Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tätning av solcelsventilator

  • Tätning av solcelsventilator

    Publicerad av johan-g på 13 juli, 2010 vid 22:00

    Har köpt en solcellsventilator som jag ska installera i taket på min buss. Fick rådet på biltema att täta med marinsilikon. När jag läser på innehållsförteckningen innehåller silikonet ättiksyra vilket jag förstått gör att bilen rostar. Nån som har nåt tips vad jag ska använda för tätningen?

    johan-g svarade 13 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 22:30

    Det är inget problem med silikon och rost. Det är bara där för att silikonet ska bita lite extra bra och reagerar bort sig själv så att säga. Det är liksom inte i såna mängder att fingrarna lossnar…
    Fast jag föredrar Sikaflex, mest för att silikon likförbannat släpper efter ett tag.

    Gör så här, oavsett om du använder Silikon eller nåt annat skit: Lägg ut en ring med smetet. Sätt dit fläkten men dra inte åt skruvarna! Montera bara lite lätt så att den sitter på plats. Vänta ett dygn, och sen drar du åt.
    Då har du monterat fläkten utan att du har squeezat ut allt klet och fått en liten gummipackning under hela tätningsytan. Det är så man monterar ihop packningslösa motordelar, montera lagom – vänta – dra åt.

  • sebbe87

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 18:17

    Precis som svenne säger, sedan håller det !

    Bra köp du har gjort Johan, de var på tiden att du skaffade dig en Buss !

  • johan-g

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 21:52

    Nu sitter den på plats, tack för tipsen! Blev Sikaflex som tätning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tätning av solcelsventilator

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.