Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Synpunkter på foilkite i lättvind?

  • milkman

    Medlem
    23 december, 2012 vid 09:13

    @niss 701814 wrote:

    Vad händer om man hamnar i tång/sjögräs med en Flysurfer ( alltså closed cell) ?

    Då får du lägga några timmar på att rensa kiten från Tång och sjögräs. Det gäller alla kiter med bridles. Men ju fler och längre de är ju fler timmar får du lägga. Jag satte min i kletig tång i somras, det tog 30 minuter innan jag kunde komma ut igen, det är en tubkite med 8 bridles…

  • rakhyvel

    Medlem
    19 februari, 2013 vid 22:09

    @Cortex 701783 wrote:

    Däremot, om det är riktigt lätt vind och fina swell så har jag använt Speed3 15 DL en hel del. Då är den troligen en av de bästa vågkiterna, inte för att den är suverän för just vågor på något sätt, men för att den flyger i så lätt vind att jag kan köra vågor i vindar som är helt hopplösa att köra med i princip någon annan kite. Kräver däremot en hel del precision och planering i och med att man verkligen måste sync’a vågens kraft med kitens position.
    /Kaj

    Hur står sig flysurfers psycho 4 i lättvindssammanhang? Vad jag förstått flyger de stora psycho4 varianterna i princip i lika lite vind som motsvarande Speed 3or. Vad är det som gör pshycho oduglig eller speed så förbaskat mycke bättre?

  • pjoter

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 21:06

    Speeden är en effektivare kite än psychon. dvs du får ut mer energi ur varje m/s. Detta gör också att den ligger längre fram i fönstret och på så sätt gör det lättare för dig att köra upwind.
    Baksiderna med detta är bland annat att du får en kite som svänger långsamt och driftar katastrofalt dåligt. Som Kaj säger så funkar det i vågor med speeden, Har själv haft många fruktansvärt roliga sessions i halvmeter till meterhögt shorebreak med speed 21kvm och en skim i ca 4-6m/s. Det inte bara slår att sitta på stranden utan det slår faktiskt 99% av alla plattvattenssessions oberoende av vindstyrka.

    Men skulle jag köra mest vågor i lättvind så hade jag nog hellre gått på en psycho då den är lite bättre på de bitarna.

    Så speeden är bättre men inte helt otroligt mkt bättre. Psychon kan mer jämföras med en lättvindstub medans speeden är bättre än allt annat jag iaf kört eller sett. Psychon har ju dock fördelen att den är lättare att launcha i lättvind än någon tub.

    Sen två reflektioner på gamla frågor:
    Tång – Har satt min kite i tång ett antal ggr och det har faktiskt aldrig ställt till mer problem för mig än en tub har gjort. De tunna bridlelinorna brukar skära bort tången av sig själva när kiten flyger. Det är flyglinorna som allt fastnar runt, precis som på en tub. Nu gäller detta halvrutten skånetång,

    Relaunch – Kör både tubar och foils i skolan och nästan alla elever har betydligt lättare att relauncha en foil. Tillåmed speed3 21kvm funkar riktigt bra, spec i kiternas undre register, där är tubar hopplösa om man jämför (har kört kurser med, F-one, Caution, Best, Naish, Cabrinha, North, Ozone och Slingshot).
    har också själv satt mina foilar i alla förhållanden och det är väldigt sällan de strular. Det sämsta är att de tappar formen om linorna slackar, som när man själv blir spolad mot kiten i en våg. Men de brukar lösa sig om man tar det lite lugnt.

  • gnutten

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 13:26

    Varför är då foils i mindre storlekar så sällsynta längs våra kuster? Man har ju sett flertalet stora foils när det blåser lite. Men sen när det blåser upp är det nästan uteslutande LEI kites.

    Priset är ju en sak. Priset för en liten foil (ta tex en 9m2) kan väl inte vara så avskräckande?? LEI är ju inte gratis heller.

    Hur är det med snabbheten om man jämför motsvarande storlek på LEI och foil? En foil kan ju vara mindre och därmed få högre snabbhet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Synpunkter på foilkite i lättvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.