Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf SydSpeed on ICE

  • glader

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 11:53
    styret;524720 wrote:
    jag jävlas altså inte. jag undrar vad den är till.

    Trodde du skojade. Inte meningen att vara dryg. Tror som surfan.

  • swe-31

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 14:38

    Nu har jag klippt ihop en liten film från Krankesjön som visade sig från sin bästa sida när Erik min bror och Jag var där efter nyår.

    http://se.youtube.com/watch?v=KGTsFdykJbw

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 14:56
    SWE-31;525128 wrote:
    Nu har jag klippt ihop en liten film från Krankesjön som visade sig från sin bästa sida när Erik min bror och Jag var där efter nyår.

    http://se.youtube.com/watch?v=KGTsFdykJbw

    Det där såg riktigt coolt ut.. Påminner om en insekt..

  • badjanne

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 17:07

    Efter helgens övningar monterade jag långfärdsskridskor under skidorna på min SpICE-board (Speed on ICE)
    tror ni det här kan fungera på blankis?

  • jps

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 19:58

    @Badjanne 525166 wrote:

    Efter helgens övningar monterade jag långfärdsskridskor under skidorna på min SpICE-board (Speed on ICE)
    tror ni det här kan fungera på blankis?

    Du behöver nog vinkla eller vslipa skridskorna. Sedan kanske det går. Blir nog svår att svänga dock.

  • badjanne

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:21

    @JPS 525201 wrote:

    Du behöver nog vinkla eller vslipa skridskorna. Sedan kanske det går. Blir nog svår att svänga dock.

    Förstår inte riktigt.
    Hur mycket bör man vinkla skridskorna?
    Där bak har jag en fjädrande fena. Skridskorna sitter 4 cm över skidorna så skidorna fungerar endast som torsionsfjäder i längdriktningen. Vid mycket snö tar jag bort skridskorna.
    Vi skåningar har ju mycket att lära inom is-snö området.

  • jps

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 22:32

    Om skridskorna är planslipade kommer de bara att glida i sidled och tappa greppet som de är monterade nu. Antingen måste de vinklas ca 45 grader eller så måste skenorna slipas om.

    Sedan tror jag att det fungerar mycket bättre på is om du monterar skridskorna där bak och låter skidspetsarna glida på isen där fram.

    Mer åsikter 😉 Jag tror din skapelse passar bäst på snö/skare och att det är enklast att bygga en till för is. 4 medar och skateboardtruckar eller en med centralt där bak. 2 där bak och en fram verkar också funka om man ser vad Holländarna kör på.

    OBS ovanstående är enbart baserat på vad jag kommit fram till genom egna tester samt lite spekulerande. Inga garantier för att det är rätt…

  • kinetic

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 22:48

    V-slipa de till ca 60 graders vinkel är mitt tips (ser ut vara runt 60 grader på mini “mono-skate” bräda). Jag tror att det blir knöligt att svänga med “skates” i fören, borde vara lättare att svänga ju längre bak de är…Satsa på att bygga en bräda som är bred i fören utan “skates” o kör på en centra V-slipad “skate” bak…Alternativet är att köra holländarnas “Triangle” som verkar gå som ett skott o svänger bra oxå (har den svängbar front “skate”??)…

  • benke-2

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 05:17
    Badjanne;525217 wrote:
    Förstår inte riktigt.
    Hur mycket bör man vinkla skridskorna?
    Där bak har jag en fjädrande fena. Skridskorna sitter 4 cm över skidorna så skidorna fungerar endast som torsionsfjäder i längdriktningen. Vid mycket snö tar jag bort skridskorna.
    Vi skåningar har ju mycket att lära inom is-snö området.

    Fixa till så att du får ca 10 graders lutning på skridskorna, med brickor eller nåt.
    Behöver ju inte förstöra skridskorna helt i onödan.

  • badjanne

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 09:46

    Tack för alla tipsen.
    Orginalet fungerar bra på snö så jag bygger en ny för is.
    Har ni sett någon bra ritning någonstans?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf SydSpeed on ICE

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.