Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Suverän jämförelse mellan mastmärken RDM/SDM

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 15:38

    Kolla med Mattias på surfspot!
    Vet att han har testat en hardtop i sina maui sails segel och det fungerade bra!
    Jag har själv köpt en 400 hardtop 85% för mina Naish Session 2010 som ligger och väntar på mig…

  • bicless

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 23:02

    Vi har sålt unifiber ett bra tag

    Vi hade ett seriefel på 75% 2009 där alla gick av, så har fortfarande någon där ute en sådan ni köpt av oss så kan ni komma tillbaka med dem. Men annars har det funkar finfint.

    Från 2011 gör de master med olika flex så de har med andra ord master för alla segel på marknaden. Rätt komplex grej så man vill ju gärna testa lite först.

    Har provkört flextopp på NP combat och de funkar som handen i Handsken. Bättre än orginalmasten (visserligen var unifibers 100% och NP:s ca 55% så det var lite fusk) . Har provriggat en Hardtop på mauisails och det funkade också bra. Åter står att testa fler varianter. Man har ju ofta lite personliga preferenser ochså, jag gillar exempelvis när det inte är för mycket twist så har hellre lite för hård än för mjuk topp på masten. Så bästa är ju att provrigga. Man har öppet köp så man kan provrigga.
    Bicless

  • stinger

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 14:17

    På hemsidan (surfspot) finns bara flextopmaster. Blir det samma pris på hardtop (och cc) ?

  • bicless

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 18:15

    Det variera rätt mycket. De master som är på hemsidan just nu är i huvudsak 2010. Huvudleveransen av 2011 kommer i April. 2011 blir lite dyrare.

    Vi har redan några 2011 på lager men ej lagt upp dem på hemsidan ännu.

  • pgvirtual

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 18:27

    Nu har North också berättat vilka master är kompatibla med North segel!

    Så här:
    Thanks to our new mast measuring and our refinded IMCS system, we were able to analyze the masts of all other brands. This allows us to say exactly how good NorthSails masts work with other brand sails or which masts from other manufacturers are compatible with NorthSails:

    • NorthSails compatible masts / sails: Aerotech / Ezzy / Goya / Hot Sails / KA Sails Loft Sails / Sail Works / Simmer / XO Sails
    • NorthSails partly compatible masts / sails (at about 30-40% performance loss): Gun Sails / Point 7
    • NorthSails incompatible masts / sails: Hard Top: Gaastra / Maui Sails / Naish Sails / Severne Flextop: Insert Tushingham / Neil Pryde

    The importance of the mast is almost always extremely underestimated. In fact the mast is the engine of each rig. Or in other words, a Ferrari chassis with a beetle engine will never become really fast!

    Eller: http://www.north-windsurf.com/eng/nodes/display/pages/mast-technology

  • martin-m-a

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 19:19

    En liten konstig fråga ! Jag har en simmer sc 8 75% 490 som jag inte använder. Kan man tror ni kapa denna mast för det är en 460 mast ( som jag behöver )till North segel som tex Ram F8,F9,Warp.
    Vad tror ni ?

  • dr-masse

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 08:10

    Standardsvaret:

    Nej, det kommer inte bli bra. Kapa aldrig en fullt fungerande mast, mycket bättre att sälja den och skaffa rätt. Du får en 460 mast med fel böjkurva, förstärkningar på fel ställe som riskerar att inte funka bra i något segel.

  • martin-m-a

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 10:31

    Ok. Tack för info 🙂

  • oaxen

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 11:27
    PGVirtual;665689 wrote:
    Nu har North också berättat vilka master är kompatibla med North segel!

    • NorthSails compatible masts / sails: Aerotech / Ezzy / Goya / Hot Sails / KA Sails Loft Sails / Sail Works / Simmer / XO Sails

    HotSails själva dementerar och menar att Norths master funkar dåligt med deras segel.

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 21:59

    Varumärkena själva tjänar ju på att man köper deras egna master, därför förvirrar de gärna kunderna genom att säga att nått inte funkar eller som mauisails som själva promt hävdar att deras master är constant curve men alla andra i branschen vet att de är hardtop.

    Men masttillverkare som inte gör segel och alltså inte har nått att vinna på att bara dyra orginalmasten funkar brukar ha rätt bra koll, exempelvis powerex, unifiber, fiberspar. Även de större fabrikerna har koll. Jag tror att man i de flesta fall (undantag race) kan vara rätt trygg med exempelvis unifibers rekommendationer. Hittills har de stämt när vi har testat under gångna säsongen.

  • oaxen

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 04:58

    HotSails har en egen forumtråd där är helt öppna med vilka master som lämpar sig för deras segel. Den verkar stämma rätt bra enligt min ringa erfarenhet.

  • andersbq

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 10:49

    Mastrekommendationer är just rekommendationer, inget annat.
    Det finns inte en chans att en enda mast passar samma segel för alla seglare.
    Seglingsförhållanden, vikt, stil, trim, bräda, fena osv, allt hänger ihop.
    I massor av förhållanden är det så att inte rek-masten är optimal.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Suverän jämförelse mellan mastmärken RDM/SDM

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.