Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!

  • gurra1978

    Medlem
    13 september, 2009 vid 19:15

    Idén är mycket rolig men jag är instämmer inte i lovsången. Efter att ha redigerat så mycket surffilm så vet jag vad 6 minuter oredigerat filmmaterial innebär: DET ÄR TRÅKIGT ATT TITTA PÅ!!!!

    Personligen hade jag svårt att titta på finalen på Koster och den andra snubben och fick snabbspola. De är ändå proffs som levererar i bra förhållanden. Jag misstänker att det som kommer in på detta är 95%freeride och 5% action. Sen ska du se på minst 50 såna filmer. Hoppas Redbull sponsrar allt för annars somnar ni nog 😉

    Alternativet är att ni skickar in allt till en “central”som senare klipper ihop allt med alla seglare och släpper en vettig film (95% action och 5% freeride) som alla kan ha som minne.

    Det är min åsikt. Annars är det ett grymt koncept som säkert kan bli stort.

  • challgren

    Medlem
    13 september, 2009 vid 20:09

    Oredigerat material är ju det enda sättet att rättvist bedöma två seglare. Om man ska börja tillåta klipp, olika vinklar mm, så blir det lika mycket en bedömning av surfaren som av filmare och redigeraren. En sån “tävling” kan man överlåta till filmakademin eller till Surfzone Video Awards 😉

    Om man vet om att man blir filmad i 6 min för att få till ett klipp till Swedish Legends så laddar man ju helt klart mer än om man bara åker omkring och fiser i 3 tim där man knappt vet om att man blivit filmad. Jag är övertygad om att det finns många “grymma” surfare i Sverige, inluderat dig Gurra, som kan levera många trick på 6 min. Kortare tid gör att det blir lite tajt och längre tid blir ju precis som du skriver…TRÅKIGT ATT TITTA PÅ…men det skulle inte förvåna mig om Red Bull sponsrar hela kalaset ändå om vi vill ha sponsorer 😉

    Vissa bidrag kommer vara skittråkiga…men man behöver inte titta på dessa. Skit i att titta vidare och rösta inte på det klippet helt enkelt.

    Se det som en kul “tävling”.

  • danneman

    Medlem
    13 september, 2009 vid 21:04

    Håller med gurra tror det blir svårt att få nått intressant ut av detta. ungefär som på tävligar det blir inte så mycket gjort på 6 minuter.. plocka däremot ut 30 sekunder så kanske det blir intressant.. men det återstår att se.. good luck!

    Ps Challgren
    Att hoppa över klippkanske inte är så rättvist?? hur ska du kunna rösta på det sättet?
    Klippet kanske har 2 minuter vattenstart och sedan 4 minuter riktigt vass segling.. ne sitt å glo på alla 6 annars har ju tävlingen tappat sitt syfte!

  • challgren

    Medlem
    13 september, 2009 vid 21:25
    DanneMan;575718 wrote:
    Ps Challgren
    Att hoppa över klippkanske inte är så rättvist?? hur ska du kunna rösta på det sättet?
    Klippet kanske har 2 minuter vattenstart och sedan 4 minuter riktigt vass segling.. ne sitt å glo på alla 6 annars har ju tävlingen tappat sitt syfte!

    Jag menar bara att alla har rätt att rösta och titta som man vill. Orkar man inte titta på ett klipp så är det ju inte tvingande. Livet är inte rättvist. Vissa kommer rösta på sina polare fast andra klipp är klart bättre…och tyvärr blir vi nog inte klara i tid med vår lögndetektormodul till röstningen 😉

  • emilvikingstrand

    Medlem
    14 september, 2009 vid 05:50

    tjena, vad sägs om ett helt nytt format: fetaste repan!
    videoklippet som skickas in innehåller en vågridning och sedan utan klipp i filmen laddar seglaren hopp på vägen ut. (eller i omvänd ordning).

    detta blir lite mer publikvänligt och lite mindre jobb för tävlingsledningen.

    plus att vi låter förhållandena bestämma klipplängden!

  • dr-masse

    Medlem
    14 september, 2009 vid 07:41

    6 minuter är ju en maxgräns, har man 2 minuter vass segling är det ju bara att skicka in.

    Tanken är att folk inte skall behöva sitta och klippa och redigera, samt att få se lite längre sekvenser. Personligen tyckte jag att det var riktigt kul att se hela sekvensen från Pozo-finalen, med vattenstarter och allt.

    Detta är ju första gången vi testar, såklart hoppas vi att det funkar och såklart kommer vi att lära oss massor. Och alla tips och tankar som kan göra det bättre är varmt välkomna, ah!

    Emil – vi vill att folk filmar vågsegling på både in- och utväg, inget skulle vara mer skoj att än i samma klipp få se skön vågridning på vägen in med ett par riktigt feta hopp på vägen ut som avslutning!

  • dr-masse

    Medlem
    14 september, 2009 vid 07:42

    Jo, en sak till.

    Vi kommer såklart att klippa ihop en version som kanske till och med håller Gurra vaken…

  • drakglenn

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:53
    gurra1978;575682 wrote:
    Idén är mycket rolig men jag är instämmer inte i lovsången. Efter att ha redigerat så mycket surffilm så vet jag vad 6 minuter oredigerat filmmaterial innebär: DET ÄR TRÅKIGT ATT TITTA PÅ!!!!

    Aj fan, missade jag helt, somnade när jag började läsa reglerna;)

    Håller med helt, par minuter oklippt matterial är döden att titta på om det inte korta sekvenser, fick för mig att detta var en filmtävling, aj fan…

    Kunde vi inte passa på att ha en klass och nominera årets film?

    //Glenn

  • lars_k

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:59

    Alla bidrag kan ju vara 6min och helt oredigerade. Därefter kan ju “tävlingsledningen” få friheten att klippa bort alla tråkiga transportsträckor. Kan bli lite väl mkt redigeringsjobb om det är många bidrag iofs…

  • dr-masse

    Medlem
    14 september, 2009 vid 09:40

    Det är ju kanske en fråga om

    – Seglare och förhållanden
    – Hålla folk vakna genom snabba klipp och grym produktion

    Vi hade tänkt försöka ha fullt fokus på seglare och förhållanden, men det är ju såklart inge bra om folk somnar med huvudet i chipsskålen innan de ens kollat färdigt första klipppet. Det kanske bara är vi som gillar att se långa sekvenser utan klipp? Jag skulle själv verkligen vilja se betydligt längre sekvenser i alla surffilmer jag någonsin sett, men det är kanske bara jag som är gammal och seg, ha, ha!

    Fast jag tror att vi kommer att vara lite gubbenvisa här och hålla fast vid att det ska vara oklippt och oredigerad segling, men kanske att man får köra 6 minuter med max två klipp eller nåt (för att plocka bort vattenstart eller väl mycket freeride)?

    Kom ihåg – vi gör ju detta för att kunna kora en “vinnare”, och det handlar ju om seglaren och förhållandena, inte om hur välklippt och efterfixad själva filmen är… årets artist eller årets producent?

    Och samtidigt, klart vi är beredda att ändra lite om det gör att vi får in fler, bättre och sevärda klipp! Men, då måste det ske snabbt, annnars lär det bli sura miner på de som filmat och skickat in fina grejor till surfzone.

  • styret

    Medlem
    14 september, 2009 vid 09:48

    jag tycker ni ska köra på grundidén.
    Bra producerade filmer dräller ner hela tiden.
    Men digitala surftävlingar är det sämre med. Filmtävlingar kan vi ha det med men nu är det fokus på surf!

  • hellgren

    Medlem
    14 september, 2009 vid 10:15

    Jag håller med styret.. jag gillade grund idén.. kör på den nu.. Märker vi att det blir trist eller så, så har vi facit till nästa år 😉

  • robin

    Medlem
    14 september, 2009 vid 14:04

    Jag gillar långa klipp! Pozo-filmen var grym just därför. På det är sättet blir det som ett tävlingsheat fast på olika datum och platser, det är hur bra som helst.

  • dude

    Medlem
    15 september, 2009 vid 19:31

    Jag är också helt och hållet för att se hela klipp. Det ger ett suveränt helhetsintryck där man kan bedömma både selgare och förhållanden. Konstriktivt och bra för självransakan vad man har att förbättra i sin segling för att vara mer aktiv. Fler än jag kommer få veta att man är alltför inaktiv i sin segling… Förhoppningsvis får man tid att bättra sig och kan skicka in något efter lite lärdomar från tidiga sexminutersklipp! Hoppas bara jag själv får chansen att komma i närheten av en filmkamera.

  • dr-masse

    Medlem
    15 september, 2009 vid 20:21

    Vi har diskuterat detta igen efter tankar och tips här på konfen.

    Vi kör med ursprungskonceptet – som längst 6 minuter oklippt och oredigerad segling.

    Såhär har vi resonerat.

    – Vi vill faktiskt se hela klipp där surfare, förhållanden och hur det utnyttjas på bästa sätt verkligen kan upplevas så rent och oredigerat som möjligt
    – Den som vinner “Swedish Legend 2009” är den som klarat detta bäst, det är alltså en fråga om den surfare som lyckas leverera det mest sevärda klippet i härliga förhållanden som blir en vinnare!
    – Det är en tävling om mest sevärda segling i mest sevärda förhållanden i första hand, snarare än en tävling om snyggaste, bäst klippta och producerade film. Vi har lite på kul sagt att “hellre ett tre-minuters grymt klipp i fetvågor filmat med mobilkamera än en supersnygg produktion i halvdana förhållanden”… Vi vill att tröskeln för att filma och skicka in skall vara så låg som möjligt, helt enkelt.
    – Tanken är att kunna få se bra segling från så många olika spots som möjligt i bra förhållanden och fina vågor runt om i Sverige hösten 2009

    Ett tips till alla surfers är ju att utnyttja sina sex minuter väl. En tokspolning efter 32 sekunder kanske inte är någon höjdare, men kan efter 4.38 vara synnerligen värdigt och till och med öka chanserna till att gå vidare till finalomgången…

    Och kom ihåg. Sex minuter är max. Vinnaren kan ju ha skickat in ett helt grymt tre minuters klipp…

    Däremot funderar vi på att ha en kategori för “bästa surffilm” (amatör) 2009, eftersom det ändå dök upp. Vad tror ni om det?

    Och som sagt – detta är första gången, så vi får se hur det blir! Många lärdomar lär det bli, jajamen.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.