Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sydafrika till vintern?

  • Sydafrika till vintern?

    Publicerad av jopi på 6 augusti, 2004 vid 08:14

    Är det några som planerar sydafrika till vintern? Jag är rätt sugen på att “återvända” över jul och kanske ett par veckor in i Januari med flickvän och eventuellt någon till. Men det hade varit kanon och sammordna boende i så fall. Hur ser planerna ut för folket?

    anonym-anvandare svarade 19 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • Luddemannen

    Gäst
    6 augusti, 2004 vid 09:16

    Tjena,
    Jag håller på att försöka få ordning på vinterns surfresa och Sydafrika kommer upp som ett alternativ(?). Dock vill jag åka i november (2 huvudskäl; 1=nov trist i Sverige med omnejd och 2=sen börjar snösäsongen…) och undrar därför om du har nån bra länk/info inför första resan till Sydafrika.

    Tex:
    – november funkis att åka dit?
    – hur krävande är förhållandena? (är på nivå “tragglar med gipparna”…)
    – vindsäkerhet
    – temp i vattnet
    – speciella risker
    – uthyrning
    etc etc etc

    Alla fragment av info är intressanta!

    Tack på förhand,
    /Ludde

  • jopi

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:14

    – november funkis att åka dit?
    Funkar, vet dock inte när det är som vindsäkrast, vi var där i Januari.
    – hur krävande är förhållandena? (är på nivå “tragglar med gipparna”…)
    Kanske lite tufft då, det är i regel mycket vågor men det finns ju alltid “freestyle-sjön”.
    – vindsäkerhet
    Ska vara bra, men vi hade bara segling knappt hälften av 3 veckor. Vet inte om vi hade extrem otur.
    – temp i vattnet
    Kallt som fasen, långbenad dräkt med korta armar funkar kanon.
    – speciella risker
    Egentligen inte, hög brottslighet som i de flesta stora städer. Såg inga hajar.
    – uthyrning
    Vet faktiskt inte.

    Har inga bra länkar på rak arm, men det var här vi bodde i alla fall, http://www.surfhostel.de/ funkade kanon (de har bra koll på vart man ska åka varje morgon). Men det är inte det billigaste sättet att bo om det är för en längre period.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:25

    Tjenare,

    Jag och min tjej skall åka till kapstaden 21/12 – 10/1. Jag var där för två år sedan och måste bara tillbax. Bodde då i en fin lägenhet i Table View på 8:de våningen. Är man fler än två kan man ju hyra ett hus.

    Mvh
    Christian
    0703 859555

  • lars_k

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:40

    Har varit där de två senaste vintrarna… Högtrycken och därmed termiken (“Capedoctor”) kommer egentligen inte igång förrän i slutet av December. Innan dess är det visserligen stort swell som lågtrycken drar upp, men dåligt med vind, kallt och regnigt. Att åka dit i Nov är inte att rekommendera, men man kan förstås ha tur…

  • jopi

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:40

    Svar till:


    Tjenare,

    Jag och min tjej skall åka till kapstaden 21/12 – 10/1. Jag var där för två år sedan och måste bara tillbax. Bodde då i en fin lägenhet i Table View på 8:de våningen. Är man fler än två kan man ju hyra ett hus.

    Mvh
    Christian
    0703 859555

    [/ QUOTE ]
    Låter som intressanta datum, har ni hittat några bra biljetter?

  • jopi

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:42

    Svar till:


    Har varit där de två senaste vintrarna… Högtrycken och därmed termiken (“Capedoctor”) kommer egentligen inte igång förrän i slutet av December. Innan dess är det visserligen stort swell som lågtrycken drar upp, men dåligt med vind, kallt och regnigt. Att åka dit i Nov är inte att rekommendera, men man kan förstås ha tur…

    [/ QUOTE ]
    Ska inte ni ner i vinter då? Det är jag som var Johan som var nära på att hänga på er i vintras. Retar fortfarande på att jag inte fick tag på en vettig biljett då… crazy.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:52

    Hej,

    Åker med Lufthansa. Inte direkt billigt ca 10 000 per person. Bokade dessa biljetter för ett halvår sedan. Om ni skall ha ekonomibiljetter är det nog läge att titta på det nu. Det är svårt att hitta biljetter runt jul och nyår.

  • lars_k

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 11:37

    tjena Johan! Har inte bestämt mej än. Troligtvis blir det fullt gummiställ och vintersurf i sverige istället… Men SA-abstinensen kommer säkert mot slutet av hösten så man vet ju aldrig om man panikköper en biljett och drar ner… =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 18:17

    åk inte med KLM. Hörde att frakt för grejor skall iår kosta 300€ per väg. Slå det om ni kan…
    ///Daniel

  • mackattack

    Medlem
    14 augusti, 2004 vid 16:51

    Eahm.. Sydafrika verkar väldigt bra, men är inte Cape Verde lika bra i de flesta avseenden fast varmare i vattnet.. Är ingen badkruka men det är ju ganska gött att segla i >20+ grader.. Det verkar inte finnas något självklart alternativ när det gäller faktrorer som konstant vind, surfbara vågor, varmt i vattnet men framförallt … billigt.. Eller? Ge mig gärna några tips nu..

  • jopi

    Medlem
    16 augusti, 2004 vid 10:10

    Svar till:


    Eahm.. Sydafrika verkar väldigt bra, men är inte Cape Verde lika bra i de flesta avseenden fast varmare i vattnet.. Är ingen badkruka men det är ju ganska gött att segla i >20+ grader.. Det verkar inte finnas något självklart alternativ när det gäller faktrorer som konstant vind, surfbara vågor, varmt i vattnet men framförallt … billigt.. Eller? Ge mig gärna några tips nu..

    [/ QUOTE ]
    Vi har funderat ganska mycket på Cap Verde, men det verkar lite dyrare och struligare att ta sig dit. Men jag kan ha fel. Verkar inta alls vara samma drag på svenskar till sydafrika i år som förra vintern. Typiskt, nu när vi verkar få ihop det.

  • dalen

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 12:39

    Hej på er glada vindsurfare!! Jag åker ner den 11 dec och stannar i 2 månader. Har en fin lägenhet som det finns två rum lediga i från en 11-30 dec och 17 jan – 12 feb.
    Vi bodde där senast och det var kanon.
    Mårten Båstad

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 11:04

    Vad finns i Sydafrika mer än vindsurfing, hajar, kriminalitet och Mandela. Har man något som kan intressera en måttligt intresserad flickvän?

  • dalen

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 20:41

    Vi börjar med maten. Ni kan äta det mesta som ni kan tänka er. Fisk, kött eller vad som faller er in. Åk in till restaurang Strega mitt i Kapstaden och ta en trerätters med en flaska rött, vita linnedukar och levandeljus och betala 300 för två. Eller toppenstället five flies som är topp fem av Kapstadens krogar. Det är svårt att hitta en dålig restaurang kan jag säga. Vill ni ha lite puls på natten så erbjuder Kapstaden massor av klubbar.
    Har du råd så kör ut tjejen till Waterfront som är ett STORT köpcenter där hon kan springa rundor i många dagar innan hon varit i alla butiker. Det finns ett ännu bättre center utanför staden som det lätt tar en vecka att gå igenom. Stränderna är toppen så det är nog inga problem där. Sedan har ni ju alla vingårdar där ni kan prova viner och handla galet. Ett toppenvin får du för 60 spänn. Gå runt inne i stan och fika på sköna ställen. Åk till kapet och ta en tur med linbanan upp på berget.
    Känns faktiskt lite fel att försöka berätta vad som finns att göra för det finns så mycket så ni skulle behöva vara där i många månader för att hinna med allt.
    Köper inte tjejen detta så åk själv.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 13:09

    JORÅ Det låter väl intressant. Men Hon har ju varit intresserad av palmer och karibien-kittet. Kanske en safaritur kan locka… Eller hur är dykningen?

    Tack för fina tips ialla fall!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sydafrika till vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.