Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sveriges värsta segel!?!

  • Sveriges värsta segel!?!

    Publicerad av mag på 5 februari, 2008 vid 20:45

    Ett av Sveriges eller kanske Västkustens kultigaste, mest använda, mest sönderkörda men ändå fullt fungerande segel (Simmer) måste väl ändå vara Steines från Halmstad.
    Seglet kördes järnet senast i lördags, tror det är en 4,5 – 5,0(?) Wavecomp från tidigt 2000-tal, men det var 3,5 vind!

    Inte ett otejpat fönster på det seglet.

    Finns andra det medtävlande i denna klass???

    Man blir glad bara man ser seglet!

    Loopa på Steine!
    /Magnus

    mag svarade 16 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • apelbapel

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 07:18

    Fan va coolt, och vad glad man blir, själv kämpar man som fan med genomskinlig tejp för att det inte ska synas!
    -Fram för mer av detta.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 februari, 2008 vid 08:45

    Simmer Style On Shore, 4.5, 1998/99 – till och med…
    Genomgående för utrustningen är 1900-tal.

    Detta faktum till trots smiskar Steine många när det kommer till att segla. I lördags smällde han av en ärijalåffdölipp som får heta duga, hade funkat som centerfold i vilken surfblaska som helst! … 30 meter bottensväng med überfullt drag sen – SMACK! ja ni fattar själva.

  • andreas-f

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 08:55

    Vilket bevisar att det inte är helt fel att behålla sina prylar ett tag och verkligen lära känna dom. Anyway, grymmecoolt segel!

    Vem har Sveriges skabbigaste bräda då?

  • imported_borje

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:47

    En liten kommentar bara, det är inte 4,5kvadrat längre. Det är ett hål/reva som Steine inte brytt sig om att laga på en 15cm i översta rutan. Förstår inte att det inte blev större i lördags, men men. Bara en sån sak, att köra med ett ihåligt segel… 🙂 Fast jag önskade att min 4.2a oxå hade ett par hål den lördagen.

  • imported_borje

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:49

    Och jag håller med om läppsmacken han fick till, något av det värsta jag sett i Sverige (ingen överdrift).

  • hjn

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:56

    En oslagbar kretivitet kan följa i spåren av sliten utrustning. Tänk på det alla ni som inte vill köpa gammalt junk på begbörsen 😆

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:03

    Jag tackar ödmjukast för detta inlägg. Den ganska rejäla revan i mitt nya fina Icon 4.7 känns nu mer som en prydnad. Ja, värd att bevara. Vacker.

    Nu gör det inget om det dröjer lite med lagningen.

  • mag

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 19:02

    Ja, just det. Jag glömde nämna att brädan är en RRD 55(?) twin-fin från 1998? Hur den kunnat hålla för alla loopar är ett under.

    Och jag satt tyvärr och tjötade med Carin bakom sanddynen när han drog av sin aerial, hade annars varit en grymmesnygg bildserie.

    Om han tejpar lite till så ser det ut som ett Hot SuperFreak!!! 😀
    /Magnus

  • gammelsurfen_

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 20:46

    vi har alla en liten Macgywer i oss, bara att plocka fram den och silvertejpen och lappa.

  • tim-eriksson

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 20:59

    Och jag tycker mitt onshore från 01 ser illa ut med en stor silvertejps lagning i stora rutan + några små med monfilm…

    Började laga snyggt med monofilm men eftersom seglet kostade 200 kr, och monofilm är dyrt… Så blev det inte ekonomiskt försvarbart att rädda det undan silvertejpen 🙂 Seglet är nu värt 400 kr ink tejp och monofilmtejp

    Edit:

    Va fan… Det är ett sådant segel jag har som på bilden. Ett 4.2 och ett 5.0. Det seglet är från 2001 (!)..
    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.windfinder.com/grafiken/sail/simmer_onshore_53_2001.gif&imgrefurl=http://www.windfinder.com/surftest/Wavesail_Simmer_Onshore_2001_5.30.htm&h=250&w=106&sz=12&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=dQdomgZ3cr5oVM:&tbnh=111&tbnw=47&prev=/images%3Fq%3Dsimmer%2Bonshore%2B2001%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

  • mag

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 19:04

    Jag tror Steines är Onshore 2000, jag hade själv både 97 och 99 Onshore samt WaveComp 2000. Skit samma, coolt är det i alla fall.
    Surfa mer – shoppa mindre – lev ofta!
    Magnus (2 av 3 rätt…)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sveriges värsta segel!?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.