• irieman

    Medlem
    23 april, 2008 vid 07:52

    Jag ställer mig på Sluskens, Andreas m fl sida i detta ämne. Runt 30 tum tycker jag funkar klockrent! Men som nå’n sa man måste kolla de olika märken, det diffar ju väldigt mycket i längd enligt en artikel i Boards. NP var överlägset längst, de var alltid längre än vad dom angav och Naish var kortast har jag för mig. 30 tums Naish var kortare en 24 tums NP eller nå’t liknande. Så har man 28 tums NP så kan dom mycket väl vara 32.
    En annan viktig grej är ju annars placeringen och mellanrummet mellan tamparna, men det kräver nog en egen tråd 😉

    Irie Man

  • irieman

    Medlem
    23 april, 2008 vid 07:55

    @Svenne 456309 wrote:

    Alltså, Slusken, du skulle varit med på Karpathos. För tyskarna verkar allt längre än 20″ vara idiotiskt långt. Jag drog ut ett 6.4 ur segelstället och på bommen sitter… …16-tummare! Frågade lite snyggt om de kanske hade längre prylar, och de längsta de kunde skrapa fram var ett par trötta 24. Låt gå, på med dem på bommen och tätare än vad jag brukar ha för att få alla extramillimetrar. Drar ut å surfar ett tag, kommer tillbaka och dumpar brädan på stranden för att gå och käka. Då är det en tjocktysk som drar isär MINA linor och skjuter fram dem! Men va f*n!
    “Itz will goo muchz bätter für you knaow, Jaa!”
    Å fan, tack för tipset…

    Var nå’t liknande jag råkade ut för i Tarifa förra veckan när jag skulle hyra, fast inte lika extremt. Tamparna var variabla som tur va’ så jag kunde dra ut dom till 28 i alla fall istället för 22 eller nå’t. Tyskar även där………..

    Irie Man

  • jesper_b

    Medlem
    23 april, 2008 vid 09:18

    Jag undrar om man verkligen kan ändra bredden på tamparnas placering på bommen utan att tamparna blir försvagade. Måste man inte byta tamparna? Alltså slänga de gamla och köpa nya? Blir inte tamparna materialutmattade om man håller på att ändra? Som med klätterrep, typ?

    Det kanske går att sy ihop flera gamla tampar om man skär bort mittbiten som man har hållit på att böja fram och tillbaka och på så sätt komma undan materialutmatningen?

    Finns det någon som har en objöd/outmattad halv hängseletamp att skänka?

    När jag tänker efter borde detta väl också gälla bommen? Om tamparna fästs olika vid olika tillfällen blir det väl olika belastning på bommen vid dessa olika tillfällen. De borde matta ut bommen radikalt mycket mer n om man alltid har tamparna på samma ställe. Måste jag slänga mina bommar om jag byte hängseleplacering? Eller ska jag förekomma problemet genom att skaffa en bom för varje tänkbar hängseletampplacering…

    När jag tänker efter måste väl detta även gälla hängselen och hängselekroken. Min hängselekrok är i rostfritt stål. Blir de mycket snabbare utmattad än en kolkrok? När jag har våtdräkt spänner jag spännbandet lite olika mot när jag kör i shorts, bandet böjs och böjs tillbaka både här och där. Kan jag tillåta mig att böja detta band så pass mycket, eller måsta jag byta hängsele?

    Föresten tycker jag inte alls att jag är speciellt kul just nu. Måste jag skicka detta var eller kan jag slänga det? Hur är det med mitt tangentbord om jag slänger det utan att skriva något nytt kontra att skicka det och skaffa mig ett liv?

    Varför går det inga vågor på Torö nu? Är havet materialutmattat? Blåste det för mycket på vattnytan i vintras så att det inte orkar mer, eller är det tvärt om att det är på tok för styvt att ingen vind orkar böja till vattenytan. Sak vi samla ihop till ett inköp av nytt vatten Eller är det mer beroende på att vinden inte orkar böja luften så att det, eller är luften matrialutmattad. Är jag full eller, hög eller utmattad, utmatad, matad, utbränd, ute, ut, u… .. .

  • rasmus_w

    Medlem
    23 april, 2008 vid 09:59

    Förstärk med silvertejp så håller det, Jeppe.

  • irieman

    Medlem
    23 april, 2008 vid 11:31

    @Jesper_B 460326 wrote:

    Jag undrar om man verkligen kan ändra bredden på tamparnas placering på bommen utan att tamparna blir försvagade. Måste man inte byta tamparna? Alltså slänga de gamla och köpa nya? Blir inte tamparna materialutmattade om man håller på att ändra? Som med klätterrep, typ?

    Det kanske går att sy ihop flera gamla tampar om man skär bort mittbiten som man har hållit på att böja fram och tillbaka och på så sätt komma undan materialutmatningen?

    Finns det någon som har en objöd/outmattad halv hängseletamp att skänka?

    När jag tänker efter borde detta väl också gälla bommen? Om tamparna fästs olika vid olika tillfällen blir det väl olika belastning på bommen vid dessa olika tillfällen. De borde matta ut bommen radikalt mycket mer n om man alltid har tamparna på samma ställe. Måste jag slänga mina bommar om jag byte hängseleplacering? Eller ska jag förekomma problemet genom att skaffa en bom för varje tänkbar hängseletampplacering…

    När jag tänker efter måste väl detta även gälla hängselen och hängselekroken. Min hängselekrok är i rostfritt stål. Blir de mycket snabbare utmattad än en kolkrok? När jag har våtdräkt spänner jag spännbandet lite olika mot när jag kör i shorts, bandet böjs och böjs tillbaka både här och där. Kan jag tillåta mig att böja detta band så pass mycket, eller måsta jag byta hängsele?

    Föresten tycker jag inte alls att jag är speciellt kul just nu. Måste jag skicka detta var eller kan jag slänga det? Hur är det med mitt tangentbord om jag slänger det utan att skriva något nytt kontra att skicka det och skaffa mig ett liv?

    Varför går det inga vågor på Torö nu? Är havet materialutmattat? Blåste det för mycket på vattnytan i vintras så att det inte orkar mer, eller är det tvärt om att det är på tok för styvt att ingen vind orkar böja till vattenytan. Sak vi samla ihop till ett inköp av nytt vatten Eller är det mer beroende på att vinden inte orkar böja luften så att det, eller är luften matrialutmattad. Är jag full eller, hög eller utmattad, utmatad, matad, utbränd, ute, ut, u… .. .

    Släng bommarna Jesper! Säg bara till var… 😉

    Irie Man

  • stinger

    Medlem
    23 april, 2008 vid 12:15

    @Jesper_B 460326 wrote:

    Är jag full eller, hög eller utmattad, utmatad, matad, utbränd, ute, ut, u… .. .

    Skulle bara tro att du är ut-tråkad, det är iaf jag. Var f*n är vinden??? Ny bräda som ligger och väntar på en första sväng.

  • oscar

    Medlem
    23 april, 2008 vid 14:22

    På lördag är jag upptagen så då kommer det blåsa….

  • sinker

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 21:01

    Jag är sjukt nöjd att ta upp denna favvotråden igen 🙂 Mest sjukt är kanske att jag kom på mig själv att fundera på vad jag skulle skriva i tråden samtidigt som jag rippade i solglittret i Lejet för nån dag sen.

    Jag har precis bytt från Crossover till Icon och fick en aha-upplevelse angående tamparnas längd och placering. Senast i Lejet seglade jag två olika storlekar av Icon med exakt samma master, bommar och hängseletampar som jag hade med motsvarande storlekar på Crossover. Samma bräda, samma gamla Lejet, samma old-school kroppsställning…

    Förutom några intressanta skillnader mellan Crossover och Icon (som hör hemma i tråd som snart kommer till en läsare nära dig) så var det stor skillnad på hur tamparna skulle sitta. På båda uppsättningarna var jag tvungen att flytta tamparna 4-5 cm bakåt och även om jag satte dem så tätt ihop jag kunde så kändes de minst en storlek för korta. Längden som jag haft hittils är långa 24″ och korta 26″ men nu blir det minst långa (NP) 26″ framöver.

    Kanske kan en förvirrande parameter i hela den här underbara diskussionen om vem som har “rätt” längd på tamparna vara olika segels tryckpunkt och egenskaper. Rimligen är det ju ännu större variation mellan olika segelmärken än det jag upplevde mellan systermodellerna från samma loft?

    Är hela tampdiskussionen kanske en icke-diskussion?
    /sinker

  • knodden

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 21:18

    Nu gör Du mig förvirrad – är inte hela Steffo-siten fylld med “icke-diskussioner”?

    “Tyck och Tryck” är väl alla windsurfares motto??

    😉

    Nä jag bara skojade lite – förlåt!

  • calle_b

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 17:02

    vad hände med den gamla skolans “kan-du-greppa-bommen-och-samtidigt-ha-armbågen-i-hängseletampens-ögla-är-det-luuuugnt” -mentaliteten? Blir förvirrad av alla dessa nymodigheter… far åt pipsvängen alla “borden o måsten”.

  • lajvarn

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 17:32

    @poppo 458908 wrote:

    Kolla Scott McKerchers tampar på senaste boardseekervideon (Australia):
    http://www.boardseekermag.com/home.php
    Väldigt brett och inte alltför långa! Dags att inse att det inte finns en lösning som passar alla (däremot är det många nybörjare som har dem på fel ställe vilket definitivt ställer till saker). Själv kör jag ca 28″ och smalt.

    gud vilken rörig sida, hittar ingenstans. Du har ingen direktlänk eller förklaring hur man hittar?

  • rasmus_w

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 18:18

    @Calle_B 483171 wrote:

    vad hände med den gamla skolans “kan-du-greppa-bommen-och-samtidigt-ha-armbågen-i-hängseletampens-ögla-är-det-luuuugnt” -mentaliteten? Blir förvirrad av alla dessa nymodigheter… far åt pipsvängen alla “borden o måsten”.

    I princip är det ett bra mått eftersom det sätter linlängden i relation till den egna kroppen. Däremot är det inte givet att linlängden ska vara just handled till armbåge.

    Sen är det såklart lite svårt att greppa bommen vid tampfästet om man har fästena två fingerbredder isär som freestylare brukar ha.

  • poppo

    Medlem
    25 juli, 2008 vid 11:36

    @Lajvarn 483180 wrote:

    gud vilken rörig sida, hittar ingenstans. Du har ingen direktlänk eller förklaring hur man hittar?

    videon spelas direkt på förstasidan, men är utbytt (de byter den med jämna mellanrum), tror tyvärr inte man kan accessa äldre videos utan då får man glatt köpa deras “annual dvd”.

  • jlhp

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 17:10
    Jesper_B;456984 wrote:
    Kastfall? Antingen får jag väl köra oikrokat a la Craig Masonvill (snacka om old-school) eller också får ja väl rotera runt dem till framåtar. Typ: “Visst har Jeppe framåtloopat sedan 89, men väldigt vad han verkar tycka det var kul idag”. Huvudsaken är att 18” tamparna med knutar sitter där. Men det kanske mest är att djävlas med sig själv? Djävlas är det i vart fall! Sen slänger jag på ett par 38”, allt för att vara extrem. /Jepp B

    Varfor inte 18″ pa ena sidan och 38″ pa den andra samtidigt???

  • jofogel

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 18:32

    Kanske fel tråd MEN: jag köpte min första midjesele förra året och kompletterade med justerbara linor från DAKINE i våras. Tänkte att man kan ha dem till att laborera fram en bra linlängd. Men de drog ut sig till längsta läget hela tiden och jag stod bara där och blev trött i armarna, så nu har ag satt dit fasta 22′-linor istället. Hopplöst med justerbara linor, varför säljs de överhvud taget? De fungerar ju inte. Eller…? Kan någon kunnig/produktansvarig berätta -kan de justerbara hängseletamparna funka på något sätt (våta/torra/rycka/slita?). Jag har sedan länge stort förtroende för t.ex. Dakines produkter så jag tänkte liksom att “om de satt sitt märke på denna produkt så funkar den väl som den ska…” Men det gjorde den alltså inte.

Sida 7 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.