Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Systemkamera

  • ollep

    Medlem
    26 december, 2009 vid 21:51
    pjoter;593311 wrote:
    Håller inte med om att d80 är skit riktigt. Finns MÅNGA riktigt bra bilder tagna med en sån. Glöm inte bort att objektivet gör löjligt mkt.
    har du inte obegränsat med pengar är ett bra alternativ att skaffa ett ok billigt hus å sen skaffa ett lite bättre beg objektiv.

    Du kan skaffa en kamera för 15kkr och den tar ändå kassa bilder om du kör ett kitobjektiv.

    Börja med att läsa på dig om några olika kameror å bege dig sen till en fotobutik eller mediamarkt å kläm å känn på dom olika. Tog inte många minuter för både mig å sambon å bestämma oss för nikon efter hur dom låg i handen och vart knappar mm var placerade, då var vi ändå väldigt öppna för olika märken.

    Jag har varit runt på lite olika affärer och frågat och tallat på ett antal modeller. Måste säga att Canon EOS 500D kändes väldigt bra i mina nävar. Men du menar alltså att kitobjektiv generellt suger? EF-S 18-55/3,5-5,6 IS är ett alternativ, vilket annat objektiv skulle passa som “allround/första” objektiv till EOS 500D?
    “You don’t need any more lenses. The lens that came with your camera is all you really need.” Detta är taget från kenrockwell.com som tidigare nämnts i tråden.
    Svårt när man är nybörjare, blir en jädrans massa råd och tips som ofta låter olika beroende på vem man frågar.

    Tack hjälpen iaf!

  • pjoter

    Medlem
    26 december, 2009 vid 23:07

    Jag är inte så insatt i det hela men tycker http://www.fotosidan.se är sjysst för att kolla kvaliten på grejerna. Leta upp ditt obektiv där och se hur det har blivit när folk har tagit med det.

    har själv bara ett tamron 18-300 som följde med för tillfället och det är verkligen ingen höjdare. Hade kunnat ha en klart sämre eller bättre kamera än min d80 utan någon skillnad i resultat. för min del så blir det sen när man har pengar att lägga på fotogrejer ett tokina 11-16 vidvinkel tillsammans med en påse och något sjysst 200 eller 300 fast objektiv. zoom i all ära men man måste upp i klart större summor för att få samma fina bilder som med ett fast objektiv.

    tänk också på att objektiv kan man lika gärna köpa begagnat, inte mycket som slits där om det är bra skött och priset på beg är klart lägre.

  • davids

    Medlem
    27 december, 2009 vid 08:20
    pjoter;593311 wrote:
    Håller inte med om att d80 är skit riktigt. Finns MÅNGA riktigt bra bilder tagna med en sån. Glöm inte bort att objektivet gör löjligt mkt.
    har du inte obegränsat med pengar är ett bra alternativ att skaffa ett ok billigt hus å sen skaffa ett lite bättre beg objektiv.

    Du kan skaffa en kamera för 15kkr och den tar ändå kassa bilder om du kör ett kitobjektiv.

    Börja med att läsa på dig om några olika kameror å bege dig sen till en fotobutik eller mediamarkt å kläm å känn på dom olika. Tog inte många minuter för både mig å sambon å bestämma oss för nikon efter hur dom låg i handen och vart knappar mm var placerade, då var vi ändå väldigt öppna för olika märken.

    Kanske var plump, menade ju givetvis inte att D80n är SKIT, men att den är meningslös (precis som D40x. EXAKT samma kamera som D40 fast 4 megapixlar mer, försäljningsknep/fälla). D90n som inte kostar mycket mer än D80n är överlägsen.. Satsa på den istället så får du ett hus du kan ha längre och inte behöver byta upp direkt. Annars är D40n fantastiskt bra som första kamera. BILLIG så du har råd med fina objektiv, typ ett vidvinkel eller zoom, plus att D40n tar otroligt bra bilder, för det priset!

  • wiken

    Medlem
    27 december, 2009 vid 10:18
    Davids;593344 wrote:
    Kanske var plump, menade ju givetvis inte att D80n är SKIT, men att den är meningslös (precis som D40x. EXAKT samma kamera som D40 fast 4 megapixlar mer, försäljningsknep/fälla). D90n som inte kostar mycket mer än D80n är överlägsen.. Satsa på den istället så får du ett hus du kan ha längre och inte behöver byta upp direkt. Annars är D40n fantastiskt bra som första kamera. BILLIG så du har råd med fina objektiv, typ ett vidvinkel eller zoom, plus att D40n tar otroligt bra bilder, för det priset!

    kan bara hålla med. jag har kört på d40 i två år. under den tiden köpte jag på mig 18-70mm, fisheye, 55-200mm, och sist och bäst ett fast 35mm. d40 räcker LÄNGE. perfekt nybörjarkamera med vilken jag fotat för bland annat metro. Nu har jag en d90, samma smidiga storlek, men mycket bättre. fördelar är att den är mycket mer ljuskänslig och inte så brusig på höga iso (toppen då jag ofta fotar inne på fest eller liknande och inte vill blixtra) och dessutom snabbare sekvenser.

    och appråpå kittobjektiv så är de jättebra. alla andra är bättre, men även de tar grymma bilder. e du helt fräsh inom systemkamera är det nog inte lönt att lägga 4k på ett objektiv.

    samtidigt är det väl lite av en grundregel att lägga pengarna på objektiv framför hus. men i ditt läge hade jag inte lagt pengar på nått av dem. med en d40 med kitobjektiv kommer du kunna ta feta bilder. speciellt om du ALLTID fotar på manuella inställningar, då lär du dig.

    snackar bara nikon, men motsvarande canonmodeller lär vara lika bra.

    och jag instämmer om d80, vad jag hört finns det ingen anledning att välja den. vill du ha nått billigt ta d40 eller d40x. lite dyrare – ta d90. de där d5000 och d3000 verkar vara lite familjekameror med massa vridbara displayer osv. vet inte riktigt men jag är skeptisk.

    fridens liljor

  • ollep

    Medlem
    27 december, 2009 vid 11:45

    Bugar och bockar, tack som faen för all svar! Får ta mig en redig funderare och fortsätta läsa innan jag bestämmer mig för varken det ena eller det andra.

  • rydstrom

    Medlem
    28 december, 2009 vid 08:35

    och för att förvirra mer; jag köpte en begagnad Canon Eos 20D, fantastiskt bra skulle jag vilja påstå, snabb i sekvenstagning osså

  • skejtar_henke

    Medlem
    28 december, 2009 vid 14:38
    BennyTC;593230 wrote:
    Det var ungefär så jag uppfattade det som beskrevs på kenrockwell som Mackan länkade till. Han verkar vara extremt nöjd med sin d40. Har läst en hel del under det senaste dygnet, om jag har förstått rätt så hänger det väldigt mycket på objektiven? Och om ett köp blir aktuellt för min del så förmodar jag att jag kommer ha kvar samma kamera i väldigt många år. Därför kanske det ändå är värt att lägga några tusenlappar till och få ett schyst kamerahus och senare komplettera med nytt objektiv. Vad tror ni om en:
    Canon EOS 500D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
    VS
    Nikon D90 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR

    Ledsen för OT missade Fotokonfen.

    Skulle vilja säga att det hänger på den som fotar. Inte så mycket på kameran. Även om det hjälper. Kite är ju tacksamt när det gäller ljus. Går inte jättefort heller. Vi killar kan ha en tendens att tro att desto bättre grejor desto bättre bilder.. Nja det är ju inte sant. Tycker att man måste förtjäna sin kamera. Blir lite löjlig om man skulle komma med en svindyr och inte kan fota tycker jag. precis som man ser nybörjare med alla kiteprylar i världen och inte kan kita…

  • davids

    Medlem
    28 december, 2009 vid 16:29
    skejtar_henke;593487 wrote:
    Skulle vilja säga att det hänger på den som fotar. Inte så mycket på kameran. Även om det hjälper. Kite är ju tacksamt när det gäller ljus. Går inte jättefort heller. Vi killar kan ha en tendens att tro att desto bättre grejor desto bättre bilder.. Nja det är ju inte sant. Tycker att man måste förtjäna sin kamera. Blir lite löjlig om man skulle komma med en svindyr och inte kan fota tycker jag. precis som man ser nybörjare med alla kiteprylar i världen och inte kan kita…

    Håller helt och hållet med. Klassiskt med folk i alperna som kommer ner med PEAK demo/test ställ och sen inte kan åka ordentligt. Roligt som fan:) Såg jag även i Rågelund för några år sedan, några tjej (som jag nu iofs känner, haha) kom ner fullt kittade med enbart Nikita stass, 2-3 nya Cab kites och brädor och satt sen bara och glodde på stranden i 4 timmar, hehe:)

    Men ovan kommentar är ju inte så hjälpsam.. Det bästa tipset egentligen som inte nämnts särskilt mycket är “hur mycket är du beredd att spendera?”

    När jag köpte min första systemkamera var jag ganska fattig, kunde lägga max 5000 kr. Läste på och letade rundor och blev till slut en D40+18-55 något jag VERKLIGEN inte ångrar då jag hade den länge och lärde mig allt på den. Hade jag haft mer pengar hade jag kanske köpt en lite snabbare kamera som första kamera, eller ett extra objektiv, men hade fortfarande haft den lika länge och lärt mig lika mycket på den. Det hade dock varit, för mig, ounvikligt att ändå köpa nytt, snabbare hus då jag gjorde. Vare sig jag köpt D40, D200 eller D70 som var heta när det begav sig..

    Kolla hur mycket du är beredd att lägga som max och håll fast vid det så hittar du en kamera som passar din budget. LOVAR att alla kamerahus du kommer använda som förstakamera kommer vara lika bra, antagligen till och med bättre att ha en enklare/mindre avancerad som första kamera så slipper du lära dig massa skumma inställningar innan du har begripit apparture, shutter-speeds, ISOs, vitbalanser och liknande.. Sen är det väl alltid skönt att faktiskt kunna köpa nåt “bättre/finare” när man är lite bättre och verkligen känna att man får nåt ut av köpet och uppgraderingen..

  • ollep

    Medlem
    28 december, 2009 vid 21:07
    Davids;593493 wrote:
    Håller helt och hållet med. Klassiskt med folk i alperna som kommer ner med PEAK demo/test ställ och sen inte kan åka ordentligt. Roligt som fan:) Såg jag även i Rågelund för några år sedan, några tjej (som jag nu iofs känner, haha) kom ner fullt kittade med enbart Nikita stass, 2-3 nya Cab kites och brädor och satt sen bara och glodde på stranden i 4 timmar, hehe:)

    Men ovan kommentar är ju inte så hjälpsam.. Det bästa tipset egentligen som inte nämnts särskilt mycket är “hur mycket är du beredd att spendera?”

    När jag köpte min första systemkamera var jag ganska fattig, kunde lägga max 5000 kr. Läste på och letade rundor och blev till slut en D40+18-55 något jag VERKLIGEN inte ångrar då jag hade den länge och lärde mig allt på den. Hade jag haft mer pengar hade jag kanske köpt en lite snabbare kamera som första kamera, eller ett extra objektiv, men hade fortfarande haft den lika länge och lärt mig lika mycket på den. Det hade dock varit, för mig, ounvikligt att ändå köpa nytt, snabbare hus då jag gjorde. Vare sig jag köpt D40, D200 eller D70 som var heta när det begav sig..

    Kolla hur mycket du är beredd att lägga som max och håll fast vid det så hittar du en kamera som passar din budget. LOVAR att alla kamerahus du kommer använda som förstakamera kommer vara lika bra, antagligen till och med bättre att ha en enklare/mindre avancerad som första kamera så slipper du lära dig massa skumma inställningar innan du har begripit apparture, shutter-speeds, ISOs, vitbalanser och liknande.. Sen är det väl alltid skönt att faktiskt kunna köpa nåt “bättre/finare” när man är lite bättre och verkligen känna att man får nåt ut av köpet och uppgraderingen..

    Låter utan tvekan klokt. EOS 500d och d90 lockar, d90 hus för 6 papp på expert atm..

  • svinet

    Medlem
    28 december, 2009 vid 22:27
    BennyTC;593523 wrote:
    Låter utan tvekan klokt. EOS 500d och d90 lockar, d90 hus för 6 papp på expert atm..

    Köpte en Canon 500d innan jul och är väldigt nöjd. Min första systemkamera men man lär sig snabbt. Bra menyer och bra format. Läste en jämförelse mellan den och d90 som gjorde att jag valde just denne.

    Kan varmt rek. denna.

  • kitemaster

    Medlem
    29 december, 2009 vid 15:50

    Var hittar du d90-hus för 6 papp? Låter ju otroligt billigt!
    Det enda “atm” jag känner till är en filmgenre och det känns inte riktigt som att det var det du menade…

  • ollep

    Medlem
    29 december, 2009 vid 16:05
    kitemaster;593574 wrote:
    Var hittar du d90-hus för 6 papp? Låter ju otroligt billigt!
    Det enda “atm” jag känner till är en filmgenre och det känns inte riktigt som att det var det du menade…

    http://viewer.zmags.com/publication/f90aa3bc#/f90aa3bc/1 🙂 Atm= At the moment.

  • kitemaster

    Medlem
    29 december, 2009 vid 17:06

    Jäklar vad schysst! Jag hade tänkt satsa på en D40 för 4k begagnat, men det där verkar lite för bra. Har du köpt kamera än? Ska vi köpa tillsammans och hassla till oss lite extraprylar? Någon mer som är sugen på objektiv eller kamera samtidigt?

  • pepa

    Medlem
    29 december, 2009 vid 17:42

    Man blir väl sjukt fläjmad nu men tycker Pentax k-x verkar lite intressant. Lite litet hus kanske men fått fint omdöme på senaste. Billig jävel. Håller för övrigt med om att det hänger på ögat bakom kameran.

  • ollep

    Medlem
    29 december, 2009 vid 19:20
    kitemaster;593578 wrote:
    Jäklar vad schysst! Jag hade tänkt satsa på en D40 för 4k begagnat, men det där verkar lite för bra. Har du köpt kamera än? Ska vi köpa tillsammans och hassla till oss lite extraprylar? Någon mer som är sugen på objektiv eller kamera samtidigt?

    Nix har inte köpt ännu. Har inte bestämt mig för när eller vilken kamera det blir heller för den delen. Sedan är det ju några mil mellan oss men iden är inte alls tokig. Värt att fundera på!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Systemkamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.