Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenne, vilken sprayfärg?

  • Svenne, vilken sprayfärg?

    Publicerad av sinker på 16 februari, 2011 vid 20:33

    Dags att börja rusta för våren.

    Några dingar behöver ses över och varför inte avsluta jobbet med lite snygg färgfinish? Jag kommer ihåg att Svenne(?) skrev i någon tråd om en färg som fanns på Mekonomen. Jag försökte desperat få min lokala Mekonomen att beställa hem några burkar till mig förra året men dom lyckades aldrig få fram något trots att jag var på dem 4-5 ggr så jag har gett upp Mekonomen.

    Bilteama har ju också ett bra spraysortiment men jag upplever att den färgen skavs av väldigt snabbt…

    De kulörer jag vill behöver är off-white, blank-svart och quatro-grönt.

    Är det trots allt Biltema som är svaret?

    /sinker

    svenne svarade 13 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 21:20

    Perfekt, vill också har svar på det!

  • svenne

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 22:07

    Biltemas färger suger getpung, de varken täcker eller håller.

    Mekonomen säljer bland annat Corrostabil, och ska du bara ha en vit rätt av är den absolut bästa färgen, den härdar snabbt och blir hård på rätt sätt. Något sämre täck än exempelvis Multona, men betydligt hårdare.
    http://corrostabil.se/hemsida/default.asp

    Multona är lite rinnigare och inte lika hård, men finns å andra sidan i fler kulörer och räcker gott och väl för nötningen på en vindsurfingbräda. Produktionsbrädor är lackade med ganska dålig färg, så den matchar hållbarheten utan problem.

  • sinker

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 09:18

    OK, tillbaks till Mekonomen då. Fast jag såg några alternativa ställen på sajten som du la med. Tack för det.

    BTW: Vet du någon byggkedja eller liknande som för Multona? Jag googlade lite snabbt men hittade inte något tydligt svar.

    /sinker

  • jocke-g

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 09:25

    Förr så hade bensinmackarna en del också. Jag vet att jag ahr köpt på OK för ett antal år sen och det var Multona.

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 09:46

    Tror även att Montana Cans borde vara bra?
    http://www.highlights.nu/index.php?id=3&page=14&shophex=&pid=2897&nopage

    40 st olika färger, de flesta är blanka vilket man får avgöra själv om det är bra eller inte.
    Letar efter en silver/grå färg til min jp freestyle pro 2010 och tror att “street” ligger relativt nära.

    Några tips på hur man faktiskt hittar rätt färg? Fotografera av och ta färgkod osv fungerar sådär….?

  • basse

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 10:11

    Den gröna är nog ingen standardkulör. Det är ju Pantone 802 C du skall ha.
    Jocke nämnde en gång att han fått 2komponents-spray blandat till sig på Colorama. Det är nog din bästa chans att få 802 C skulle jag tro. Men jag är ju väldigt lite bevandrad i sprayburks-träsket så vad vet jag.

  • jocke-g

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 10:34

    Det stämmer Colorama här i Malmö kan blanda till färg på sprayburk. Och dom läser av brädans färg och blandar från det. Det tycker jag blir godkänt även om det inte blir exakt. Det är ju oftast bäst om det är på en yta som man har halkskydd för det tonar ju ut färgerna lite grann.

    Fanns tidigare ett ställe i Uddevalla som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men dom blandade också färg i sprayflaska. Så det borde gå att hitta i Gbg också utan problem tycker jag.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 14:31

    Dem flesta färgföretag som blandar riktig färg typ bil laker , där går det att köpa 2k på spray burk.
    Tänk på att den burken inte går att ha stå, ska användas samma dag. Kan härda i burken !
    vi brukar köpa några såna ibland när det är något mindre lackjobb på bilar.
    Jobbar som bilmek och väldigt nära bilplåtisarna, snappar upp lite tips då o då 😉

  • svenne

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 19:03

    Jodå, det finns tvåkompflaskor som kan stå i ett år utan problem. De har härdaren som ampull, och när den injekteras kan flaskan stå i två veckor för att sen vara värdelös.

    Det är onödigt att köpa 2K till produktionsbräda om ni ska matcha kvalitéten som sitter där original. Det är sunkig syrehärdande lack på i princip alla brädor.

    Jag kör ofta med spray på småfixar, det är inte värt det lilla extra som en omgång med sprutan inklusive rengöring kostar när det kommer till kritan. Surfare är helt enkelt för snåla. 😉
    På vissa andra objekt kan lackeringen få kosta hur mycket som helst, vissa kundsegment prioriterar olika så att säga…

  • svenne

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 19:03

    Just det ja, jag glömde ju! 🙂

    Spray köpes med fördel hos Järbo!
    http://www.jarbofargochlack.se/se/grp/billack-3.php

  • per_m

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 19:13

    Sinker -våga köp någon cool färg och måla om brädan, Quatro grön är ute i år…
    Rostskydds röd tror jag Paris veckan kommer lägga högt upp i år

  • getwet

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 20:09

    Jag packar ned röd färg. Check!
    Vad packar du Svenne?

  • svenne

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 23:34

    Fenor! – check! 🙂

  • basse

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 09:35

    Har du röd bräda Micke och var skall du åka? Bjuder du på bubbel om jag bjuder på frukost?

    Nävisst skall man kanske inte lägga ner pengar på 2K-färg men vill man ha 802 C tror jag det är enda möjligheten.

  • svenne

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 11:26

    Min lokala Colorama-butik har Belton (alla som tar hem Hagmans eller Multona kan ta hem Belton, alla tre distribueras av Hagmans) och de finns i givna RAL-koder, kan ni bara få över Pantone-koden till RAL så finns det säkert någon färdig blandning som är tillräckligt nära.
    Belton har för övrigt bra täck, men de är å andra sidan dyrare än de andra tillverkarna.

    Om man nu måste ha en specifik kod på sprayburk, så kan Järbo fortfarande fixa det utan 2K.
    http://www.jarbofargochlack.se/se/art/billack-cellulosabas-pa-spray.php

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svenne, vilken sprayfärg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.