Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Svagare vind OK för kitesurf?

  • Svagare vind OK för kitesurf?

    Publicerad av nikklas på 25 oktober, 2014 vid 15:32

    Stämmer det att kitesurf fungerar i svag vind som 5 m/s?

    Har nyligen börjat med vindsurf men tycker kite verkar ha fördelar:
    1. Utrustningen tar mindre plats och kan tas med i liten hyrbil
    2. Går att köra kite även i svagare vind.

    nikklas svarade 9 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • billie

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 17:59

    Så klart .Det är väl det de är till för .

  • pelle-surf

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 18:49

    Vindsurfade mycket innan det var kites i luften och tyckte det var kul då.
    Gick en kitekurs för några år sedan och fastnade direkt. Fördelarna är många och som du skriver är utrustningen smidig att ta med. Man får betydligt fler dagar på brädan med kite då man kan köra i fler vindriktningar och kan köra där det är mycket grunt. Kan köra i lägre vind ( om man nu inte menar brädsegla utan att plana med vindsurf). Dessutom är inlärningstiden och utveclingen betydligt snabbare än vindsurf. Fler möjligheter att rikta sig på olika åkstilar allteftersom man utvecklas, freeride, freestyle, wake, wave, big airs, ikrokat/urkrokat mm, dessutom kan man ju köra på snö/is om man vill det. Riktigt kul är det, ta en kurs o prova 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 19:20

    jag har kommit igång lite med kite i år, men jag kan inte skriva under på att kite är bättre på allt. man kommer igång i svagare vind om man köper en i st. ca 17 och uppåt, men i hård vind så är det riskabelt med kite om man jämför med vindsurfing. det är därför det har blivit så mkt säkerhetspropaganda med kite. börjar det blåsa mer än 11-12 m/s så är vindsurfing i princip helt säkert medan en kiteolycka kan bli rätt läbbig (om det blir ngn). sen finns det vinusrfingutrustning för 5 m/s också, formula om du hört talas om det. kul, men dyrt.

    sen tycker jag lågvindskite och kite överlag ställer högre krav på vindens kvalité, att den ska vara jämn vilket funkar dåligt i sthlms innerskärgård och säkert på insjöar och andra ställen där vinden dör nästan helt emellanåt. draken backstallar och faller ner, och det kan vara svårt att ta sig förbi vindhål. med vindsurfing kan man ju stå på brädan och glida in i nästa stråk med vind. bättre om man inte vet exakt om vinden kommer räcka eller inte. ‘

    det där med “fler vindriktningar” fattar jag inte, jag vindsurfar i alla utom offshore, och med kite skulle jag inte sticka ut i ngn offshore alls. början med kite ska man snarare hålla sig till onshore, om man inte är på ett ställe där man bottnar hela tiden, då är sideshore att föredra.

    sant är att inlärningskurvan är mkt snabbare. kite är mycket snällare mot kroppen också, och inte lika fysiskt. går inte ens att jämföra tycker jag. en “vanlig” kite utrustning har också bättre förmåga att ta höjd mot vinden än en freerideturustning för vindsurfing är mitt intryck.

    eftersom jag bor i norra sthlm blir det mest vindsurfing, för vindarna här är så ojämna. bodde jag typ varberg kan man ju köra bara kite om man vill. personligen skulle jag gjort båda, kul med variation. är du stockholmare får du nog fler timmar på vattnet med vindsurfing skulle jag tippa. det kryllar inte av bra kitespots här direkt. bara klippor och träd överallt, inga långrunda stora stränder.

  • pelle-surf

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 20:18

    Helt rätt att vindsurfing har sina fördelar oxå och visst ska man ha respekt särskilt i högre vindstyrkor. Jag kör på Västkusten och då blir det sällan problem med alltför ojämn vind o vindhål som det kanske blir i Stockholm o andra insjöar. Ang fler vindriktningar så utgick jag ifrån min erfarenhet ifrån vindsurf dår jag bor och där är oftast långgrunt, så jag körde enbart sideshore och idag när jag kitar så är det väldigt sällan jag ser vindsurfare som kör på annan vind än side shore (om man då räknar bort alla dom som svärandes guppar omkring i böljorna utan att komma nånstans) 🙂

  • nikklas

    Medlem
    2 november, 2014 vid 13:30

    Tackar för bra svar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Svagare vind OK för kitesurf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.