Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ta bort lim/klister från brädan

  • ta bort lim/klister från brädan

    Publicerad av tekkkno på 14 oktober, 2008 vid 20:20

    halo, har köpt en vågrbäda där det var grip-tejp på, vilken jag tog bort för att kunna vaxa brädan. (smart eller osmart är kanske frågan)

    Det blev ju såklart lite lim eller klister eller vad det nu heter kvar på brädan. Så nu undrar jag ju om det finns någon begåvad människa där ute som har något tips på bra borttaggningsmedel för kladdet som är kvar?

    skotten svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • milkman

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 20:51

    Saker du har hemma som du kan testa är Olivolja och/eller rapsolja (löser vissa klister). Annars finns de kemikalier som funkar bra, tror det heter klistertvätt och går att köpa på nån välsorterad mack (läs inte Statoil eller liknande). Undrar om inte bensin eller diesel kan vara värt att testa också?.. Lättflyktiga vätskor som funkar på viss färg, typ Aceton eller Sprit har aldrig funkat på klister för mig.

  • spohl

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 21:16

    Rödsprit brukar funka för att få bort många sorters klisterrester. Ibland kan det även fungera att dra bort resterna med tejp, silvertejp eller någon annan kraftigare variant. Dutta med tejpen och dra snabbt, har du tur följer klistret med. När du använder någon typ av kemikalier glöm inte att först prova på en mindre yta så att plasten/lacken på brädan inte löses upp.

    / Patrik

  • tekkkno

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 05:36

    ok.. tack för bra tips.. ska kika på det!

  • ohlen

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 06:23

    lacknafta kan funka, körde det hela tiden när jag målade

  • kvabbso

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 06:42

    är det inte risk att brädans lacklager löses upp oxå

  • byguy

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 06:48

    Pröva bilpolish

  • gonzo

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 14:57

    t-röd är nog det jag skulle satsa på men testa på en liten fläck först den kan ha en viss effekt att matta ytor.

  • tekkkno

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 20:07

    testade med rapsolja som jag hade hemma och klistret blev genast mycket lättare att jobba med, gick dock inte att “torka” bort det så jag skrapade försiktigt med en kniv, men det fungerar faktiskt väldigt bra. Sen kanske någon annan metod hade fungerat bättre men jag är nöjd.. tack för tipsen lads..

  • skotten

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 20:54

    dude, when you wanna go ride that board, give me a shout.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ta bort lim/klister från brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.