Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SWESPEED 08 CUP Skälåker imorgon

  • marden

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 13:58

    @getwet 465110 wrote:

    Malmkvist, vi försöker att aldrig resonera om 2 sec eller display värden eftersom dessa är högst osäkra. Många som kört med Garmin foretrex/geko vet att displayvärde och farter i mjukvaran kan skilja markant, ibland över 2knop! Därför resonerar vi bara average inom RTK gruppen och vill gärna att andra gör likadant.

    Förövrigt gjorde jag ett litet experiment igår, körde med Amarylon och Foretrex 201 samtidigt (blir jag diskad nu?) enbart för att kontrollera skillnaden mellan de två. Och döm om min förvåning så blev skillnaden ganska radikal.

    Averagen skiljde 0.6 knop (garmin snabbare) och 2 sec (vi ska ju inte prata om den men för jämförelsens skull) skiljde hela 1.36 knop, garmin snabbast.
    Vet att Tobhed gjort liknande jämförelser och kommit fram till även han att det skiljer ganska mycket. Jag kommer nog fortsättningsvis köra med bägge just för att kolla skillnaderna ett par månader framöver.

    Har Tobhed några fler iaktagelser/tester eller om några andra har det?

    hann du få någon uppfattning om display värdet skilde sig något nämnvärt.
    eller va det för mycket simmanden för att kunna nollställa och hålla koll på det igår.
    bättre förhållanden kan ju önskas för orka leka me elecktroniken samtidigt

    lite trött på mitt eget gnällande på hur dålig vind det var i går när det var det bästa i år 🙂

  • joth

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:04

    Tycker man skall införa speedtävlingar med sikte på timmen. Average 1*5 timmar, det ni, skulle vara ett uthållighetstest… 😉

    Shit vad spännande att kolla på … *gäsp*

  • getwet

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:07

    Erkänner att jag inte begriper hur man får fram det på amarylon, displayvärde alltså. Får anmäla mig till Jesters nybörjarskola på HP när tävlingarna går av.

    Efter gårdagen kan vi iaf vara överens om att det kan bara bli bättre…..om det blåser vill säga.

  • joth

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:10

    @getwet 465110 wrote:

    Har Tobhed några fler iaktagelser/tester eller om några andra har det?

    Tyckte han sade att det var mindre skillnad på displayvärdena sist vi var ute. Verkar inte vara helt lätt att hitta hur mycket det skiljer iom att det varierar.

    Men hur visar Amaryllon sin topphastighet. Med doppler eller med GPS. Var inte det 2 skillda värden och om det är GPS så borde ju inte Topphastighet skillja så mycket mellan Amaryllo och Foretrex. Är det inte samma chip.

  • thomme

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:19

    Någon som testat att köra med två likadana GPSer samtidigt?
    Har man då fått identiska värden/loggar?

  • jester

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 14:25

    Både Garmin och Amaryllo visar doppler-värden i displayen.

    Ja, det har körts med två likadana amaryllos, och ja det skiljer sig. Men inte så mycket. Det man kan göra är att använda flera stycken för att få fram en exaktare hastighet. Och har man dessutom en helt stationär GPS på ca 1.5m över marken, så hävdar ju mr Tom Chalko att man skull kunna komma ner i noggrannheter på 0.01 knop..

    Men en vanlig amaryllo skulle enligt samma gubbe komma ganska nära 0.1 knop i noggrannhet…

  • p-malmkvist

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 17:19

    Vet ännu inte om det är knots eller c-knots som räknas, men med 5*average 10 sec (knots):confused2: så får jag 28,6 knop..

  • dala-lama

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 18:20

    Ok rätt ska va rätt mitt Avg 10 sek ska va 28,4.
    Per

  • jester

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 19:30

    P Malmkvist: Det stämmer. En average på 28.6 fick du!

  • culing

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 07:04

    Vad hände med våran 08-cup?
    Alla inlagda sessions på GPS-speedsurfing från den dagen är borta.
    Ska vi lägga in dem igen eller kanske skicka dem direkt till Jeppe?

  • getwet

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 04:35

    Alla har väl redovisat här på konfen, vi tar det i den ordningen så får väl det räcka. Rätta mig om jag har fel i listan:
    1 Culing
    2 Getwet
    3 Malmkvist
    4 Dala Lama
    5 Mården
    6 Björnen

    På väg till Polen nu så Culing tar täten och anmäler tävling medans jag är borta.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SWESPEED 08 CUP Skälåker imorgon

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.