Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Takbox och vindsurfningspinaler

  • Takbox och vindsurfningspinaler

    Publicerad av inge_vind på 3 juli, 2010 vid 20:57

    Hejsan!

    Såg en spännande sak när jag härförleden färdades norr ut på E6:an – en bil i motsatt riktning som hade takbox OCH en vinsurfningsbräda uppepå takboxen!!

    Vad säger Ni i forumet – är detta ett ok packningssätt om man som jag har familj med MÅNGA andra pinaler att fylla bilen med – är det tillrådligt att lasta en bräda uppe på en takbox?

    Om Ni har erfarenhet av att packa så här och tycker det är ok – vad skall man då tänka på? Typ av takbox. Hur packa mm.

    Hoppas nu att mången har erfarenhet av detta packningssätt och kan delge mig Era erfarenheter.

    mvh Inge Plats (förutom på taket)

    ola-h svarade 13 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 00:40

    NEJ, NEJ och åter NEEEEEEJ!!! Både takbox OCH familj går bort riktigt hårt om man tänkt surfa på allvar!

  • styret

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 06:09

    Finns ju speciella surfboxar som är rejält förstärkta och har förmonterade takräcken ovanpå boxen. Såklart en tysk inovation… http://www.surfbox.de/surfbox.htm

    Utz på Haga har en sån och är supernöjd och det ser stabilt ut.

    Jag funderar dock om man inte borde kunna dra fast den rakt ovanpå en vanlig takbox. Lägg brädan ovanpå men dra remmarna runt takräcken och inte runt boxen, dem känns ju ofta lite sköra. Borde väl itne vara något konstigare än att dra flera brädor ovanpå varranda egentligen.

  • easyrider

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 16:59

    packline 60 cm bred ca 2 meter lång kostar ca 650.- blocket . tre segel en mast 400. en bom en dräkt . 110 freestyle 84 våg och 9,0
    longboard. funkar hur bra som helst.mvh john

    NEJ, NEJ och åter NEEEEEEJ!!! Både takbox OCH familj går bort riktigt hårt om man tänkt surfa på allvar!
    och till ila säger jag bara “stay hard”

  • g_l

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 06:16

    Det finns en engelsk variant också, men som jag aldrig sett annat än på bild. Avskräckande pris dock…
    http://www.actionvan.biz/quiverack/

  • waterman

    Medlem
    10 juli, 2010 vid 08:51

    Med surfprylar ovanpå boxen blir det både högt att nå och hög tyngdpunkt vilket gör bilen mer ostabil i kurvorna. Det är bättre att lasta på bredden.

    Jag har köpt en smal takbox och har brädorna bredvid, funkar med brädor upp till dryga 70cm. Thule har flera smala boxar med olika längder.

    Skall familjen med så packar jag även master och bommar på taket.
    Masterna lägger jag innanför och surrar emot brädorna. Bommar får ligga ovanpå brädorna med egna remmar som man inte drar för hårt så att man inte böjer dom efter brädornas bottenkurva.

    Man bör dock tänka på vikten, maxvikt för rails och takräcke brukar vara 50kg.

    /W

  • svenne

    Medlem
    10 juli, 2010 vid 22:59

    Du kan ju alltid testa att söka på “takbox”…
    Annars är det så illa att Slusk har rätt. Svårt att erkänna faktiskt, men han har det.

  • styret

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 13:18

    En eller två brädor som väger 5-8 kilo styck gör nog ingen större skillnad på en bil som väger runt ett ton, man kör ju inte hårnålar i hockenheimfart så ofta heller.

    Jag har lastat mängder av brädor på tak och aldrig haft problemet med sämre vägegenskaper.
    6-7 brädor på taket borde vara gnaska likt till två brädor ovanpå boxen.

  • bananen

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 13:35

    Instämmer med ovanstående, familj och surf skall icke beblandas. Men ingen är ju perfekt och misstaget är gjort gårdet ju inte att ångra… så jag kör med takbox.

    Köpte en beg 50 cm bred och lastar där i 4.0, 4.8, 5.3 samt 370 & 400. Två brädor åker brevid. Kanske töntigt men jävligt praktiskt om man har barnstolar i bilen. I efterhand skulle jag satsat på en bredare box, 60 cm, för en FSW och en vågis rymms fint på taket ändå och då får man fanimej ner rubbet, tom bom och dräkt.

    Och ja, hehe, jag surfar på alvar.

  • bananen

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 13:41

    Denna typ med raka kanter sväljer mycket. På blocket och kostar 700 spänn.

    9312518365.jpg

  • ola-h

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 17:51

    Kör en rätt bred (90cm, tror jag) gammal Packline från sent 80-tal där jag får in sisådär 8 master (400 eller kortare), 2 bommar och 5-6 segel med lite press. Sedan en SUP ovanpå och ibland öven en vågsurfbräda. Inte perfekt aerodynamik kanske, men det funkar. Sedan 3-4 windsurfingbrädor ovanpå varandra bredvid på det breda busstakräcket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Takbox och vindsurfningspinaler

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.