Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Takbox?

  • Takbox?

    Publicerad av _frippe_ på 21 januari, 2007 vid 21:54

    Ämnet har varit uppe några ggr förut och vi har sett hemmabyggen mm. Jag kör ofta med prylarna inne i bilen men har funderat på att ha en smal takbox för segel och master istället. Kravet är att brädorna (två stycken varav den bredaste är 64 cm + boardbag) ska få plats bredvid boxen samt att masterna (delbar 460 är den längsta) ska få plats i boxen. Boxen ska självklart vara låsbar men det är väl standard. Bilen är en V70 med rails (vet inte riktigt hur brett takräcket är). Har ni några tips på passande boxar?

    _frippe_ svarade 17 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • basse

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:07

    Gå in på Thule.com och leta tills du hittar Thule MatchMaker uppe i högra hörnet. Där kan du lägga på alla deras boxar på vilken bil du vill och du ser även boxarnas storlekar. Thule har ganska många olika storlkar på varje box-typ.
    Thule är dock inte de billigaste men säkert någon av de bättre.

    Packline:
    http://www.takbox.se/pdf/Packline_broschyr.pdf

    Finns även endel att hitta på Blocket förståss.
    http://www.blocket.se/vi/10664758.htm?ca=15_s 🙂

  • bjornen

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:44

    Vill man köra en billigare variant så kan man använda ett spirorör (ventilationsrör) av lämplig storlek med tillhörande lock som man fixar så att dom blir låsbara.

    //Björn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:03

    Det är en bra ide som jag var inne på, tittade då på VVS rör av plast med slät plugg framtill och skruvlock på bakre änden, tanken var att ha ett rör per segel och ett för masterna.
    För mig föll iden på att jag även ville skydda bommarna (efter viss noja även brädorna)….:tongue:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:09

    Det är en bra ide som jag var inne på, tittade då på VVS rör av plast med slät plugg framtill och skruvlock på bakre änden, tanken var att ha ett rör per segel och ett för masterna.
    För mig föll iden på att jag även ville skydda bommarna (efter viss noja även brädorna)….:tongue:

    //Glenn

  • _frippe_

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 20:41

    Jag har kikat lite på Thule och Packline men tycker inte jag hittar någon variant som är smal nog att tillåta brädorna bredvid boxen, samtidigt som den är lång nog att kunna innehålla en delbar 460-mast. Det känns som att innermåttet måste vara 235 cm eller tom lite till…
    En packe VVS-rör är en budget idé som borde funka. Jag har även funderat på att på något sätt förlänga en vanlig box med VVS-rör för att få plats med masterna.
    Den största anledningen för mig att köra med box är att få ner packtiden, en låsbar box skulle jag nog våga låta hänga i taket ovanför bilen, färdiglastad och redo att dra. Just nu släpar jag alla prylarna tretton våningar ner från vinden varje gång jag ska ut…

  • fastforward

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 08:08

    Tretton våningar!!?!

    Och jag som tyckte jag har det jobbigt när jag krånglar ut grejerna från förrådet i markplanet. 😀 Kan du inte ha grejerna liggandes i bilen hela tiden? En V70 är trots allt ganska stor. Eller du kanske brukar ha en massa passagerare?

  • _frippe_

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 20:52

    Jag kan köra dom i hissen så det är inte riktigt så farligt som det låter. Men ändå rätt bökigt att släpa dem från vinden in i hissen osv… Jag tror det blir någon form av takbox. Går inte 460 masten in så får jag hantera den på något annat sätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Takbox?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.