Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switch Kites – något att ha?

  • Switch Kites – något att ha?

    Publicerad av marvoging på 8 juni, 2013 vid 20:52

    Jag är ute efter en nia att ha när vindarna börjar öka. Jag har en tolva Switchblade idag och som den nybörjare jag är så är jag inte helt säker på min sak. Jag har inte testat mer än en Naish under kursen jag gick (minns inte namnet) samt min egen Cab Switchblade. Har letat runt på nätet efter både begagnat och nytt och det är ju som sagt väldigt olika åsikter där ute vad man ska ha, vilket är ett svar utefter eget tycke och smak. Jag har väl egentligen en ganska klar uppfattning på priser, egenskaper, säkerhetssystem och liknande på marknaden vid det här laget. Men jag har sett många som rekommenderat Switch, då det är nya kites till priset av en bättre begagnad. Så nu till min fråga: Är Switch något att ha? Någon som testat och kan dela med sig av sina erfarenheter?

    lima-ko svarade 10 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tomw

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 21:43

    Jag har en Switch Nitro V1 14m, Element 13 och Method 7. Alla dessa kites är bra och i sin andra generation (V2). Elementen är min favorite. Den har fått lite kritik för att den saknar power. Min 13 är som en kraftful 12a. Helt nöjd med det. Jag tror dem förbättra detta i V2.
    Nitron har lite mycket bar tryck för mins gamla armar. Det ska vara lättare i V2.
    Method är en Wave kite men rätt aggressive. Har också fått fine tuning i V2.
    kvaliteten är hög. Vet inget om baren, har fått blandat kritik.

    Vind range som finns på deras website är helt korrekta. En Element 9a borde vara en bra komplement.
    Tänk på att din befintligt bar funkar med dessa kites om den är en vanlig 4linors bar med en framlina safety. Då sparar du en slant på att slippa ha flers bars.

    Jag är en sk team rider och fått 20% rabatt. Så du vet det.

    My quiver: Core XR2LW 17, Switch Element 13, RRD obsession 9, Switch Method 7.
    NITRO V1 14m tillsalu.

  • lima-ko

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 21:06

    @marvoging 711414 wrote:

    Har letat runt på nätet efter både begagnat och nytt och det är ju som sagt väldigt olika åsikter där ute vad man ska ha, vilket är ett svar utefter eget tycke och smak. Jag har väl egentligen en ganska klar uppfattning på priser, egenskaper, säkerhetssystem och liknande på marknaden vid det här laget. Men jag har sett många som rekommenderat Switch, då det är nya kites till priset av en bättre begagnad. Så nu till min fråga: Är Switch något att ha? Någon som testat och kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Ja, det blir ju ofta svar efter eget tycke och smak, jag tycker att Gusty sammanfattar valet av kite riktigt bra på sin sida http://www.gusty.se/kitesurfing/kites.php.

    Jag kör Switch Element 13 och 9 m och har tidigare ägt Royal XTera (2012) och Solo (2011), Slingshot RPM (2010 och 2009), Flexifoil Neutron (2009), Slingshot Rev (2008) och Best Waroo (2008). Sen har jag även kört North Rebel (2012) och Globe Kites Trix (2011 och 2010) en hel del när jag hållit kurser och även prövat en rad andra märken/modeller.

    Kvalitetsmässigt håller alla hög klass, så även Switch, även egenskaperna tycker jag i många fall går att jämföra med de dyraste märkena på marknaden (som förslagsvis inte behöver ha de smartaste/bästa lösningarna på allt). T.ex. har Switch bland de smidigaste pumpsystemen på marknaden (samma som Ozone men lite smidigare än Cabrinhas), tydligt uppdelade (lagom många) modeller (likt Slingshot, Ozone m.fl.) och riktigt clean bom med många smarta funktioner (likt Naish, Ozone, Slingshot). Har du redan hittat din favoritbom kan du dock flyga Switch med valfri 4-linors bom där alla linor är lika långa och framlinorna inte delar sig för högt upp.

    Men ta inte mitt ord på det utan prova själv, har du vägarna förbi Halmstad med omnejd får du gärna prova mina Elements, jag ska byta till deras C-kite Combat inom kort.

  • ninoh

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 17:24

    Switch är bra. Bra kvalitet, sköna och fungerar som dom ska. Jag har kört nitro och combat i 2 säsonger nu och kvalitén är grym. Antar att du är inne på elementen, har en kompis som kör på den och är nöjd. Skulle jämföra dem med andra kites på marknaden till ett lägre pris. Nitro och combat har lite högre bomtryck (iaf. Version 1) elementen har lägre. Allt handlar om vad du själv gillar i en kite, så har du chansen testa först.

  • pepa

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 19:56

    Aldrig testat men hört bra saker, dock också hört att kundservicen har varit helt under isen för en del.

  • nille85

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 20:30

    Jag har en element 9 och 13. Gillar verkligen drakarna, 9an är riktigt skön. 13 kan jag störa mig på att baklinorna slackar rätt mycket så när man kör depower på den blir den något svårstyrd. Däremot skön stabilitet i den.

    Safety systemet på bommen är tyvärr inte 100% depower och är man riktigt överriggad kan det bli lite “spännande”, har provat med min 13 några ggr när vinden ökat som fan och jag inte pallat byta drake 🙂

  • marvoging

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 21:42

    Har förstått att det är en Element jag bör ha. Hur är det med Method? Är det en ren vågkite, eller går den använda för en som mig som bara vill köra lätt fram och tillbaka utan höga hopp och trick? Eller bör jag lägga den åt sidan och titta på annat med en gång?

  • ninoh

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 22:30

    Har inte kört methoden, men förstår inte varför du skulle välja den framför elementen. Ang. att linorna slackar när man depowrar elementen vet jag att version 1 hade det problemet men att det bara var att göra en till knut på pigtailen för styrlinan så försvann det. Sen har som sagt switch kites något lägre depower när du skotar ut bommen än tex. cabrinha, iaf version 1orna.

  • marvoging

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 07:36

    @ninoh 711500 wrote:

    Har inte kört methoden, men förstår inte varför du skulle välja den framför elementen. Ang. att linorna slackar när man depowrar elementen vet jag att version 1 hade det problemet men att det bara var att göra en till knut på pigtailen för styrlinan så försvann det. Sen har som sagt switch kites något lägre depower när du skotar ut bommen än tex. cabrinha, iaf version 1orna.

    Jag har egentligen ingen större anledning till varför jag skulle välja Method före Element. Jag har sett den på annons på ett flertal platser nämligen till begagnatpris. Men med tanke på priset kan jag lika väl köpa mig en ny och satsa på Element istället. Tack för bra info allesammans!

  • lima-ko

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 08:02

    Som TowW skrev lite längre upp har Method V1 rejält med bomtryck och avsedd för vågentusiaster. Det är även Method V2 men den har blivit lite snällare och det finns flera valmöjligheter för olika bomtryck.

    Är du ute efter en begagnad Element V1 finns det ju även en 13 och 9 m sådan på Köp&Sälj, http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/2005/2012-switch-element-13-9-m/, med risk för lite jäv då det är mina ;).

    PS. Är du neråt Halmstad och vill prova/klämma på Element V2 9 m eller Combat V2 11 m är det bara att höra av dig. DS.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switch Kites – något att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.