Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Sverige vågis"

  • "Sverige vågis"

    Publicerad av el-maco på 15 juli, 2009 vid 15:12

    Hej. Jag undrar om man behöver tänka på att brädan ska vara lite bredare för att våra vågor och vårt förhållande är lite annorlunda. Har själv ingen wave men jag hade tänkt att köpa en nu och är det endast typ JP RWW, SB Evo, Fanatic AllWave mm. man ska ha eller kan man ha lite andra. Typ Hardcore Wave eller SB Pure Acid.

    Marcus

    snaffe svarade 14 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • lars_k

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 16:40

    Fundera även på en freestylewave, som är poppis i tex Apelförhållanden. Planar tidigt, bra topfart och hopp. Dvs saker man uppskattar när man börjar segla vågor. Men om du verkligen vill lära dej rida vågor, dvs dra runt plankan frontside mot läppen, är en vågis att föredra. Lättast att lära dej tekniken är en kort/bred vågis av dem du nämner. Men eftersom dessa plankor har mer rocker offrar du en del i tidig planing och fart. I gengäld är de “lagom snabba” på vågen, dvs du hamnar inte långt framför vågen i bottensvängen.
    Klassiska plankor kräver mer av dej som seglare och kanske du inte ska börja med. Dock när du behärskar en klassisk och hittar bra vågor och vinkel är de helgrymma och har inga begränsningar på vågen. Är dessutom snabba plankor som hoppar bra.

    Förresten har det skrivits massor om detta här så använd sökfunktionen. Som vanligt finns det alltid de som talar sej varma för den ena eller den andra brädtypen. Bäst är om du kan testa lite olika plankor och bilda dej en egen uppfattning!

  • rrd

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 17:03

    Låt dig inte luras av benämningen Freestyle i Freestyle Wave, kanske 5% Freestyle o 95% Wave. Läs tester av brädor några år tillbaka, där kan du hämta mycket, speciellt av de inledande texterna om brädkategorierna som brädorna alltid ska placeras i.

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 19:03

    Har du chans så testa!
    Jag är en av de få som verkligen inte gillar freestylewave för västkustsegling. Jag tycker det är en brädtyp som bara funkar på vägen ut men gör vågridning riktigt svårt för den som vill lära sig.
    Min gamla PureAcid 73 bygger på Evo i outlinen men har fått en snabb rocker. Jag blev positivt överraskad av hur bra den funkar i Apelvikens emellanåt mosiga vågor. Den har helt enkelt så mycket kurva i outline att den svänger på den, trots snabb rocker för vågis. Tidiga Evo gillade jag ine alls. För mycket tvålkopp. Senare versioner har mer V i bottenformen och sannolikt mer i min smak. Jag älskar mina twinfins, andra inte.
    Slutsats – du vet inte vad som känns bra innan du testat.
    Själv har jag också gått upp i brädstorlek och ned i segelstorlek för att slippa sjunka igenom i byiga vindar. Funkar kanon.

    Men om du hittar en snorbillig bräda så självklart – slå till. Man lär sig utnyttja den bräda man har efter ett tag och det är svårt att hitta riktigt dåliga brädor nuförtiden om man vet vad man letar efter.

  • svenne

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 21:52

    Pure Acid är en ganska platt bräda, inte är den så svängig heller? Kanske funkar i Babbelvikenskummet, men i svenska slöa vågor finns det bättre grejer. Ja, om man nu prioriterar vågorna alltså.
    Jag skulle leta efter en bräda med lite bredare OFO, vilket faller in på Lars och RRD:s förslag om en FSW. Hellre en bra bräda att lära sig på än en vadSomHelstBaraFörAttDenÄrBillig-bräda som du får slita hårt på.

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 22:08

    Jo, det var precis det som var min poäng – den svänger som bara det, pga sin Evo-outline gissar jag. 55 bred som går till pintail. Den svänger väldigt mycket bättre än de flesta FSW jag testat.
    Den kan testas mot annan bräda om intresse finns, för att lista ut vad du gillar. Skicka PM i så fall.

    Svenne;559455 wrote:
    Pure Acid är en ganska platt bräda, inte är den så svängig heller?
  • svenne

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 07:26

    Det var just det som var min poäng, jag tycker inte den svänger. Med fart ja, utan fart inte alls. Det finns roligare brädor för vågsurf om jag får tycka.

    Doc;559458 wrote:
    Jo, det var precis det som var min poäng – den svänger som bara det, pga sin Evo-outline gissar jag. 55 bred som går till pintail. Den svänger väldigt mycket bättre än de flesta FSW jag testat.
    Den kan testas mot annan bräda om intresse finns, för att lista ut vad du gillar. Skicka PM i så fall.
  • ola-h

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 08:38

    Pure Acid och fsw-brädan Kombat har samma rätt så snabba (“raka”) rocker. Nu är de båda kombinerade i samma linje – Kode – som är klassisk våg upp till 80 liter och sedan mer fsw, med bredare tail, från 86 och uppåt. De här brädorna ligger extremt schysst i sväng och man kan pressa dem stenhårt även genom chop. Men som Svenne och egentligen även Doc är inne på så krävs det lite mer driv (fart) i svängen för att komma åt brädans svängighet. Brädorna har lite extra kurva i outlinen för att kompensera detta vilket ger tillbaks en del lågfartssvängighet, men det blir ändå aldrig samma nästan autopilotaktiva vågridning i sega vågor som t ex en EVO ger.

    Många andra vågbrädor har för övrigt också snabb rocker. RRD hardcore Wave Cult är t ex t.o.m. snäppet rakare än Acid/Kode men förlitar sig också på ganska kurvig outline. Och häromdagen placerade jag linjalen på Mags Quatro twin och även den hade ungefär lika platt rocker från 1m och bakåt som Acid/Kode. Så allt är inte rocker…

    I själva grundfrågan finns det i princip två vägar att gå. Antingen tar man en fsw (helst inte för stor) och får då maximalt bra “köra-runt-egenskaper” dvs det blir enkelt att hålla planing, få fart, ta höjd och i det stora hela ta sig runt bland brytande vågor. Vissa delar av vågridningen blir också enkla, som att komma in i bottensvängen med fart. Men det blir avsevärt svårare att fullfölja vågridningne och komma upp mot läppen. I lite vind blir det svårt att hålla fart i en tight sväng pga för lite rocker. I mycket vind blir det svårt att få tillräcklig sväng pga för mycket bredd i tailen i förhållanden till den spanna rockern. Både sakerna kan “jobbas runt” med god teknik, men poängen är ju just att som nybörjare i vågor har man kanske inte den tekniken.

    En bräda som EVO blir istället lite trögare och inte lika superenkel att hålla höjd med men i gengäld gör den de svåra momenten i vågridningen enklare och är därför väldigt bra om man just vill lära sig vågrida.

  • doc

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 10:04

    Det kan jag hålla med om. Utan kraft i seglet är det inget skoj på en PureAcid. Och de större Acid gillar jag inte alls. Men jag avråder bestämt alla nybörjare från FSW om dom vill lära sig vågridning. Precis som Ola är inne på är det ett jättebra sätt att aldrig få till toppsvängen. Vill man bara köra runt lite bland vågorna är det däremot en kul brädtyp.
    När man väl har lärt sig är säkert FSW okej beroende på stil.

    Svenne;559498 wrote:
    Det var just det som var min poäng, jag tycker inte den svänger. Med fart ja, utan fart inte alls. Det finns roligare brädor för vågsurf om jag får tycka.
  • rrd

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 10:38

    Man ska se till den individuella brädan o inte gå för mycket på ihopklumpade kategorier. Att välja rätt storlek på brädan o vågfena är viktigt.

    En RRD WaveCult (OBS! Hardcore är en mer klassisk våg som är sällsynt i Sverige) är en bra vågbräda som håller planing o sjunker inte igenom i vågridn. Funkar bra i våra förhållanden. Lättseglad. Som jag för övrigt seglade för några timmar sen i Lejet.

  • surfmeister

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:33

    Men hallå, vågbräda med endast en fena är ju totalt ute (läs Quad tråden liksom). Det går inte att segla med det längre, en Quad t ex kommer ge dig prestanda som du aldrig kommer hitta med andra alternativ. Glöm alla dessa old school gubbar som inte hänger med i utvecklingen!

    🙂 🙂 Skämt åsido så finns det faktiskt fina brädor med en fena och jag tycker att du har listat det flesta bra alternativen. Evo och Allwave är två mkt mkt bra alternativ om du verkligen vill lära dig vågridning. RRD WC är en riktigt fin kompromiss mellan FSW och stubbie. De senaste årgångarna av JP RWW ska vara fina med jag har inte seglat dessa och kan inte ge en personlig värdering. Dock är det kristallklart, vill du vågrida i sverige är det stubbies med en till ‘X’ fenor (eller kanske en mkt waveinriktad FSW) som gäller!

  • el-maco

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 07:40

    Okej, tack för alla svar. Men som jag har förstått så liknar Aciden Evo i outlinen bara att den är lite smalare eller? Och lite plattare.

  • surfmeister

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 07:57

    Det låter som om du har en Acid på g…..Dock om du vill satsa på att lära dig vågridning i Sverige är Acid inte ett bra alternativ om du har brädor som Evo, Allwave osv som möjliga val. Skillnaden mellan Acid och Evo är stor och du kommer utvecklas mkt snabbare (och roligare!) med en Evo/Allwave. Evo har mer rocker än Acid och svänger därmed mkt bättre i låga farter som vi oftast får i sega, svenska vågor. Läs Ola H’s inlägg!

  • gnutten

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 08:14

    Aciden var en av de brädor jag tyckte allra bäst om när jag var på Teneriffa förra året. Riktigt lättkontrolerad och skön känsla. Jag är ingen über duktig vågseglare, men den brädadan tyckte jag fungerad bra för mig.

  • doc

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 08:16

    Nä, lägger man en Acid 73 ovanpå en Evo 70 (2006) ser man att det är exakt samma outline. Aciden är lite längre pga att den har fått en lite längre nos och en liten pintail där Evon har en rund squashtail. Rockern är dock väldigt annorlunda. Aciden har en snabb rocker med “spiralling vee” som ser lite skumt ut men funkar bra. Den funkar bra till bump’n jump eftersom den är så snabb och som vi redan nämnt toksvänger den så länge man har tryck i seglet. Överriggad 3.7 är inga problem men i riktigt långsamma vågor är det bättre med mer rocker och bredare akter så man inte sjunker igenom.

  • ola-h

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 09:05

    I praktiken är det ändå rätt stor skillnad på en EVO 70 och 06 Acid 73. Jag skulle säga att det är 90% Acid-känsla i Acid 73:an. Men det är en skön bräda som är bra för Sverigeförhållanden om man vill gå mer åt de “klassiska” hållet. Och den har faktiskt lite mer krök i bottenkurvan än de senare varianterna av Acid/Kode.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Sverige vågis"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.