• Tabou råd

    Publicerad av docloop på 18 oktober, 2012 vid 18:37

    Hej

    Funderar på att köpa en tabou pocket wave… alt en da curve. 2011 eller 2012. Men det är svårt att få en bra uppfattning när man läser tester osv på nätet.
    Tar tacksamt emot kommentarer o råd!

    guzzi svarade 11 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • filiplomma

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 18:51

    Jag har en da curve 2011 85L och är väldigt nöjd med den. Har inte testat många andra quad brädor så har inte mycket att jämföra med. Brädan är kort och det är brett mellan stropparna, kan kännas konstigt i början men man vänjer sig. Detta gör att brädan svänger snabbt, vilket underlättar här hemma i Sverige där vågorna inte blir så stora.

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 07:35

    Vilka storlekar? Jag har kört da curve 79 (twin) och 91 (quad) en del, äger 79:an och har nyligen sålt 91.

    Vad och var tänker du köra, segelstorlekar, vikt och vad är du ute efter för egenskaper i brädan?

  • svenne

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 08:04

    Den minst lika viktiga eller kanske till och med viktigaste frågan; hur seglar du?

  • docloop

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 09:59

    Tänkte mig en 85 liters bräda (väger 76kg). För allround wave… vill inte ha en allt för radikal vågbräda då jag redan har en Stb acid 74l som jag tycker funkar fint men söker lite mer volym för svenska förhållanden.
    I Sverige (Stockholm) Har det blivit mest bump and jump. När jag är utomlands blir det våg, ligger på en medel/hyfsad nivå.
    Nästa resa blir till Capstaden. Skulle ni ta med 74l eller satsa på en Tabou på 85l

    /P

  • pgvirtual

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:00

    Enligt tyska Surf (Mars 2012) så är Da Curve 85 quadden en riktig banan som passar bäst i stora side-shore vågor. Medan Pocketwave 85 är snabb och lättplanad sp är Quadstern föhållandevis trög att få igång.
    “Pocketwave och quadster är så olika som två vågrädor kan vara”.
    “Pocketwave är radikal i lite mindre vågor (upp till 2 meter?), och speciellt med svängar över bakfoten, men svänger också över framfoten så länge vågorna inte är alltför snabba”.
    “quadster erbjuder perfekt kontroll i masthöga vågor och är då lätt att surfa från kant till kant, chop på vågen är inget problem”.
    “Quadster sätter inga begränsningar uppåt i vågstorlek och radikalität”.
    “För all stränder på bilavstånd från Tyskland rekommenderar vi Pocketwave, för den som övervintrar i sydafrika passa quadstern!”

  • docloop

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:28
    PGVirtual;701420 wrote:
    Enligt tyska Surf (Mars 2012) så är Da Curve 85 quadden en riktig banan som passar bäst i stora side-shore vågor. Medan Pocketwave 85 är snabb och lättplanad sp är Quadstern föhållandevis trög att få igång.
    “Pocketwave och quadster är så olika som två vågrädor kan vara”.
    “Pocketwave är radikal i lite mindre vågor (upp till 2 meter?), och speciellt med svängar över bakfoten, men svänger också över framfoten så länge vågorna inte är alltför snabba”.
    “quadster erbjuder perfekt kontroll i masthöga vågor och är då lätt att surfa från kant till kant, chop på vågen är inget problem”.
    “Quadster sätter inga begränsningar uppåt i vågstorlek och radikalität”.
    “För all stränder på bilavstånd från Tyskland rekommenderar vi Pocketwave, för den som övervintrar i sydafrika passa quadstern!”

    Tack, har läst den artikeln. Men om jag nu skall gå vidare med pocket skall jag satsa på 2011 för 8500 eller 2012 för 11000?

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:43

    Det beror väl på hur rik du känner dig…

    Men tror nog att 2011 gör jobbet fin-fint. En fördel som 2012 dock kan ha är en snäppet uppdaterad slot-box och shape.

    För den typ av segling du beskriver borde en Pocket fungera utmärkt. (och håller mig ifrån att nämna andra märken eftersom du specifikt frågat om Tabou).

    Jag är och har varit nöjd med mina Tabou-plankor, 79an är en av mina klara favoriter genom åren.

  • olandersson

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:56

    Hej!

    Jag har kört Tabou de senaste tre åren och gått igenom dacurve-brädorna med twin, quad, quadster
    (Quadster = Möjligheten att köra med 4 eller 3 fenor)

    Jag kan rekomendera vilken som och ingen av dem kräver någon världsmästare utan det är bara till att åka.
    Den senaste (da curve 2012) med fem boxar gör brädan mer flexibel och går att få riktigt skateig på vågen när du väljer 3 fenor.

    Ska du bara ha en bräda med dig till SA så skulle jag definitivt ha en 85 liters, den tål att seglas med ett 4.0 hur bra som helst. ( jag väger 2 kilo)

    //Henrik

  • poppo

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 14:28
    OLANDERSSON;701425 wrote:
    Hej!

    . ( jag väger 2 kilo)

    //Henrik

    Fan Henke, får du ingen mat hemma? 😉

  • olandersson

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 15:19

    Nej Poppe de får jag inte, min son äter upp all mat.
    Jag äter helium 🙂

    72 kilo skall det vara annars va de rätt

    //Henke

  • guzzi

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 19:35

    Prova en Tabou 3S 86L

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.