Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tänker köpa en Mistral radar 125l

  • Tänker köpa en Mistral radar 125l

    Publicerad av ianpersson på 22 augusti, 2013 vid 15:43

    Hej, jag behöver lite info om denna bräda (Mistral Radar 2003 eller 2002?) Tror nämligen jag vill köpa den. Men vill veta om den är värd att köpa, eller om den typ är för gammal.
    Tack på förväg!

    sailortrash svarade 10 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • billie

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 18:53

    Tyska testet 2002 skriver
    Mistral Radar 125
    Ähnlich wie der 140er, geht auch der Radar
    125 mit einem kleinen Handicap ins Rennen:
    Nur 33 Zentimeter misst die Finne, der Radar
    verschenkt damit Lift beim Angleiten und sicherlich
    auch ein paar PS an der Kreuz.
    Und dennoch flutscht der Mistral recht zügig
    über die Gleitschwelle, hält auch im Speed den
    Anschluss an die Spitzengruppe und kämpft
    beim Höhelaufen tapfer, muss hier aber den
    Tribut an das kleinere Leitwerk zollen. Dafür
    lässt sich das schlanke Heck mit der kleinen
    Flosse energisch um die Ecke treten (Bestnote
    für enge Halsen), und bis in den Grenzbereich
    hängt der Radar leicht beherrschbar und
    laufruhig am Fuß. Nur der recht harte,
    sportliche Fahrbahnkontakt verhindert hier die
    Bestnote. Insgesamt wirkt der Radar aber
    sehr kompakt und einfach zu dirigieren. Die
    Schlaufen lassen sich zwar fummelig in der
    Größe verstellen, sind aber fett gepolstert, bequem
    und genau richtig positioniert. Fazit: Mit
    kleiner Finne und schmalerem Heck punktet
    der Mistral vor allem in Manövern. Guten Surfern
    dürfte auch das sportlich direkte Fahrgefühl
    auf dem sehr steif wirkenden Rumpf gefallen.

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 19:39

    Den funkar nog, planade den då kommer den plana nu…

  • ianpersson

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 19:51

    Hade tänkt att använda den för att köra snabbt och carva i freeride samt testa enklare freestyle trick.
    Tror ni det kan funka?

  • dr-masse

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 08:20

    Allt handlar ju om pris (din budget), skick och vad du har för förväntningar. Vilka segel tänkte du köra på den, var seglar du någonstans, vilka förhållanden vill du att den skal funka bäst i och vad väger du?

    Klart den kommer funka. Frågan är vad som krävs för att du skall bli nöjd.

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 09:10

    för det du beskrev kommer den funka perfekt. bästa storleken för att träna carvegybe. dessutom är den modellen äldre/smalare(längre, vilket ger bra kontroll i hård vind, tillochmed bättre än kortare bredare brädor. planar lite senare, men carvegippar kräver ju ändå rätt mkt vind. den kanske är tyngre än moderna brädor vilket är ett minus…jag har en fanatic cross från den tiden och den är riktigt tung (100 l). men med en bra fena och moderna(re) segel ger den mkt glädje trots de extra 1.5 kg eller vad det kan vara…

  • dr-masse

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 09:47

    Det är inte alltid så att en äldre, smalare bräda = bättre kontroll i mer vind än en modernare, kortare och bredare bräda. Skapligt ofta är det så, men långtifrån alltid.

    Några av de absolut mest svårkontrollerade brädor jag seglat var gamla slalombrädor runt 285. De var smala. Och hemska när det brallade i lite mer och, framförallt, blev choppigt.

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 11:30

    ngn större windsurfingblaska gjorde faktiskt ett test mellan en 20 år gammal och en ny slalom för ngt år sedan (boardseeker kanske?). det var inte mkt som skiljde brädorna åt presetandamässigt för en duktig åkare. den nya brädan vann i lättvind/plattvatten på fart och acc. samt tidig planing, medan den äldre brädan vann i hårdvind/plattvatten på fart (ej acc) samt kontroll tror jag det var…
    däremot konstaterades den nya brädan vara överlägsen för mindre skillade åkare, den äldre var mkt mer svrseglad.

    det kanske är irrelevant för denna tråd iochförsig..

  • gregerkj

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 12:18

    Håller med!!
    Kuriosa: Jag körde sputnik 275 med NP VX race på Ixia i en vecka 1997 och då tyckte jag det var en kanonbräda men inte nu undrar om vi om 15 år tycker samma sak om dagens
    brädor??

  • dr-masse

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 12:19

    En duktig seglare kan få ett badkar att gå fort.

    Det är ju inte det vi skriver om här, ville mest poängtera att bara för att en bräda är äldre, längre och smalare så betyder det inte per automatik att den kommer att vara mer lättkontrollerad i mycket vind. Det beror på bra mycket mer än enbart brädans bredd. Ja,, en fördel som äldre brädor har är ofta just lite mer kontroll när det blåser mer. Men inte alltid.

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 12:50

    nej dagens brädor är nog generellt bättre på alla punkter. men jag blev förvånad och positivt överraskad av att gamla brädor, alltså från tidigt 90 ca går så bra att segla med ändå. Jag trodde att de bara var gammalt crap, men de är dom inte. det finns gott om guldklimpar där ute…för hårdvind..
    särskilt fräna brädor kan man hitta runt tidigt 2000, när carbon sandwhich började bli mainstream men många brädor fortfarande fick behålla sin utdragna tunna tail. de brädorna går så mjukt och fint i vattnet alltså..

    men kräver lite med vind såklart..

  • gregerkj

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 09:00

    Tyvärr är jämn hård vind ovanligt. Hård byig vind är däremot vanligare.Jag tycker att jag håller en högre genomsnitts fart
    Nu än mot för pga. man håller man planingen även genom vindhålen pga. bredare bräda och större fena med samma kontroll.

  • sailortrash

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 10:21

    Så sant som det är tragiskt. Man skulle skaffa sg ett skjul på södra Öland…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tänker köpa en Mistral radar 125l

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.