efter stränder med super bra kitesurfing/vågsurfing. Det är heller nästan inga kitare, närmare noll. Ön ligger långt efter när det gäller turism och sen har det varit inbördes krig i 30 år samt att Banda Aceh drabbades väldigt svårt av tsunamin som också säkerligen har påverkat turismnäringen. Vi bodde hos en fransman som har ett surfcamp med sin tjej och en indonesisk familj “det ända på hela ön”. De är super trevliga och maten är så billig att man vill betala 3 ggr mer för man tycker det kostar så lite. De har hus billigt att hyra samt vespa som man har till stränderna för 30 kronor om dagen ;). Checka deras sida. http://www.aceh-kitecamp.com/
    Nackdelen är väl att det är muslimskt med sharia lagar som gör det svårt för tjejer att kunna bada i bikini och leva som vi gör här men det är endast en liten del av den gamla befolkningen som fortfarande har ett konservativt förhållningssätt. Surfet och människorna är dock väldigt bra och trevliga och det tar överhand:).

    Good luck:)!

  • nick

    Medlem
    26 oktober, 2015 vid 17:02

    Indonesien har generellt sett ganska dåligt med vind. Bali har i princip ingen vind om man nu inte skulle råka gilla att kita med en 17m kite o en full size longboard. Vill man kita i riktigt stora vågor så blåser det i september i Lakey peak på Sumbawa. Inget för nybörjare dock, det är vågor som 2-våningshus som bryter över rev.
    Vågorna i Indonesien är betydligt bättre än i Oz. Och då är det mycket bra vågor i Oz.
    Vore jag er skulle jag antingen surfa vågor i Indonesien eller kita på västkusten i Oz. Åker ni till båda kusterna så satsa på surfing på östkusten. Det blåser betydligt bättre på västkusten. Visst är det öde när man kör utanför bebyggelsen men Perth är på inget sätt en gruvstad med inget att göra. Det är nog den finaste staden i Oz tycker jag. Lancelin som ligger drygt en timme norr om Perth är bland det skönaste stället jag kitat på – rekommenderas varmt!
    Perth har väldigt kallt vatten o kall vind men i övrigt det absolut bästa klimatet i Oz. Sen blir det varmare norrut – riktigt varmt! Men norra västkusten är riktigt öde.
    Östkusten har lite varmare vatten, men som gammal Queenslandare så tycker jag både Melbourne o Sydney är för kalla. Vid Byron Bay ungefär börjar det bli behagligt och sen är det varmt hela vägen upp till Cape York. Samma som på västkusten så blir det riktigt varmt norrut, och regnigt.
    Oz är dyrt som fan o västkusten är mycket dyrare än östkusten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Surf/kiteSurf säsong Australien/Indonesien 2015!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.