Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tarifa juni/juli storlek på kites?

  • Tarifa juni/juli storlek på kites?

    Publicerad av reklem på 25 maj, 2007 vid 08:49

    Har frågat en gång innan, men gör det igen. Vilka eller vilken storlek på kite är bäst att ha med sig till Tarifa under juni och juli?

    mushu svarade 16 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • mushu

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 09:56

    små kites…7-9 kommer nog vara tillräckligt…det brukar bralla på ordentligt under juni juli…men man vet ju aldrig

  • chohoo

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 13:10

    Antingen blåser det poniente och då behövs något större, typ tolvan, eller så blåser det levante och då behövs något mindre, typ sjuan.

  • nic

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 16:59

    @Reklem 385653 wrote:

    Har frågat en gång innan, men gör det igen. Vilka eller vilken storlek på kite är bäst att ha med sig till Tarifa under juni och juli?

    Det finns alltså bra spots runt tarifa där det blåser ca 5m/s mindre än i tarifa vilket gjorde att jag klarade mig bra på min 16 c-kite i en vecka när min lilla kite pajat. Med mer kites så kan du förstås välja bland fler spots.
    Att säga exakt vilka storlekar du kommer att köra mest på tarifa strand är väldigt vanskligt för det kan blåsa precis vilken styrka som helst från 0ms till 20ms. Det enda som är ganska säkert är de två riktningarna som vinden kommer från.

    tack för senast på öland förresten 🙂

    nic

  • psychonauten

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 18:53

    En tyxk sa till mig att det är ofta levante, och då ska man ha very liten kite.

  • mushu

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 10:07

    mmm under sommarn blåser det oftast levante…har en polare som jobbar som instruktör där nere som nästan bara körde 7a förra sommarn

  • skye10

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 10:34

    Så för att vara på säkra sidan, ta med 7, 9, 10, 11, 13 och 16….

    😀

  • reklem

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 11:45

    @Skye10 386127 wrote:

    Så för att vara på säkra sidan, ta med 7, 9, 10, 11, 13 och 16….

    😀

    Haha, ligger något i det. Tur att man ska bila ner då för jag antar att man behöver minst tre brädor också. 😉

    Hmm, men kanske får det bli en 7:a innan man åker ner för att vara på säkra sidan.

  • mushu

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 14:13

    7a och 12a räcker gott…hade 8 och 14 med mig under påsken och körde varje dag…men det blåser mer på sommarn

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tarifa juni/juli storlek på kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.