Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tar jag mig vatten över huvudet ?

  • Tar jag mig vatten över huvudet ?

    Publicerad av bjornen på 18 september, 2006 vid 21:41

    Har funderat på mindre bräda ett längre tag men är osäker på storlek. Jag har testat en 105l och det fungerade bra. Problemet är vattenstart. Är det stor skillnad på 90 och 105Kan man överhuvutaget dra rigg på 90l om man väger 80 kg Jag kan vattenstarta men är så dålig på det att jag får kämpa en hel del. Jag vill kunna känna att jag kan ta mig hem men samtidigt ha en bräda att utveklas på. Har hitta en beggad på 90l som jag är sugen på. Tips någon ?
    En del skriver kroppsvikt + 20 är en bra riktpunkt och att man behöver mer här i Sthlm pga bräckt vatten ?

    jps svarade 17 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kinetic

    Medlem
    18 september, 2006 vid 21:52

    Känner igen det där..Själv drar jag mig för vattenstart eftersom mina race-segel med breeed mastficka e knöliga o trycka ur vattnet när de väl fyllts, o även om det fortafarande e kanske 14 grader i vattnet så e de kallt…
    Till din fråga: väger själv 77 kg o har en 90-liters bräda som “mellanbräda”, det går att dra rigg med lite övning/vana, dock inget jag gör gärna. Min rekomendation är trots allt att välja en något större bräda, ca 100liter. Anledningen är att du kommer att dra dig att ge dig ut med en bräda som precis är på gränsen till o kunna dra rigg på någorlunda bekvämt när det börjar bli kallt i vattnet/luften…Stor skillnad om man bor nära ett ställe där man kan köra på grunt vatten när det är kallt (tex Klagshamn).

  • canoya

    Medlem
    19 september, 2006 vid 07:25

    Bjornen,
    Jag väger 78 kg och tycker att jag vill ha 110 liter för att kunna dra rigg någorlunda komfortabelt. Min Fanatic Cross 120 (116 l, 65 cm) tycker jag funkar bra att dra rigg på även när det är lite skvalpigt vatten. Jag har också en vågbräda som påstås vara på 91 liter, men den tror jag inte att jag klarar att dra rigg på om inte det är helt platt vatten.

    Eftersom du väger 80 kg så tror jag att du kommer att uppleva väldigt stor skillnad mellan 90 och 105 liter.

    80 kg Bjornen + 7 kg bräda + 10 kg rigg + 3 kg våtdräkt och sele + a3 kg för att allting är blött = över hundra kg

    Om inte 90 litersbrädan är väldigt bred så kommer det nog att bli rätt svårt att dra rigg på den. Men om du tänker behålla din stora bräda också så kan du ju använda den lilla när det blåser bra och är lite lättare att vattenstarta.

    Det ger ju bra vattenstartsträning att vara tvungen!

    Kör hårt!

    /Håkan

  • jps

    Medlem
    19 september, 2006 vid 08:33

    Brädångest. Känner igen det där…

    Har själv två ädre brädor 94 (57,5 bred) o 105 liter (58 bred) och funderar på en eller två nya(re). Väger 65kg. Kan numera vattenstarta men man vill ju köra lite även om det är marginella vindar där vattenstarten kan vara lite vansklig.

    En fsw/freeride på runt 100 liter för allt eller två st en på kanske 110-120 (freeride)för att glida runt bra i lite lättare vindar + en på <95 (fsw) för hårdare vind???

    Ju mer man utvecklas desto mer förvirrad blir man känns det som…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tar jag mig vatten över huvudet ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.