Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade 10m

  • discoikungshamn

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 09:38

    Tack för all hjälp. Jag tänkte mest att det var lättare att börja i lättare vindar men jag har polare som har en 12a och 16m så får prova mig fram ifall 10 eller 12 fungerar bäst.

    Jag bor förövrigt inte i kungshamn det är bara mitt nick, jag bor i Stockholm. Men får köra några sessions så återkommer jag med mer info.

    Men kommer köra en del mer under juli då jag har semester, hur brukar vindarna vara då runt sthlm eller på nordliga västkusten? Lägger sig inte vinden då så att det passar bättre med en 12a eller större?

  • lima-ko

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 11:49

    Ja, och det är väl framförallt säkrare att börja i lättvind, framförallt om du ska köra i Sthlm som förmodligen har Sveriges minst nybörjarvänliga spots.

    Sthlm är överlag mer lättvindsbetonat än till exempel västkusten och Öland/Gotland och dessutom finns tyvärr (?) skärgården som gör att vindriktningen måste vara väldigt exakt på många spots, annars kommer inte vinden in, även fast det blåser på bra.

    Sommaren (juli, men även juni och augusti till viss del) är överlag mer lättvindsbetonat i Sverige, undantag förekommer självklart.

    Surfa in på kitenation.se där fler Sthlm:are hänger och kolla vad de kör för storlekar. Skulle jag enbart ha en kite i Sthlm (har bott kiteat mkt i Sthlm innan) skulle jag mest troligt gå på 12-13 m istället för på västkusten 10-11 m.

  • discoikungshamn

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 11:50

    Jao, det var ju synd. Får lära mig fort så att jag kan börja köra lite med en vågsurfbräda i Juli. 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 12:10

    Däremot är ju Gotland nära och erbjuder både mer vind och mkt bättre spots.
    En vågbräda kommer visserligen igång tidigare men det kan väl diskuteras hur kul den är att köra när det inte är några vågor.

  • discoikungshamn

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 12:47

    Jo jag tror bestämt det får bli en helg på gotland! Har en polare som bor där nånstans i nån husvagn. Så kanske en vecka på gotland vore nått? Hur blir det när man är underriggad? Blir det svårare att få upp draken från vattnet då? Kanske blir en 13m eller 14m senare om jag inte kommer iväg från sthlm. 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 13:04

    Ja, det kommer bli svårare men det primära är väl att du inte kan köra överhuvudtaget om det är för klen vind (inte tillräckligt med kraft för att komma upp och få brädan att plana).

  • ninoh

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 21:43

    tja, verkade som du redan bestämt dig. jag kör i sthlm och kan säga att du hellre vill ha en 12:a än en 10:a speciellt på sommaren, annars kompletterameden 14m2 så blir det perfekt. säkert 80procent av alla surfbara dagar på sommaren är 5-7ms resterande kanske 7-10ms. typ nån dag med mer vind men då är det sjukt byigt på alla spots i sthlm, hösten och våren har fler hårdvindsdagar, men som sagt byigare.

    jag tror att jag lätt kör på 16m2 9 av10 dagar på sommaren och min minsta kite just nu är 13m2 😉

  • discoikungshamn

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 15:19

    Hej! Hur skulle det funka ifall man kör med en skimboard med min 10m kite? Jag förstår att det är svårare att lära sig strapless men då behöver jag väl iaf inte köpa en till kite?

  • lima-ko

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 16:02

    En skimboard kommer överlag igång tidigare än en twintip och kan säkert göra att du kan starta lite tidigare, men du kommer fortfarande inte ha speciellt mkt pulver i draken.
    Det är nog bara att respektera att du kommer missa en del dagar med lättare vind, blir det för många och förs smärtsamt får,du skaffa dig en 14 m då.

  • discoikungshamn

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 16:38

    Kommer iofs inte behöva överdrivet mkt pulver för hopp eller så. Bara man tar sig framåt i början. Får bli en ny kite nästa sommar annars. Vet du nåt om rrd Milk eller är det nobile man ska satsa på?

  • above_the_law

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 21:21

    Min spontana reaktion var vilken “planta” det var som rek dig att ta en 10:a istället för en 12:a när du är så pass mycket nybörjare!
    OBS! En mindre kite är INTE att föredra för nybörjare! Kör istället med gott omdöme i lättare vindar och mer depower. Om/när något går fel så går det MYCKET snabbare med en liten kite och är svårare att parera, samt att skadornas omfattning brukar bli avsevärt mycket värre (tyvärr).
    Skulle det vara så att du nödvändigtvis vill ut en dag när du är lite för överriggad så kör med ca 5 m kortare linor istället (t ex har Flexifoil bommar med 5 eller 4 m extensions som standard). Den sist nämnda varianten med kortare linor och större kite väljer även de flesta certifierade kiteskolor att köra på som standard.
    Dessutom är det alltid timmarna på vattnet som räknas för att utvecklas och lära nya trick, gärna så jämnt drag som möjligt i kiten och inte alltför snabbsvängd. Finns heller inget svårare än att kita med för lite power i kiten (faktiskt t o m bättre att vara lite lagom överriggad i början).
    OBS! Nu är det ju inte någon superstor skillnad på 10 kvm och 12 kvm så jag påstår heller inte att du nödvändigtvis bör sälja din 10:a för att köpa en 12:a. Snarare skulle jag väl satsa på att utöka med en 13 kvm när du har stålar och en 7:a när du utvecklats så pass att du vill börja köra vågbräda eller bara komma ut i lite hårdare vindar.
    Det viktigaste är som sagt att komma ut och ha kul, så stirra dig inte blind på varken märken eller enstaka kvm hit eller dit:-)!

  • discoikungshamn

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 10:31

    Det var nån på Surfers i varberg som trodde att det skulle fungera. Iofs så kommer 10m fungera rätt bra när jag snowkitar på vintern. Nåja, får väl låna en polares 12m tills jag är tillräckligt duktig på att köra med 10:an. Tack för svaret above_the_law då förstår jag mer fördelarna med en 12:a än att det är ett annat vindregister, särskilt när man är nybörjare.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade 10m

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.