Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tänkte fråga vad vågbrädan F2 MP 8’2″ -03 ger mig

  • Tänkte fråga vad vågbrädan F2 MP 8’2″ -03 ger mig

    Publicerad av dude på 23 oktober, 2003 vid 12:48

    Jag funderar över att köpa en F2 Maui Project 8’2″ -03 som är till salu. Själv väger jag 72 kg och tänkte köra med 5.4 ner till 4.4. Vad ger mig den här brädan skulle ni tro, i jämförelse med t ex JP, Starboard, etc?

    Dessutom funderar jag över 2002ans F2 MP 8’2″ också som dock är en hel del annorlunda.

    Jag är inte vidare desperat med tanke på att sässongen är slut för min del och det blir kanske inte heller någon vintersurfresa. Så därför tänkte jag höra efter vad ni tycker om aktuella brädor.

    Niklas

    dude svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • calle_b

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 13:41

    Tjaba!

    Jag suktar på en likadan faktiskt! Den nya 2004:an är mycket omtyckt av testarna i Boards(eller va d Windsurf)
    Iaf. Jag är inte en sån som bryr mej om tester särskilt mycket.

    Men jag kör en F2 Mystery 75liter o gillar den stenhårt.
    MP:n ska tydligen ha bättre grepp, mer “våg-orienterad”(?)
    plus trevligare att köra med överlag…

    Du är juh snäppet vassare än jag på vattnet men tror ändå
    att den är helt rätt.

    OM inte jag minns fel så är den något bredare än Mysteryn och det borde göra det något lättare att ta sig ut i onshore
    o skit, typ Torö sist….

    Good luck!

    /cd (johan hälsar)

  • s

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 15:27

    Jag kommer med ett utlåtande inom kort. Jag har ägt båda de brädor du frågar efter (och många andra storlekar i F2 Maui Project linjen). Det är en viss skillnad mellan 02 och 03… Och 04… Framförallt i storlek och känsla.
    Återkommer i morgon. Nu skall jag stänga av datorn för dagen!

    Tjing!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    24 oktober, 2003 vid 14:48

    Här kommer min jämförelse. Det blev rätt mycket blaj… Hoppas det ger nått. Du får väl fråga annars.

    Jag kan bara uttala mig säkert om de båda F2 brädorna du är intresserad av. Mina jämförelser med de andra är mest teoretiska då jag seglat JP och Starboards vågbrädor allt för lite för att uttala mig.

    Jag har haft både F2 Maui Project 8’2” 2002 samt 2003. Det är väldigt stor skillnad på dessa. De är fullblodsvågisar båda två men det är väldig skillnad i karaktären och framförallt i storleken. Det går därmed inte att säga vilken som är bäst av dessa brädor utan det är mer vilken storlek och känsla du eftersöker. Det är också det jag jämför nedan. Så bestäm dig för om du vill ha en medel eller liten vågbräda (detta är en väldigt subjektiv bedömning eftersom jag anser det vara en medel och en liten vågbräda – du kanke har helt andra referenser och tycker att båda är små, eller stora…)

    En mer rättvis jämförelse i storlek vore:
    F2 MP 8’2” 2002 vs. F2 MP 8’0” 2003
    F2 MP 8’4” 2002 vs. F2 MP 8’2” 2003

    Men nu var det ju inte det du frågade… Så jag jämför efterfrågade 8’2” 2002 samt 2003.

    Jag börjar med känslan i brädorna så kommer jag till designteorier sedan (så kommer jag säkert att få en och annan åsikt om hur jag sköter mig i detta teoriteriserande av Ola H… ;-).

    I 2002:an är det 75 “små” litrar. Den är smal, rank och orolig under fötterna.
    I 2003:an är det 78 “stora” litrar. Den är stabil och lugn under fötterna (ja, för att vara en vågbräda alltså… 😉

    Storlek:
    02 är en liten bräda. Den är super, super, SUPERBRA i 5.0 vind och hårdare!!! Jag seglade i och för sig 5.3 på min (och jag väger 83kg) men jag kan säga att det var lite för stort segel för brädan. Jag var tvungen att ha ordentligt drag i 5.3 för att det skulle funka fullt ut. Jag kom inte igång snabbare med det än med en 5.0. Men du är ju lättare så det fungerar säkert bättre med god teknik. Nedåt i segelstorlek vet jag inte om det finns någon gräns, kanske inte mindre än 3.5. Jag vet inte, jag har aldrig känt den som för stor.
    I luften är 02:an en dröm! Smal i nosen gör vinden inte tar brädan – du styr brädan i luften och vinden stör inte dig.
    02:an känns alltså liten, mindre än måtten anger tycker jag.
    03 är då betydligt större. Både i mått och känsla. Den är 55cm bred (mot 02:ans 53,3). Dessutom är det 78 liter (mot 02:ans 75). Litrarna ligger också placerade på annat sätt, de känns som de mer ät placerade framåt vilket gör 03:an mer förlåtande i vissa situationer. Det kombinerat med bredden på mitten och bredden i aktern gör att den känns mycket större än 02. 03 kan du med lätthet köra 5.4 på (jag har seglat 5.7 på den och det funkade ok) och den fungerar perfekt ner till 4.4 men jag skulle inte använda den för mer vind. Detta är alltså enligt mitt tycke en medelstor vågbräda (men jag är sjukt inne på små brädor). En stor vågbräda kan man segla upp till 6.2 eller så, så stor är inte 03:an.

    Planing:
    Det är skillnad i känsla men inte så mycket i planingströskel etc. Det är klart att 03:an planar upp snabbare pga. att den är större. Men 02:an är lättplanad för sin litenhet – men det är klart att det går trögare i “på gärnsen förhållanden”. Det som är den avgörande skillnaden i planingsegenskaper på dessa brädor är bredden skulle jag tro.

    Fart:
    Här är det skillnad i känsla. 02:an känns snabb eftersom den är mer orolig, 03:an är lugnare och känns långsammare. Men i knop mätt vet jag inte om det är så stor skillnad. En smaksak vad man föredrar alltså – livlig eller lugn.

    Kontroll:
    Eftersom 03:an är lungare i vattnet är den mer kontrollerbar där men eftersom den är större än 02 så vinner 02:an kontrollen i luften.
    03:an är dock med sin lite lugnare gång enklare att dra på i hopp med och rampen upp är lite stökig… Den känns mycket kontrollerbar. 02:an kräver med sin oroligare gång bättre teknik av dig som seglare.
    En sak med 02:an. Om man monterar bak mastfoten lite så “sätter sig” brädan lite vilket skapar lugnare gång och mer kontroll. Se mer om det under Taillift och Rocker nedan.

    OK, lite designteorier då. Vad påverkar dessa brädors egenskaper?

    V:
    Här ligger nog den största skillnaden i design skulle jag tro (om jag bortser från storleksskillnaden).
    2002 har näst intill inget V.
    2003 har heller inget V, men den har lite kanaler och grejer där bak som fungerar ungefär på samma sätt som ett V. 03:an blir därför lugnare i vattnet eftersom den “sjunker ner” något i vattnet även under planing. Kanalerna är alltså nedsänkta på mitten (om du har brädan vänd som du seglar den, om du vänder på den blir de upphöjda på mitten… 😉 och kantshapen blir då högre. Precis som ett V fungerar. Och känslan att segla 03:an är som att segla en bräda med ett V (såsom Starboard, de har både dubbelkonkaver och V som gör dem lugna). Kanalerna är mest en designers idé om att vara lite annorlunda alltså… Men inte sämre än ett klassiskt V… Ja,ja, låt dem hållas så länge det funkar! wink.gif En fördel som jag märkt med dessa kanter och kanaler under brädan (om jag jämför med 02 och 04 som inte har dem) är att det är enklare att “fånga upp” en spinout som man kan få då man landar ett hopp. Också lättare att får tillbaka brädan under sig dä man slajdat ut på toppen av vågen då man gjort en fet cut-back.
    03 blir alltså lugnare i gången än 02. Men… 03 är större och bredare vilket gör att om det brallar i (4.5 och mindre segel) så upplevs 03:an stötigare och mindre kontrollerbar pga dess storlek och bredd trots att den har V. Men detta är en vanesak faktiskt, lär dig din bräda så känns allt bra wink.gif

    Tailkick och rocker:
    Rockerlinjen har jag inte i detalj jämfört, men tailkicken (dvs. den bakre delen av rockern) har jag kollat mer på.
    02:an (och även 04:an för den delen) har en ordentlig tailkick. Vi pratar centimeter och inte millimeter! 03:an har däremot inte så mycket tailkick. Nu är det ju svårt att säga vad fördelarna och nackdelarna med detta är. Egentligen skall väl en bräda med stor tailkick vara sämre fart och planing i och bättre i korta bakfotssvängar (rätta mig om jag har fel Ola H. 😉 Men med dessa designer på 02 och 03 så kommer det på kant. 03:an är väldigt bra på korta svängar på toppen av vågen i och med bredden i tailen. Den har ett fint flyt. Den är även fin att rida framfotsridning frontside. Enda kritiken mot denna bräda ridmässigt är att den är lite bred vilket gör att man får vara lite mer bestämd i ingången då man tippar ner den. Men har du väl lagt den på sväng håller den linjen fantastiskt bra i bottensvängen, riktigt skön. Och du kan variera skäret bra genom att lägga mer eller mindre tryck (jag kan jämföra med ytterligheten åt andra hållet: Goya 02:an. Den tippade in ruskigt skönt (verklingen tippade) i bottensvängen och höll skäret superbra – men den var svårare att variera svängradien med. Man ken se denna tippning in i svängen i ridningen hos Cisco). Och sedan är 03 som sagt väldigt fin på toppen med lite bredare tail som ger bra flyt. Egentligen en perfekt vågbräda för att rida svenska vågor.
    02:an har som sagt mer tailkick. Den är trots detta snabb och snabbplanad, trots sin litenhet. En sak som detta märks markant på är att om man monterar bak mastfoten någon centimeter så “sätter” sig brädan mer på tailen och blir lugnare i vattnet. Mycket kontrollerbar i hårdvind vill säga. Lite lustigt eftersom de flesta brädor blir lugnare då man monterar fram mastfoten och får mer tryck fram på brädan. Annars är rockern på 02:an en riktig down-the-line bräda för snabb ridning, då menar jag snabb! Den är smalare och har en fiiiin pintail som gör den sååå skön att rida i stora, snabba vågor! Det är en riktig fullblodsvågridare utan kompromisser. Sideshore och down-the-line gäller! En riktig favorit! Men som sagt, lite kompromisslös så i Sverige har man ju inte så mycket nytta av dessa super-ridegenskaper i snabba vågor… Men eftersom den är gudomlig i luften då det blåser mycket så kan man ju ladda på hopp istället om snabba ridvågor saknas 😉

    Däcket:
    OK, detta påverkar ju inte köregenskaperna eftersom det är på ovansidan – men det påverkar känslan. Även här är det smak och tycke som avgör. Men eftersom det är olika shape på 02 och 03 så måste jag väl ta med det i jämförelsen. Jag föredrar ett mer rundat däck eftersom jag tycker det är bekvämare för fotledsvinkeln, men jag vet många som föredrar det plattare.
    02:an har ett väldigt rundat däck. 03 har ett plattare däck men har en avrundning precis i kanten som sitter ganska skönt i hålfoten faktiskt.
    Starboard har plattare däck, JP tror jag har lite mellanting mellan F2 02 och 03.

    Favoriten?
    Nu är det ju så att jag spenderar mina flesta vågdagar i Marocko och att jag älskar små brädor. Och sedan har jag en freestylebräda som jag seglar ner till 5.0 vind. Så min personliga favorit blir ju därför 02:an. Eller ännu hellre den nya F2 MP 8’0’’ 2004:an som är ännu mindre och vassare än 02:an i alla egenskaper! wink.gif
    Både årsmodell 02 och 03 samt 04 har ju fått väldigt bra kritik i tidningars tester också. Men som jag också säger beskrivs de som olika brädor.

    OK, vilken bräda skulle jag välja för vilka förhållanden?
    Det är ju skillnad på dessa brädor. Så valet beror på var jag skall segla och i vilka vindar och vågor.
    02: 3.5 till 5.0 vind, stora och/eller snabba vågor
    03: 4.5 till 5.5 vind, mindre och/eller långsammare vågor
    Det vill säga:
    Sverige, Danmark och europa i övrigt – 03 perfekt allroundvågis med bra hopp- och vågridningsegenskaper.
    Maui – 03 skulle jag tro. Funkar med 02 om man har bättre tur med att få hårdare vind än när vi var där (då jag mest sjönk på 02:an…). Men en 03:a skulle fungera perfekt 90% av dagarna då det mest blåser 4.7 och 5.3 för mig på Maui.
    Sydafrika – troligen 03 eftersom det är lite byigt och mindre vågor där (har jag hört eftersom jag inte varit där).
    Marocko – 02 helt klart! (eller ännu hellre 04:an som är ett strå vassare ytterligare). För att i Marocko blåser det mer och det är snabba vågor även om de inte är så stora alltid.

    Ja, nu har jag blajat tillräckligt.
    Eller förresten, jämförelse med JP och Starboard. Snabbt.
    JP skulle jag aldrig köpa, framförallt så himla fula (!!!) och sedan får de aldrig särskilt bra kritik i några tester. Och jag har sett MÅNGA sönderhoppade JP… (Om man vill köpa något ur Surfersparadise sortiment skulle jag mycket hellre välja Fanatic Goya (02:an gillade jag mycket) eller RRD).
    Starboard är ju en snygg bräda som har lugna egenskaper och ett platt däck… De får ju alltid bra kritik i tester. De är små och smala i förhållande till de segel som de kan bära vilket borgar för skön down-the-line ridning i full fart och god kontroll i luften. Tja, kanske om jag får vänja mig lite vid det platta däcket…

    Köp nått bara, jag skiter i vilket… wink.gif Du kommer säkert att bli nöjd vad du än köper. Det gäller ju att segla in sig på grejerna också. Att lära sig sin utrustnings egenskaper och lära sig styra precis som man vill är viktigare än den perfekta brädan för förhållandena tror jag…

    Hang loose!

    /Staffan

  • the_novice

    Medlem
    24 oktober, 2003 vid 16:16

    Härlig analys! Har själv funderat på att skaffa ngn av dessa brädor och inte riktigt förstått designskillnaderna förut. Ett litet tillägg, tailkicken på -03 är väl bara liten i centrum medans den blir stor på kanterna (i och med kanalerna) och brädan svänger därmed bättre än man kan tro om man stirrar sig blind på tailkicken i centrum av brädan.
    Flera märken (F2, JP) verkar skippa kanaler på dom rena vågbrädorna inför -04.

  • s

    Medlem
    27 oktober, 2003 vid 17:22

    Jo, det kan man nog säga stämmer. Som med alla brädor med ett ökande V akterut. Det blir liksom mindre tailkick på mitten men mer i kanten.

    Analysen är väl inte vetenskaplig, men det är en upplevelseanalys. Jag har försökt att förlara vad jag tycker utifrån mina fysiska förutsättningar och hur jag gillar att segla.

    F2 Maui Project 2004 är helt “rena” vågbrädor. Inga kanaler eller designtrick… Men jävulskt bra är 8’0”an i alla fall! Jag föll för den direkt! Precis den typ av bräda jag gillar. Snabb, accelererar bra, liten och skön i luften. Rider grymt bra och man kan trycka hur mycket som helst. Det är en fullblods vågis! Nästa sommar blir det tokkörning i Marocko (ja, eller så kanske jag skall testa något nytt – Californien har jag aldrig varit i. Det verkar bra 😉

    /Staffan

  • dude

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 07:52

    Tack för analysen!

    Uttömmande, bra och långt – så det tog ett tag innan jag hann läsa allt på en gång smile.gif Det känns som jag är en erfarenhet rikare…

    Nu är det att ta reda på hur surfingen kommer se ut – oskustsurf i Sverige eller vad det blir.

    Niklas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tänkte fråga vad vågbrädan F2 MP 8’2″ -03 ger mig

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.