Senaste nytt Forums Övriga Support & Förslag Surfzone fungerar ej korrekt med noscript (bugg)

  • Surfzone fungerar ej korrekt med noscript (bugg)

    Publicerad av johnk på 12 augusti, 2013 vid 13:47

    “Jag är inte webb-utvecklare men…”
    det verkar som om surfzone inte kontrollerar om javascript är tillåtet på ett funktionellt relevant sätt. Om man blockerar ett enda script (oavsett källa) på surfzone.se så kan inte sidan besökas alls, även om den trots detta skulle vara helt funktionell.

    Jag använder noscript för att blockera potentiellt script som är skadliga eller innebär säkerhetsproblem. När jag besöker surfzone så får jag meddelandet att “Var vänlig aktivera Javascript för att se sidan.” även då jag har tillåtit alla script som hostas på/genom surfzone.se. I mitt fall uppstår problemet eftersom en tredjeparts-mjukvara försöker injicera scripts i webbläsaren som inte hör hemma på sidan. Dock skulle samma problem uppstå om någon genuint placerade ett skadligt script på surfzone vilket är en reell potentiell säkerhetsrisk för användare.

    Om ni vill reproducera detta (fullständigt) så installera noscript i Firefox, samt hotspot shield, aktivera hotspot shield och förbjud endast anchorfree.net. Detta kanske inte är ett jättevanligt problem, men i mitt tycke borde det bli vanligare eftersom detta är en populärt sätt för internetanvändare att skydda sig mot angrepp, något som blir alltmer vanligt.
    Om ni bara vill “reproducera” problemet generellt så räcker det att köra firefox med noscript och blockera valfritt scrip-körande domän på surfzone och besöka siten.

    Surfzone är den enda site jag personligen måste använda en separat browser för att besöka, så det indikererar att kontrollen för javascript måste gå att utföra på ett alternativt sätt.

    Tack,
    John

    johnk svarade 10 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • challgren

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 08:52

    Intressant.
    Ska kolla på detta! Återkommer…

    Tack John!

  • johnk

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 10:41

    Tänkte tillägga att detta bara inträffar på första-sidan. Väl inne på sitens forum osv. händer det ej.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Support & Förslag Surfzone fungerar ej korrekt med noscript (bugg)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.