Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Täta liten skada

  • Täta liten skada

    Publicerad av sebbekitte på 3 juli, 2010 vid 19:21

    Lyckades skada min nästan nya Starboard bräda under dagens segling. Litet hål på ovansidan (15*5mm, några mm djupt) som måste tätas på något sätt. Det finns ju spaltmeter på forumet men min tanke är att fylla det lilla hålet med Epoxi för att sedan lägga över en bit glasfiberväv penslad med Epoxi.

    Nog räcker väl det eller ?

    Vill ju segla på söndag osså..

    surfslusken svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • sebbe87

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 20:43

    Om du inte hinner fixa det tills nästa segling, se till att tejpa över hålet så att det inte kommer in vattetn. Det har jag gort på våra skolgrejer när det har krisat.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 22:47

    Om alternativet är tejpning skulle jag mycket hellre tryckt in tvåkomponentepoxi. En bräda som legat i solen och blivit varm kommer få ett undertryck i sig när brädan hamnar i vattnet och kyls ned. Det undertrycket kan suga in vatten genom tejpningen. Det kommer bli svårt att få det tätt eftersom skadan verkar ligga där det finns raspigt halkskydd runt omkring.

    För nödlaging i fält finns knådepoxi (också känt som epoxikitt eller ding stick). Du hittar det bl.a. på K-Rauta och Biltema. Det fäster och fyller ut hål. Ser ut som torkat tuggummi när det har härdat klart.

  • sebbe87

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 09:19

    efter ett tag torkar detta och spricker har jag sett. Det bästa är att laga med epoxi.

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 21:25
    sebbe87;619625 wrote:
    efter ett tag torkar detta och spricker har jag sett. Det bästa är att laga med epoxi.

    Vilket av alternativen är det du sett torka?
    2-komponent eller knåd?

    Bästa att göra grundligt, men om det är konstaterat hål på kvällen och samtidigt krav på att surfa nästa dag är förutsättningarna mindre goda för någon riktig lagning med lamineringsepoxi, mikroballonger,etc.

  • g_l

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 06:04

    Tryck dit lite knådepoxy så kan du surfa inom en halvtimme. Finns även på Clasohlson:
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147869895
    Senare kan du i lugn och ro fundera över hur/om du vill göra en permanent bättre lagning enligt konstens alla regler. Eftersom det är en ny bräda vill du kanske även vara försiktig med att sabba grafiken.

  • sebbekitte

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 17:12

    Tack för tipsen!

    Det blev en Epoxy lagning från West System inköpt på båttillbehörsbutiken Erlandssons Brygga. Fyllde ut hålet med Epoxy blandat med Mikrofibrer som följde med. La sedan på glasfiberväv indränkt i Epoxy.

    Ser bra ut i alla fall och ska nog hålla tätt ordentligt

    Peter

  • sebbe87

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 20:19

    Knådepoxi har jag sett att det spricker efter ett tag.

  • vindsokaren

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 20:26

    Så ska det göras! alltså med väv och epoxi

  • surfslusken

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 21:06

    Knåd epoxin, a k a, Ding Stick, Epoxi Kitt etc etc e ingen bra lösning. “Lagningan håller sällan (aldrig) tätt. Knåd epoxin lägger sej som ett stenhårt lock över hålet/sprickan utan nån som helst elasticitet o är hopplös att få tät.
    Fick tipset av gubben Bouke på Witchcraft att använda “Super Glue” för akuta lagningar istället. De kör dom själva me på stranden, den är så lättflytande att den rinner in i även dom minsta sprickorna o tätar i väven, torkar på nån minut. Enkelt o bara trycka ur tuben o smeta ut me nåt o slippa knåda epoxi me bara nävarna, de kan inte va allt för nyttigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Täta liten skada

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.