Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sydvindar runt Vättern

  • Sydvindar runt Vättern

    Publicerad av chris på 28 oktober, 2005 vid 10:38

    Fortsätter enträget att försöka hitta någon bra spot för
    surfing vid sydvind runt södra Vättern. Tåkern som sjö
    ser ju ut att ha bra potential för segling i sydvind
    under den kalla årstiden. Får man segla där? Det är ju trots allt en fågelsjö och om man får, är det någon som har testat? Det ser ut att bli mycket sydvindar så det vore ju inte helt fel att ha en bra spot.

    chris svarade 18 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 11:12

    Visingsö är ett spot. Maricon ett annat. Se: http://hem.bredband.net/kite/ostgota_spots.jpg (på SO kryssar man ett par slag upp till Varudden och får fin vågsegling.) Pungar det kan Säbyviken också vara ett alternativ (rak sideshore.) Hör av dig till 467larsson@telia.com om du vill veta mera.

  • chris

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 11:51

    Skönt att det är någon som är alert. Har kollat Visingsö
    med några “locals” och det kan vara lite stenigt vid södra Visingsö. Dessutom har jag en större husbil med all utrustning på så det är inget alternativ för mig.
    Maricon ser helt ok ut. Ett insjöalternativ (förutom Vättern)skulle inte heller vara helt fel då temperaturen i Vättervattnet börjar närma sig fryspunkten.

  • judo-freddan

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 13:31

    Förlåt men dina locals hade inte lätt utåtpekande öron och en förkärlek till instrumentet banjo..? wink.gif Nä det där får jag ta tillbaks, det var inte snällt men jag tror bestämt att de dömde lite snabbt. Södra har jag inte testat men norra går alldeles utmärkt. Hela Erstadviken är rätt ok. Lite stenar i övergången mellan sanduddenområdet och Erstadviken men i övrigt härlig freeriding med enmetersvågor vid 5.0-segling. Och vad skulle problemet att åka över med en husbil vara? Jag har en lång Peugeot Boxer med högtak och åkte över med pick och pack för en månad sedan. Inte dyrt alls och tar bara 20 min..

    Jag säger som du, kul att höra att någon är intresserad av att leta lite nya spots. Anar mig till att du är ute efter plattvatten främst eller? Jag testade faktiskt Boren i fjol när det blåste på ost. Funkade riktigt bra (= vattnet var ordentligt platt.) Finns säkert fler ställen också bara man letar.

  • canoya

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 13:35

    Rakt sydligt funkar vid Brunnstorp i Huskvarna. Roddklubben (eller om det är kanot-?) Skyltar finns när du närmar dig Brunnstorpsbadet efter att du svängt av E4. Ingen särskilt smidig iläggningsplats men det är ju på vattnet man ska vara. smile.gif

    Jag kan tänka mig att Baskarp, på västra sidan, en bit norr om Habo funkar på syd också. Där finns det kanske till och med lite chans till lite vågor eftersom det har några mil på sig att bygga upp.

    Munksjön ligger ju också ok till för rakt sydligt. Jag har kört engång från parkeringen vid Hälsohögskolan men om man kan komma i vattnet vid udden söder om Vattenskidklubben vore det nog bättre.

    Själv är jag skraltig i halsen så jag får nog vänta nån vecka med segling.

  • canoya

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 13:37

    Vad kostar färjan?

  • judo-freddan

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 13:42

    Saxat från http://www.visingso.net

    Tur & Retur
    Return fares/Hin & Zurück

    fr o m 1 jan 2005
    Vuxna/Adults/Erwachsene: 50:-
    Barn/Children/Kinder: 25:-
    Familj (max 2 vuxna & 3 barn)
    /Family/Familie: 115:-
    Klippkort 10 resor vuxen
    Punch ticket adults/Sammelkarte Erwachsene: 230:-/Person
    Klippkort 10 resor barn
    Punch ticket children/Sammelkarte Kinder 115:-/Person
    Cykel/Bicycle/Fahrrad: 30:-
    *Personbil/Car/Auto: 165:-
    Bilen+5/Car+5/Auto+5: 230:-
    *Klippkort för personbil 10 resor
    Punch ticket car/Sammelkarte Auto:
    330:-/Bil/Car/Auto
    Husvagn/Caravan/Wohnwagen: 165:-
    Motorcykel/Motorbike/Motorrad: 50:-
    *Buss/Bus – 7 m: 310:-
    *Buss/Bus 7 – 10 m: 605:-
    *Buss/Bus 10 – 15 m: 910:-
    *Buss/Bus 15+ m: 1210:-
    * inklusive förare/incl. driver/inkl. Fahrer

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 14:03

    Hj. Jag har kört Munksjön ett flertal gånger. Går att
    gå i vid Roddarnas, funkar ok. Sitter just nu och ser ut över sjön men det byar ganska mycket, bättre med v-sv.

  • chris

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 14:19

    Jag glömde visst logga in.
    Hej Freddan. Vågor är ok, jag semestrar i Rosesbukten i Norra Spanien varje år, bra vind och hyfsade vågor, men också en annan temp i vattnet.När kylan kryper på vill jag inte tillbringa för mycket tid i vattnet vilket kan ske för min del då gippen inte alltid sitter som den ska. En spot
    där det är stådjup samt hyfsade vågor vore optimalt.
    Känner du till någon sådan?

  • judo-freddan

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 15:51

    Jaha, med Spanien som referens förstår jag att du börjar huttra lite så här års. Å andra sidan är det exceptionellt varmt i vattnet det här året och veckan som kommer verkar ju inte bli särskilt kall heller men det beror förstås på vad man har på sig också. Hm, stådjupt är det egentligen bara i Sjövik, Nässja om man håller sig längst in. Körde där med en polare igår och på det grunda (mellan 30 och 200m ut från beachen) var det helt ok för att ligga och bränna, göra en och annan backside på småvågor och öva planande gippar. Funkar dock bara på V-NV ev också N. Kolla här för vägbeskrivning: http://www.surflife.se/spotguide-naessjatrakten.htm På syd är det nog värre med stådjupa ställen tyvärr.

  • chris

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 17:03

    Jag tackar och bugar.En superspotkarta. Skall absolut åka
    dit när vindarna är dom rätta. Vad gäller temperaturen har du helt rätt. Jag har tyvärr ingen torrdräkt men med heatseeker under våtdräkten funkar det rätt bra + mina Atan 7mm “barefoot” skor. “Aldrig kalla fötter”. Jag bifogar en länk till min sommarspot, om du hat planer på att åka söderut. Campingen ligger direkt vid havet.http://www.ballena-alegre.com/ballena2/01_home.php
    Massor med surfare, inga från Sverige (förutom jag än så länge) men desto fler från Holland, Tyskland öch Spanien.

  • judo-freddan

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 21:36

    Man tackar för länken. Blåser det ofta och mycket där? Surfbussresor är det roligaste som finns! Jag och ett gäng åkte buss/flög ner till Sardinien i somras. Tyvärr ingen vind p g a högtrycksblaffan som sträckte sig ända upp till Svea rike men häftigt ändå. Jag köpte precis ett par Atan 3,5mm. Tycker verkligen de håller värmen bra men som sagt det är inte så kallt än. Jag köpte 3,5orna för att 7orna var slut. Är även 7orna smidiga för jag måste säga att 3,5orna var grymt mjuka och följsamma? Vill testa hur sent in på säsongen det går att segla i år så det kanske får bli ett par 7or också..

  • chris

    Medlem
    29 oktober, 2005 vid 11:30

    Angående skorna: Helt otroliga, mjuka som ett par sockeplast,det är verkligen “barefoot”.Jag var förra påsken i Danmark Ringköping. Frös om allt utom fötterna. Angående Rosesbukten så blåser det i stort set varje dag. Inte så mycket men om man inte har något emot att segla med större saker är det kanon. Det finns 2 typer av vind, en termisk vind som kommer på eftermiddagarna, mellan 6-9m/s, kommer något snett onshore, sen en som kallas Trau Montana, ren sideshore, från 12m/s och uppåt. När den kommer blåser den både natt och dag. Den brukar stanna 1-2 dygn. En gång varade den i 5 dygn. Min fru höll på och bli tokig. Sista dagen blåste det 19m/s och vågor höga som hus. Men den är vanligare i maj-juni. I sommras var jag där 24 dagar, vi surfade 18 dagar, 3 med Trau Montana, resten på termikvindarna. Kontakta gärna mig om du har planer på att åka neråt, jag vet ett par bra ställen på vägen ner.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sydvindar runt Vättern

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.