Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta höjd med vågbräda

  • Ta höjd med vågbräda

    Publicerad av big_jeppe på 26 maj, 2006 vid 15:36

    Är det normalt att man har mycket svårare att ta höjd med en vågbräda? Jämfört med större brädor alltså. Jag har en beggad vågis på 82 liter som jag har seglat på 10-12 gånger. Jag tycker att det är betydligt svårare att höjda med den än med min freeride bräda på 104 liter. På vågbrädan måste jag ha riktigt bra drag i seglet för att börja ta höjd på allvar. Är det här normalt eller borde jag ha en större fena?

    Vikt 85 kg
    vågbräda på 82 liter och 22 cm fena till 4.2 och 5.0 segel.

    freeridebrädan på 104 liter kör jag med 5.0, 6.0 och 7,5 segel.
    Då har jag fenor på 31 och 35 cm

    big_jeppe svarade 17 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • calle_b

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:49

    det är enligt min erfarenhet att vågbrädan höjdar sämre. Är det sjukt jobbigt så kan du prova en större fena. Lite annan teknik på att ta höjd med mindre bräda med, prova dig fram genom att belasta fenan mindre, testa att använda mera av railen, och luta dig ännu mer framåt…

    Finns flera tips, men kommer inte ihåg just nu…

    Ha d gott

  • lars_k

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 16:18

    Ta höjd med en vågis är mycket en teknik-grej. Du har inte en fet fena som du kan ta spjärn mot som lyfter dej upp i vind. Istället är det ett lirkande med brädan som gäller och att utnyttja så stor del av kanten på brädan som möjligt. Dvs fram med kroppen och kanta brädan något mot lovart. Ligg hela tiden över planingströskeln och utnyttja varje överskottsfart till att lova upp något i vind och plocka höjd. Fall av direkt om du tappar fart eller passerar en vågkam. Passera vågen på ett sätt så att du tappar så lite fart som möjligt. Mycket träning men med rätt teknik kan man plocka en jävla massa höjd med en vågis, faktiskt! 🙂

  • big_jeppe

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 08:16

    Ok, det är alltså mig det är fel på 😀
    Jag hade hoppats att jag skulle kunna köpa mig ur problemet som vanligt 😉
    Tack för svaren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta höjd med vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.