Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfrapport från Portugal!

  • Surfrapport från Portugal!

    Publicerad av farbrorfraz på 24 juni, 2010 vid 17:10

    Aloha!
    En liten rapportugal! (sorry)

    Tiden flyger förbi, eller blåser bort kanske man kan säga. Nu har jag varit här nere i Viana do Castelo i Portugal sen den 8 juni, och jag har nog kitesurfat mer än jag gjorde hela förra sommaren, redan. Termiken är magisk här nere, bara det är klar himmel så brallar det på! Och fint väder finns det gott om.

    Viana do Castelo är en härlig stad. Just det, stad. En riktig, portugisisk stad, som lever sitt eget liv utan en massa hotellkomplex och charterturister. Stadens stolthet är en katedral på toppen av ett berg mitt i staden med en vidunderlig utsikt, och för mellan 5-10€ får man en fullfjädrad måltid på restaurang med dricka och kaffe.

    Själv bor jag lite utanför, söder om själva staden, på andra sidan floden. Kitehuset ligger ca 1 km från kitestranden Cabedelo. När det är dags för surf kör man ut på piren hela vägen ner till vattnet, och blåser upp draken med kompressorn i minibussen. sen är det bara att köra!

    Jag har haft besök av en familj som lärde sig att kitesurfa vilket var mycket trevligt! Allihopa, mamman, dottern och sonen, kom upp och körde, tog höjd, och började till och med hoppa lite. Skånes västkust har fått tre nya kitesurfare! Vinden var under kursen tidvis lite stark, så vi drog oss söderut till Esposende, där vattnet i flodmynningen är helt platt och vinden lite svagare. Området runt Viana erbjuder det mesta i kiteväg, från superplatt till 2-3m vågor, allt inom en radie på 3 mil.

    Alldeles nyss fick jag finbesök av tre gringos från varberg, Magnus, Kristoffer och Hendrik. De kom i sin Iveco-buss och testade på Cabedelos plattvatten och de småvågor som rullar in som perfekta kickar med 10-15m avstånd. Hendrik tränade lite inför kommande tävlingar på svenska touren för att ta revansch på Blomvall. Mycket trevligt besök!

    Jag har klippt ihop en lite film som jag filmat med min “vattentäta” kamera. Det stog att den klarar 10m under vatten, men en krash i vågor med kameran på en leash efter var kanske att ta i. Jag lyckades rädda kortet ur kameran ialla fall, så lite bilder och nån filmsnutt blev det tillslut. I filmen syns lite från när familjen lärde sig surfa, och sedan det jag lyckades filma innan kameran avled. Jag har även slängt in lite bilder från området. För mer bilder, kolla in Kite For Life på Facebook! Mer info om Kitehuset och Campet finns på kiteforlife.se Jag bjuder på några godbitar här med!

    Kite For Life!

    [ame=”http://www.vimeo.com/12823729″]Kitecamp Portugal, Viana do Castelo on Vimeo[/ame]

    farbrorfraz svarade 13 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • hengo

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 18:58

    OOOOo, ser gott ut. fina kickers…

    Du har PM!

  • tobbekite

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 21:01

    kul läsning och på bilderna ser det helt magiskt ut 🙂

  • farbrorfraz

    Medlem
    25 juni, 2010 vid 15:34

    Kickarna är riktigt najs! fråga Henke, han hade skoj i dem. När en ny kamera är fixad ska jag visa hur det ser ut inne i huset. Snart har vi playa på bakgården också, för att matcha hängmattorna. Finns en liten film på Facebook innifrån, men det ska bli bättre bilder snart.

  • farbrorfraz

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 15:20

    nyheter och fler bilder [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=74778″]här![/ame]

    En film från viana.. =)
    [ame=”http://www.vimeo.com/12876391″]Waveriding in Viana Do Castelo, Portugal. Kite For Life! on Vimeo[/ame]

  • magnush

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 20:27

    härligt mannen

  • above_the_law

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 21:13

    Snyggt filmat och redigerat!
    Spoten ser ju rätt sweet ut också:-)

    Här hemma råder högtryck och tidernas vindtorka, som senaste halvåret…
    Bor “varbergsmaffian” hos er? Vad har dom för resplaner annars? Hälsa!

  • farbrorfraz

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 11:20

    Tackar! mer lär komma, nu har vi Gopro HD, vanlig HD kamera och en macbook pro.. =) mums!

    Spoten är riktigt nice, igår kickade termiken in vid 3 och när tidvattnet drog sig undan, började vågorna rulla in. Vågorna sträcker sig längs hela stranden, om det är rätt höjd på vattnet. En superclean, 4km perfekt våg. Den är lite mindre i början, inne vid piren, perfekt för mig som precis börjat med vågor, och nån kilometer ner längs stranden bryter det rejält!

    Varbergsmaffian var på kortvisit med sin IVECO, de kom och lekte i plattvattnet och kickarna. Vi hängde här på bakgården, tog nån bira och drog en runda på stan. Grymma caipirinhas för 2-3€ =)

    Nu är de nog tillbaka i sverige. Fan va trist med vindtorka.

    Ha det gött!

    Kite for life!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfrapport från Portugal!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.