Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sydafrika efter nyår, resesällskap, boende, bil, mm?

  • Sydafrika efter nyår, resesällskap, boende, bil, mm?

    Publicerad av mtomas på 2 oktober, 2010 vid 15:54

    Hej!

    Jag är grymt sugen att dra till Sydafrika och Kapstaden i slutet av året, eller precis i början av nästa år. Jag skulle vilja stanna mellan en och sex månader, beroende på ekonomi bland annat.

    Är det någon fler här på forumet som ska ner? Det skulle vara roligt att komma i kontakt i så fall! Jag är mycket intresserad av att dela boende och bil o s v.

    Är också intresserad av om ni har bokat biljetter och så vidare. Jag har precis börjat dra i det här och skulle bli jätteglad att få ta del av lite planer och tidigare erfarenheter.

    Jag vindsurfar och hade tänkt testa lite kite också. Jag frilansar som fotograf. Intressen är bland annat skidåkning, snökite, dykning, mm. Det har blivit en hel del långresor på sistone också. För tillfället bor jag i Östersund och på sistone har jag mestadels surfat på Storsjön.

    Tomas

    mtomas svarade 13 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • isis

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 15:42

    Jag blev nyfiken nu när jag såg detta, har funderat ett tag på att resa till någon varmare plats att vidsurfa på under vintern. Vad har du räknat på för kostnader per vecka/månad ungefär?

  • janne_b

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 17:35

    Det brukar alltid dyka upp en hel drös svenskar därnere…jag själv är nere 5 veckor i feb/mars. Har dock eget boende och bil så vi syns väl på stranden…

    isis, jag tror det finns äldre trådar om resbudget till kapet. Min budget (5 veckor)ser ut så här:

    • Biljett 9985 (exkl. bräd-transport. kostar ca. 700-3000kr/väg ber. på flygbolag)
    • Bil 6000
    • Bostad 2500 (hyr in mig hos bekanta locals, räkna drygt 3000 för del i hus/lgh.)
    • Mat/nöje m.m/dag200x35 7000
    ____
    25485

    /Janne

  • mtomas

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 11:50

    Tack för svar!

    Jag har precis börjat dra i det hela så jag har inte räknat så mycket på det hela. Finns ju en del trådar i det som sagt och din budget verkar ju rimlig Janne!

    Vilka storlekar är lämpliga vad gäller bräda och segel, på ett ungefär?

    Har:
    -Mistral Synchro, runt 100 liter, och
    -4.7 och 5.3 Simmer Icon.

    Tänker att brädan är lite väl stor, men utgifterna måste hållas på ett absolut minimum för att det hela ska gå ihop. Kan de grejerna vara ok till en början även om det inte är optimala?

    Tomas

  • emil_h

    Medlem
    1 november, 2010 vid 14:12

    Brädan blir bra så länge du håller dig på insjön eller typ Langebaan. Vinden ökar generellt sett under en normal dag och toppar på eftermiddagen, ibland runt 15-20 m/s, då blir troligtvis dina segel lite stora. Men kan du nöjja dig med plattvatten och förmiddag/dagar med mindre vind så funkar din utrustning bra 🙂 vill du ut i vågorna bör du ha en riktigt vågbräda, typ 65-85 l beroende på din vikt 🙂

    Jag själv brukar ha med mig en freestyle ca 100 l samt en vågbräda runt 80 l och tre segel. 5,0 ner till 4,0. Väger 84 kg.

  • mtomas

    Medlem
    2 november, 2010 vid 10:26

    Ok, tack för svar Emil! Känns lite trist att begränsa sig till plattvatten förstås… Finns det någon begagnatmarknad på plats med möjlighet att öka på utrustningen, eller är det bäst att fixa härhemma?

  • emil_h

    Medlem
    2 november, 2010 vid 11:15

    Ja, det vore synd om du inte fick testa på vågorna som de flesta där nere är ute efter.

    Jag vet inte alls om begagnatmarknaden, men det finns ett par butiker.

    http://www.baysports.co.za

    http://www.capesport.co.za/

    Har du bokat biljett/boende etc? 🙂

  • mtomas

    Medlem
    3 november, 2010 vid 10:22

    Ok, då bör man skaffa sig en 75-80 liters kanske och dubbelboardbag!

    Har inte bokat vare sig biljett eller boende, men drar i en massa trådar här och där. Siktar på mitten på januari till början av april, men vet inte riktigt hur vindsäsongen ser ut därnere? Är det bra vind ända in i april?

    Funderar på om det kan vara läge att köpa bil och sälja den igen om man ska vara borta några månader. Är det någon här som har gjort det utan att det blivit panik i slutändan? Har hört att begagnade bilar är förhållandevis dyra i SA jämfört med Sverige… Är det förresten något problem med körkort, läge för internationellt kort kanske?

  • emil_h

    Medlem
    3 november, 2010 vid 13:13

    Ja, det bör du definitivt göra annars missar du en massa härlig vågsegling 🙂

    Jag tror vindsäsongen räknas vara mellan november-mars. Jag har varit där i januari till mars och generellt sett brukar nog februari ge mest vind, men det kan ju variera från år till år. Det finns många här på forumet som har varit där fler år än jag, de kan svara mer på den frågan. Ett tips är att kolla windguru´s arkiv på Cape Town några år tillbaka. De dagarna med sydostvind på minst 6 m/s brukar det gå att segla. Vinden bli då i själva verket oftast 10 m/s+.

    Du lär kunna hyra bil för 200-300 R per dag. Jag har använt svenskt körkort när jag varit där, inga problem 🙂

    Lycka till

  • mtomas

    Medlem
    6 november, 2010 vid 14:33
    Emil_H;638372 wrote:
    Ja, det bör du definitivt göra annars missar du en massa härlig vågsegling 🙂

    Jag tror vindsäsongen räknas vara mellan november-mars. Jag har varit där i januari till mars och generellt sett brukar nog februari ge mest vind, men det kan ju variera från år till år. Det finns många här på forumet som har varit där fler år än jag, de kan svara mer på den frågan. Ett tips är att kolla windguru´s arkiv på Cape Town några år tillbaka. De dagarna med sydostvind på minst 6 m/s brukar det gå att segla. Vinden bli då i själva verket oftast 10 m/s+.

    Du lär kunna hyra bil för 200-300 R per dag. Jag har använt svenskt körkort när jag varit där, inga problem 🙂

    Lycka till

    Tack för svar! Lutar mot mitten januari och framåt. Kollade in din film och blev grymt sugen!
    Proffsigt! http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=73563&highlight=sydafrika

  • emil_h

    Medlem
    10 november, 2010 vid 13:41

    tackar! ses väl där då kanske 🙂

  • sebbe

    Medlem
    11 november, 2010 vid 13:47

    jag är där 9 dec till 18 jan med familj.
    Hör av dig om du behöver hjälp där nere.

    Behöver du bräda så har jag en fantastisk 2010 RRD twinzer 74liter till salu.

  • mtomas

    Medlem
    11 november, 2010 vid 18:33

    Ok, tack för svar från dig också Sebbe!

    Kommer ni ha något där som jag skulle kunna ta över (alltså köpa), bil, boende eller så, eftersom det verkar som att vi bara överlappar några dagar. Tror i och för sig att det där löser sig, men kollar olika öppningar…

    Har kollat lite olika spots och funderat på var man ska söka sig vad gäller boende. Vad säger ni andra? Tableview, nära Sunset Beach? Eller ska man satsa på nåt längre söderut/norrut? Var har ni kört mest?

    Har kompisar som bor centralt (Gardens), men vill även hamna “rätt” till vad gäller de olika spotsen!

  • emil_h

    Medlem
    11 november, 2010 vid 18:45

    Ja Tableview är bra att utgå från 🙂 där bor de flesta svenska vindsurfarna.

  • mtomas

    Medlem
    30 november, 2010 vid 20:21
    Emil_H;638099 wrote:
    Brädan blir bra så länge du håller dig på insjön eller typ Langebaan. Vinden ökar generellt sett under en normal dag och toppar på eftermiddagen, ibland runt 15-20 m/s, då blir troligtvis dina segel lite stora. Men kan du nöjja dig med plattvatten och förmiddag/dagar med mindre vind så funkar din utrustning bra 🙂 vill du ut i vågorna bör du ha en riktigt vågbräda, typ 65-85 l beroende på din vikt 🙂

    Jag själv brukar ha med mig en freestyle ca 100 l samt en vågbräda runt 80 l och tre segel. 5,0 ner till 4,0. Väger 84 kg.

    Tänkte höra hur du transporterar det hela på flyget? Får du in allt i ett kolli, brädor, segel, bom och mast?

    Letar lämplig boardbag, men det är slutsålt på flera ställen. Här fanns en även om den var lite väl lång: http://surfshoponline.de/Tekkno-DOUBLE-Boardbag-280-wheels-280x80x25-Marine_1

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sydafrika efter nyår, resesällskap, boende, bil, mm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.