Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Svensk-portugisiska brädor

  • Svensk-portugisiska brädor

    Publicerad av surfineurope på 4 december, 2007 vid 17:19

    Efter ett år av föreberedelser öppnar vi äntligen upp vår lilla brädverkstad utanför Lissabon. Här bygger vi dels våra egna brädor under märket Bluebottle surfboards, och shapar även brädor för ett par andra portugisiska märken.

    Brädorna customdesignas i vår egenutvecklade programvara BoardCAD och fräses ut i vår likaledes egenutvecklade Shapebot. Det går att välja mellan tre olika typer av laminat: vanlig polyester (PU/E-glas/polyester), epoxy (PU/S-glas/Epoxy), eller sandwich (EPS/Airex/S-glas/Epoxy). Självklart fixar vi även inserts för stroppar.

    Om någon är intresserad av en bräda så passa på att beställa så snart som möjligt så tar jag med mig dessa till Sverige under jul. Mer information hittar ni på http://www.bluebottlesurfboards.com

    /Jonas

    hugeo svarade 16 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • cortex

    Medlem
    4 december, 2007 vid 18:25

    Tjena Jonas!

    Det var ett tag sedan man hörde från dig. Allt väl?
    Har du skippat tidningsplanerna helt och gett dig in på brädmarknaden istället? Ser ju rätt fräsigt ut (pun intended :smirk:) med den där brädroboten. När kan man få testa brädorna då?

    /Kaj(Tech)

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2007 vid 18:57

    Har sett Alex susa runt ostrappat på en Bluebottle hela sensommaren och hösten. Det ser verkligen ut att vara prima grejer.

  • rusiak

    Medlem
    4 december, 2007 vid 19:48

    Jonas,

    fyller på lite med mitt (allt för sena) bildmaterial som jag skulle läggat upp för ett tag sedan (allt för länge sedan) + lite text från det jag knåpat ihop efter att vi snackats vid om brädorna o fabriken o sånt.

    Har testkört en bluebottle 5’10” squashtail med quad-uppsättning sedan oktober. Otroligt skön bräda som gör sig grym för ostroppad åkning. Lite bredare (20) så har jag haft otroligt många fina dagar i Swe under hösten, även när det brallat på hårt. Har även fått smaka en del, men känns otroligt starkt. S-glaset gör väl sitt…För den som är intresserad är det bara till att haffa den på beachen o ge den en omgång.

    Intressanta saker (kanske lite vad som redan finns på hemsidan…)

    > vakuumpump så vakuumlaminerade epoxy-brädor =>lägre vikt och bättre hållbarhet, mer kontrollerad process.

    > Brädorna i vilken storlek som helst, vilket är gött. Hade jag haft en halvmeter kortare ben hade jag nog beställt en bräda som jag även kunnat vågsurfa med.

    > Förenklad version av CAD-programmet där det går att titta på brädorna och ändra längd/bredd mm. Sedan hemladdning av fullversionen av CAD- programmet och utvecklingsmöjlighet av en helt egen bräda. Osäker på om detta tillverkar’n är framme vid detta än, han svarar nog bäst på det själv 😉

    Jonas, får rätta till där jag har fel!

    //Alex

  • rusiak

    Medlem
    4 december, 2007 vid 19:52

    Några från insidan..

  • surfineurope

    Medlem
    4 december, 2007 vid 20:10

    Tjena,

    Tidningsplanerna finns nog kvar. Utvecklingen av programvaran och maskinen har bara tagit lite längre tid än planerat, men nu flyter det på rätt bra så det skall nog kunna bli lite tid över till både gamla och nya projekt under nästa år.

    Det finns som sagt en Bluebottle nere i Varberg och bjuder man Alex på en öl får man säkert testa. Annars får man hålla sig tills mellandagarna då jag besöker Sverige med ett gäng nya modeller, eller helt enkelt sätta sig på ett plan och komma ner hit och testa. Vi hade precis århundradets swell här nere under helgen med folk som körde tow-in utanför Estoril och själv fick jag äntligen testa min gun som stått och vätat på rätt förhållanden i över ett halvår, så jag får väl erkänna att jag har det ganska bra här nere…

    Ha det gott,
    Jonas

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2007 vid 21:06

    Alex, har du kört den med straps nånting? Och hur är det med stryktålighet om man skulle råka hoppa och landa lite hårt?

  • cortex

    Medlem
    4 december, 2007 vid 21:28

    Nu blev jag klart nyfiken på att testa en bräda… Droppa mig ett mail när du är hemma i sverige. :smirk:

    /Kaj(Tech)

  • rusiak

    Medlem
    4 december, 2007 vid 21:34

    @sourra 432487 wrote:

    Alex, har du kört den med straps nånting? Och hur är det med stryktålighet om man skulle råka hoppa och landa lite hårt?

    Si señor, kört den med stroppar. Men väldigt kort så har egentligen lite för åkning för att kunna säga ngt om det, kör den helst utan 🙂 I o med att jag tog en såpass bred en så lämpar den sig (enl min smak) bättre utan. Brallar de på lite mer måsta jag flytta fötterna mer för att hålla kant. Jonas har en på samma size (iaf väldigt snarlik), han har kört den mer med straps, borde kunna ge bättre svar, kolla me honom! No strops = no feta airs 😉 Har dock fått en del rejäla stamp på brädan när jag höjdat ut över vågor, smackar på bra men inget som märks på brädan. Kollat den ganska grundligt osså i.o.m efter senaste flyget.

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2007 vid 22:18

    Du får ha en bräda ståendes i Portugalien så du slipper dinga den när du åker dit stup i kvarten. Ska kolla lite nogrannare på din bräda sen Alex, jag har raincheckat provturerna allt för många gånger. Peace!

  • hugeo

    Medlem
    4 december, 2007 vid 22:41

    ett tips, skaffa rediga fenboxar typ Future system, dom där ser ut som 4wfs? samma som på gamla xeleratorn(dom kör numera Future) håller inget vidare har knäckt 6 sånna fenor och dratt 3 boxar här på 1.5 månad bara på vågen icke på das reef!

  • arild

    Medlem
    5 december, 2007 vid 01:56

    Håller med hugo om boxarna har tappat 2 fenor på en vecka måste vara fel material i boxarna eller nått, tråkigt

    Ser fett fint ut Jonas. testade Alex bräda unstraped riktigt nice

  • surfineurope

    Medlem
    5 december, 2007 vid 10:55

    Ja, det var tråkigt att höra. Vad är det som gått sönder: själva fenan, interdiscen, eller boxen? Får kolla upp om det rör sig om ett fabrikationsfel. Jag har inte hört talas om några problem med 4wfs tidigare, men självklart kan man få brädorna med Futures om man hellre vill det. Det man förlorar är ju möjligheten att ställa in positionen och vinkeln på fenorna.

    Förresten, var det inte Dean från 4wfs som designade Edgen åt Xelerator så om de byter fensystem får de nog ta och byta designer också…

    Angående stroppar har jag testat Quad Fishen en hel del både med och utan. I lättvind tycker jag det är skönare utan stroppar eftersom man kan kliva fram lite när man höjdar och kliva bak när man rider vågor. Däremot tycker jag inte det är något problem att köra i stropparna när det blåser på, trots bredden.

    /Jonas

  • hugeo

    Medlem
    5 december, 2007 vid 12:27

    @surfineurope 432562 wrote:

    Ja, det var tråkigt att höra. Vad är det som gått sönder: själva fenan, interdiscen, eller boxen? Får kolla upp om det rör sig om ett fabrikationsfel. Jag har inte hört talas om några problem med 4wfs tidigare, men självklart kan man få brädorna med Futures om man hellre vill det. Det man förlorar är ju möjligheten att ställa in positionen och vinkeln på fenorna.

    Förresten, var det inte Dean från 4wfs som designade Edgen åt Xelerator så om de byter fensystem får de nog ta och byta designer också…

    Angående stroppar har jag testat Quad Fishen en hel del både med och utan. I lättvind tycker jag det är skönare utan stroppar eftersom man kan kliva fram lite när man höjdar och kliva bak när man rider vågor. Däremot tycker jag inte det är något problem att köra i stropparna när det blåser på, trots bredden.

    /Jonas

    Jag har knäckt fenan rakt av vid fästet de flesta gångerna, kör man med glasfiber fenan så håller det bättre fast när man väl knäcker den så drar man ut hela boxen, dvs hela boxen och incertsflärpen på fenan är för klen, det positiva är ju att om man drar på grund så drar man bara den blåa grejjen och inte sabbar brädan, testat lite att ändra position det är bara ett läge på brädan som funkar ändå hehe lika bra o sätta dem rätt från början. Annat minus är att det är helt omöjligt att få tag på fenor om man väl käcker en.(om man inte är i Afrika då)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Svensk-portugisiska brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.