Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårplanad bräda?

  • Svårplanad bräda?

    Publicerad av challq på 20 september, 2007 vid 14:17

    Halloj igen!
    Har en liten fråga som jag hoppas att få hjälp med.
    Några av er har säkert följt min lagningstråd om min bräda (mistral naish hawaii 8’11).
    Och jag provade den förra helgen (fredag – söndag), och jo visst, på fredagen och lördagen så fick jag riktig spätta på den med 4,7 (lite överrigat) men det gick ändå inte så fort, utan den segade lite, vilket jag var glad för just då, för det var lite väl “survival surf” som vissa här brukar uttrycka det.
    Men nu i söndags stack jag ut med en 6,7:a och det var lagom tryck i det, ibland för lite, och ibland helt ok tryck.
    Men den ville inte plana iväg, utan bara segla en bit, och det kändes som om seglet var beredd att plana men brädan ville lova upp mot vinden, och softa lite.
    Var mycket frustrerande. Om man jämför med t.ex. en JP x-cite ride eller sådan bräda så hade den stuckit iväg med en gång (okej x-citeriden är lite nyare och så, och MYCKET mer lättplanad) men jag tycker att jag ändå borde pysa iväg i planing när vindstötarna kom.
    Och denna bräda kräver säkert en annan teknik, men är det någon som har nåt tips så att man kommer iväg bättre på en sån här bräda?
    Vad jag hörde nere på stranden några dagar innan var att just min bräda skulle vara ganska snabb och hållbar. Jaja, någon som har några tips.
    Tror ni kan finna lite bilder på den här (länk till lagningstråden).
    Ha’t gött! 🙂
    Som alltid är jag tacksam för alla svar!

    challq svarade 16 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mangs

    Medlem
    20 september, 2007 vid 14:35

    Tjenare

    Nu vet ju inte jag hur mycket du har kört, så det här kanske är jäkligt basic, men när jag bytte ner mig några storlekar i bräda så hade jag lite samma problem. Jag löste det så att jag höjde upp bommen lite för att få mer tryck i mastfoten, samt att jag sedan även fick falla av mycket mer än med större bräda, för att få upp den i planing, innan jag kunde börja ta höjd igen. Sedan blev det åka av…

    Lycka till

    Magnus

  • the_novice

    Medlem
    20 september, 2007 vid 15:42

    Fenstorleken påverkar rätt mycket också, vad körde du för fena?

  • ola_p

    Medlem
    20 september, 2007 vid 18:00

    Det du säger om att brädan vill upp i vind får mig att tro att du inte faller av tillräckligt. Lägg ordentligt med mastfotstryck och ta ner den på en slör så kommer säkert planingen. Sen kan du gå upp på kryss med hjälp av farten.

  • hanlar

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:23

    Jag har en precis likadan. Även om brädan är på 103 liter så är den bara 57 bred till skillnad från modernare freeridebrädor som är bredare. Jag använder min som lillbräda med 5,0 och 5,9, men bara när det tutar i rejält. Får man bara igång den så är den dock mkt snabb. Fenan nämndes tidigare, min är 29 – tror det är original, men om du kört 6,7 på brädan (vilket iofs låter stort på den brädan), så ska du nog ta en större fena.

  • challq

    Medlem
    21 september, 2007 vid 00:24

    Aa, under den blåsiga helgen körde jag en 26 cm fena med 4.7.
    Med 6.7 seglet så körde jag en 32 cm. fena.
    Har även ett par slalomfenor jag inte testat med brädan än.
    Fast dom är lite schletna.
    Okej, ska vara lite mer envis nästa gång och falla av till förbannelse. 😉
    Och ja, det är möjligt att 6.7 är lite stort, men jag var lite desperat efter att jag inte kunnat surfa riktigt på lördagen iom. överrigat segel. Så det blev mest att bada den dagen.
    Jag har surfat i 2 ½ år, varav 2 år gick jag på surfgymnasiet i Varberg.
    Jag är väl, inte superbra, men inte heller helt nybörjare. 😉

  • tim-eriksson

    Medlem
    21 september, 2007 vid 00:37

    Jag kör en mistral energy 105 liters på liknande bredd och kör på segel upp till 6.9 utan problem. Jag har nästan bara seglat på den förutom då jag kör på min 144 liters bee. Har dock testat x-cite några gånger och den planar visserligen mycket tidigare… men f*n vad tråkig den är? Eller är det bara jag… Har mycket roligare med min energy från 96 :)…

    Den planar ju relativt sent men när den väl planar drar det iväg, testa att slöra lite och få den i planing innan du tar höjd så går det nog fint fint!

    Kör på en 31 cm orginal slalom fena som nu är 30 cm efter några veckor på haga…

    Iofs borde jag inte uttala mig alls då jag bara seglat sen i sommras ^^Har kommit till gipp träning nu…

  • carl-r

    Medlem
    21 september, 2007 vid 05:51

    Testa en grej om du inte redan gjort det:
    När du har drag nog för att plana (efter egen känsla), sätt dig (eller häng ner) i hängselen (nästan all vikt där) och skjut fram fötterna (och brädan) så att brädan och fötterna kommer en decimeter längre fram eller så.

  • hanlar

    Medlem
    21 september, 2007 vid 09:42

    Fick tips i våras ev an kille om att ställa sig på tå när man är på gång upp i planing, det bästa tips jag fått, funkar mycket bra.

  • svenne

    Medlem
    21 september, 2007 vid 10:27
    hanlar;416916 wrote:
    Fick tips i våras ev an kille om att ställa sig på tå när man är på gång upp i planing, det bästa tips jag fått, funkar mycket bra.

    Stämmer bra, mindre brädor är mycket känsligare för “tryckpunkten” från fötterna och det är lätt att ge för mycket tryck med hälen. Tänk skateboard… 🙂

  • challq

    Medlem
    22 september, 2007 vid 02:28

    Okej!
    Tack för alla grymma tips!
    Ska testa dom nästa gång jag segler (när nu det blir).
    Känner dock inte för att investera i en vinterdräckt.
    Fast det beror ju på om suget tar övertaget.
    Fast inte omöjligt att jag drar ut imorgon om jag har tid och om det kommer lite vind + varm luft. 😉

  • challq

    Medlem
    28 september, 2007 vid 00:58
    hanlar;416764 wrote:
    Jag har en precis likadan. Även om brädan är på 103 liter så är den bara 57 bred till skillnad från modernare freeridebrädor som är bredare. Jag använder min som lillbräda med 5,0 och 5,9, men bara när det tutar i rejält. Får man bara igång den så är den dock mkt snabb. Fenan nämndes tidigare, min är 29 – tror det är original, men om du kört 6,7 på brädan (vilket iofs låter stort på den brädan), så ska du nog ta en större fena.

    Förresten, hur är brädan att svänga med?
    Och vilka förhållanden är bäst med brädan?
    Mycket vind & vågor eller lite chopvatten? 🙂

  • challq

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 01:58

    Ingen mer än “hanlar” som har kört en sån här bräda och kan lite om egenskaperna? 😀
    Har ju bara hunnit surfa den 3 ggr. i år pga. av iskall sommardräkt och lagning av brädan.
    Någon som vet något billigt alternativ till en vinterdräkt förresten?
    Typ nåt man kan knåpa ihop hemma, ex. 2 lager underställ + en gammal t-shirt och 6 lager kallsonger och sen våtdräckt på utsidan?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårplanad bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.