Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ta höjd bland vågorna!

  • ta höjd bland vågorna!

    Publicerad av norrman på 13 augusti, 2008 vid 19:40

    Tjena!

    Har åkt kite ett bra tag nu och skulle väl kalla mig en medelgod åkare.
    Har dock mest kört plattvatten och idag körde jag bland vågor som bryter ganska långt in.
    Jag hade stora ploblen med att ta höjd och kryssa. Allt har gått galant förut.
    Finns det några tipps för hur jag ska kunna kryssa lättare?
    kan med tillägga att vinden var något något svag.

    / Norrman

    norrman svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • krillan82

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:44

    fins ett en sak du bör tänka på… såfort brädan släpper kanen förlorar du höjd, det är lätt att man flyger över vågtopparna när man e på vägutåt, Jag brukar i alla fall vara mer “mjuk” i bena så att man behåller kanten under ytan så mycket det bara går

  • norrman

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:54
    Krillan82;490004 wrote:
    fins ett en sak du bör tänka på… såfort brädan släpper kanen förlorar du höjd, det är lätt att man flyger över vågtopparna när man e på vägutåt, Jag brukar i alla fall vara mer “mjuk” i bena så att man behåller kanten under ytan så mycket det bara går

    Okej, ibland får jag en känsla av att jag kryssar ut för lite och att vågen nästan bryter över brädan. testade kryssa mer mot vågorna men tappade då istället fart. Kanske det berodde på att vinden inte var riktigt tillräcklig?

  • jezaja

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 20:32
    Norrman;490010 wrote:
    Okej, ibland får jag en känsla av att jag kryssar ut för lite och att vågen nästan bryter över brädan. testade kryssa mer mot vågorna men tappade då istället fart. Kanske det berodde på att vinden inte var riktigt tillräcklig?

    Se till att ha mycket tryck på hälkanten så du inte får nosen in i vågen, annars hjälper det att poppa med brädan och på såvis hoppa precis framför vågen så du få nosen i vågen och bli översköljd.
    Är det ordentliga bryt så får man skicka kiten lite lätt och poppa för att inte bli svald i gapet (eller köra med vågen).
    Om inte detta fungerar så är det bara att tackla vågen med axeln 🙂

  • fesen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 20:38

    @jezaja 490032 wrote:

    Om inte detta fungerar så är det bara att tackla vågen med axeln 🙂

    Glöm inte att stänga munnen.

  • sourra

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:16

    Poppa lite lätt innan du går över toppen på vågen så landar du mjukt på baksidan och kan fortsätta kanta.

  • langens_kite

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:25

    Mjukt och följsamt.
    Ibland måste du falla av 5 m för att tjäna 10.

  • wibban

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:47

    @LANGENS_KITE 490064 wrote:

    Mjukt och följsamt.
    Ibland måste du falla av 5 m för att tjäna 10.

    Instämmer… ibland kan man se att vågen inte bryter längre ner… om man faller av några meter går man mjukt och smidigt över med bra fart. Effektivt om det är kraftiga bryt när man inte har fått upp speeden.

    Små pop framför vågen är oxå bra.

  • molle73

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 21:51

    Det är dumt att dom nya inläggen måste visas längst ner.. eller? Borde det inte vara tvärt om?
    Annars kan jag jag bar instämma i ovanstående , var mjuuuuk, följ med “downwind” och lägg lite extra kraft på bak ben innan vågen.:)

  • thorn

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 07:45

    Låter som att du har varit i sandviken och kitat på lite svag sydlig vind och då är det väldigt svårt och höjda där. Även jag har problem med och höjda där ibland när vinden är lite klen.

  • skejtar_henke

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 08:52

    Tja det finns mycket att säga om vågor. Men inte köra mot vågorna utan med dom. Vågorna styr var du ska köra och inte tvärtom.

    Inte köra blint rakt in i allt.. Men helt klart så tar ju vågorna kraft och du behöver antingen mer fart eller mer kraft i draken.

  • gh0st

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 09:51

    Tänk på att du behöver mycket mer vind för att köra i vågor jämfört med plattvatten. Så det låter som du hade för lite vind bara.

  • norrman

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 09:55
    Thörn;490154 wrote:
    Låter som att du har varit i sandviken och kitat på lite svag sydlig vind och då är det väldigt svårt och höjda där. Även jag har problem med och höjda där ibland när vinden är lite klen.

    Det stämmer bra det.. idag blåser det bättre så nu drar jag ner och testar igen..
    Hoppas man får lite hjälp av alla tippsen. tackar för dom 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ta höjd bland vågorna!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.