Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta bort "skav" på brädan???

• Ta bort "skav" på brädan???

Publicerad av danne_an på 7 januari, 2010 vid 22:40

Har alltid haft min bräda stående med baken neråt mot betonggolvet i källarn.
    Har blivit en hel del skav så man ser väven. Någon som har ett bra tips på hur man kan fixa till detta lite snyggt? Är ju bara så lite men det stör mig. Hade behövt fylla i nått där färgen har lossnat? Vet nån om nån bra färg eller spackel eller motsvarande gärna vitt?

rasmus_w svarade 15 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • bohm

Medlem
    7 januari, 2010 vid 22:47

super-epoxy från biltema;

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83195

Jag har använt denna till lite småreperationer och den är enkel att arbeta med.

• stefanlindmark

Medlem
    7 januari, 2010 vid 22:58

+1 på Biltema-epoxin.

Den blir dock inte gelcoat-blank.

• stinger

Medlem
    8 januari, 2010 vid 07:55

Jag har också goda erfarenheter av Biltemas super-epoxi.

• danne_an

Medlem
    8 januari, 2010 vid 09:39

Tack så mycket för tipsen!

Fick även ett annat tips av en kompis om nått super lim som som heter ”tät o lim” eller nått i den stilen. Ett lim som även fyller ut, som lackerare ofta brukar använda. Det var även vitt med. Kanske med kan funka men epoxy verkar vara en beprövad metod.

• bohm

Medlem
    8 januari, 2010 vid 09:57

Använd gummihandskar när du kletar på epoxyn och handskar och munskydd när du slipar.

• stefanlindmark

Medlem
    8 januari, 2010 vid 10:17
    bohm;594393 wrote:
    Använd gummihandskar när du kletar på epoxyn och handskar och munskydd när du slipar.

Ja, varför inte ett sådant här:

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2010 vid 10:29

Nästa tips är att spara lite frigolit nästa gång du köper ny tvättmaskin, ikea-möbel, dvd-spelare, surfbräda eller vad du nu lägger pengar på, och ha som underlägg under tailen så slipper du problemet i framtiden. Du kommer behöva byta frigoliten ibland men oftast har jag hunnit sälja mina brädor innan frigolitbitarna varit slut.

• mr-creamcheese

Medlem
    9 januari, 2010 vid 11:08

Epoxy e väl skitfarligt? Kallar fram plötsliga tuppa-av-och-ramla-i-backen-allergi-anfall och sånt… om man får det på sig eller andas in länge. Läste om det när jag skulle bygga en glasfiberlongboard.

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2010 vid 19:47

Ja och nej. Det finns väldigt många som hanterar epoxi väldigt lättvindigt, både surfare och t.ex. folk som pysslar om sina träbåtar. Arbetarskyddsstyrelsen skulle aldrig godkänna nåt sånt. Om jag fattat saken rätt så är det så att OM man nånsin får en allergisk reaktion på Epoxi så kan man aldrig mer hantera materialet, inte ens med dubbla rymddräkter på.

• bohm

Medlem
    9 januari, 2010 vid 19:55

Man ska aldrig låta ohärdad epoxy komma på huden. Man behöver inte ha någon andningsmask när man lägger på epoxyn, därimot är det viktigt att ha det när man slipar, eftersom epoxydamm inte är bra för lungorna. Jag tror inte att dammet är särskilt bra att få i ögonen eller på huden heller, så vantar och heltäckande klädsel, samt glasögon är att rekommendera.

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2010 vid 21:23

Sen gäller såklart att många ämnen som är allergena kan ge allergichock (ramla omkull-grejen) och det är väldigt troligt att även epoxi kan det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta bort "skav" på brädan???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.