Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing takoon på snö?

  • takoon på snö?

    Publicerad av mikhogl på 11 juli, 2006 vid 12:14

    funderar lite på nova2, någon som har en uppfattning om den borde funka?
    någon som provat nova (1) å kan tycka något om den? mvh

    fesen svarade 17 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • walle

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 12:30
    mikhogl wrote:
    funderar lite på nova2, någon som har en uppfattning om den borde funka?
    någon som provat nova (1) å kan tycka något om den? mvh

    nej just den e den enda som inte funkar på snö, alla andra går bra 😉

  • mikhogl

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 12:44

    varför funkar den inte rå?

  • mrmille

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:02

    Bow funkar fint på snöparker
    Ska du ut i vildmarken bör du nog kika på en foil istället.

    Men visst, ska du bara köra på den lokala sjön så funkar den lika på vintern som sommaren.

  • monkey

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:03
    mikhogl wrote:
    varför funkar den inte rå?Måste kokas först.
  • mikhogl

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:26

    den ska väl primärt användas på sommaren, fast snökite är ju en bonus om det funkar. fattar dock inte varför den skulle vara den enda som inte funkar? annan plast i ventilerna eller?

  • zilversurfarn

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:35
    mikhogl wrote:
    den ska väl primärt användas på sommaren, fast snökite är ju en bonus om det funkar. fattar dock inte varför den skulle vara den enda som inte funkar? annan plast i ventilerna eller?

    Hört talas om ironi? Förekommer ibland på detta forum…
    Visst funkar den på snö.

  • walle

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 14:04
    Monkey wrote:
    mikhogl wrote:
    varför funkar den inte rå?Måste kokas först.
    just det, men utan salt!!!
  • mikhogl

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 14:56

    Nope! jag fattar inte ironi, har ingen humor. fast jag tycker clowner ser roliga ut. Finns dock ett annat forum där jag ställer frågor om detta.

    tack för svaren å puss i ljumsken!

  • walle

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 16:39
    mikhogl wrote:
    Nope! jag fattar inte ironi, har ingen humor. fast jag tycker clowner ser roliga ut. Finns dock ett annat forum där jag ställer frågor om detta.

    tack för svaren å puss i ljumsken!
    alla kites funkar på snö!
    med en bow täcker du större vindregister…

  • fesen

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 17:11

    Nu kommer det där vanliga snacket igen…vad som fungerar på snö och inte. Vattensäsongen är inte över ännu!

    Skämt å sido…

    Alla kiter fungerar ju bara det blåser…det har inte med snön att göra. 🙂

    Däremot så är det av säkerhetsskäl lämpligare med foil…den som påstår något annat är bara obildad. (Eller har uppfunnit ett revolutionerande säkerhetssystem)
    Men som nämnt tidigare…det beror lite på vad man skall hitta på.
    Kortfattat dock…har du tankar på att ge dig ut på fjället…så tänk foil.

  • filip_se

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 09:13

    Novan funkar finfint på snö. Dessutom får du de flesta fördelar som en foil har.
    Du kan starta och landa den själv. (Startade Nova 9:an i 3m/s utan problem).
    Säkerheten är total eftersom du endast behöver släppa bommen för att kiten ska tappa all kraft. (Alt. trycka iväg bommen om du använder NTS systemet).
    Visst du måste pumpa, och visst den kan gå sönder om du lyckas hitta något vasst att dunka ned den mot. Men i övrigt kan du dunka ned den i marken med full kraft utan att den tar skada.

    Här är lite bilder från i vintras:
    http://www.filip.se/flatruet/

    Jag tänker köpa en Nova2:a 12kvm nu i sommar. Nova1 12:an ska enlig uppgift vara tokslö men detta har dom fixat till med 2:an, så nu ska den vara nästan lika snabb som 9:an. Fett! 😀

    /Filip

  • biorno

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 09:19
    Fesen wrote:
    Nu kommer det där vanliga snacket igen…vad som fungerar på snö och inte. Vattensäsongen är inte över ännu!

    Skämt å sido…

    Alla kiter fungerar ju bara det blåser…det har inte med snön att göra. 🙂

    Däremot så är det av säkerhetsskäl lämpligare med foil…den som påstår något annat är bara obildad. (Eller har uppfunnit ett revolutionerande säkerhetssystem)
    Men som nämnt tidigare…det beror lite på vad man skall hitta på.
    Kortfattat dock…har du tankar på att ge dig ut på fjället…så tänk foil.

    Jag måste vara väldigt obildad, kan du inte förklara för mig på vilket sätt min 4 linors foildrake med handtag utan depower och en helt livsfarlig leash som knappt fungerar är säkrare än min nya bow som depowrar helt så fort jag släpper bommen?

    För det var väl generellt foilar som var säkrare eller fatta jag fel?

  • mrmille

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 09:27

    Sluta nu
    Alla kites fungerar precis över allt. Det hänger på föraren. Det finns ju till och med folk som kör opencell foils på vatten.

    Nackdelen med en opencell på vatten är ju att den är i princip omöjlig att relauncha om den tar in vatten och nackelen med tube på snö är knappast att den går sönder jättelätt utan själva pumpandet. Detta är ju oavsätt om det är en traditionell eller en bow. Jag har inte sett en enda tube pajja vintertid. Däremot såg jag en 5-6 pumpar gå sönder i vinterkylan under denna vinter bara. Men det verkar ju vara det ända.

    Så, som jag skrev. Ska du inte snowkita i fjällen är det helt lungt. Precis vad som helst fungerar.

    Ha det skönt och glöm inte bort hjälmen!

  • fesen

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 11:18
    Biorno wrote:
    Fesen wrote:
    Nu kommer det där vanliga snacket igen…vad som fungerar på snö och inte. Vattensäsongen är inte över ännu!

    Skämt å sido…

    Alla kiter fungerar ju bara det blåser…det har inte med snön att göra. 🙂

    Däremot så är det av säkerhetsskäl lämpligare med foil…den som påstår något annat är bara obildad. (Eller har uppfunnit ett revolutionerande säkerhetssystem)
    Men som nämnt tidigare…det beror lite på vad man skall hitta på.
    Kortfattat dock…har du tankar på att ge dig ut på fjället…så tänk foil.

    Jag måste vara väldigt obildad, kan du inte förklara för mig på vilket sätt min 4 linors foildrake med handtag utan depower och en helt livsfarlig leash som knappt fungerar är säkrare än min nya bow som depowrar helt så fort jag släpper bommen?

    För det var väl generellt foilar som var säkrare eller fatta jag fel?

    Du kan ju testa å släppa ena handtaget på din lilla foil…å försök att notera skillnaden. Kan ju tipsa dig om att den lilla foilen med största sannolikhet kommer trassla ihop sig till en liten boll. (Beroende på om handtagen sitter ihop med varandra eller inte…men vem vill åka med handtag egentligen???)

    Den stora skillnaden anser jag vara att även om du har full/total/90%/kanelkrans/whatever depower så har du forfarande en “bärande” vingprofil när det gäller en kite som du pumpar upp.
    Men det är väl tydligen inget problem för många…eftersom vinden alltid är 100% pålitlig…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing takoon på snö?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.