Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tävla i formula OCH vara förälder. Varför inte?

Taggad: 

  • Tävla i formula OCH vara förälder. Varför inte?

    Publicerad av surferboy på 7 mars, 2003 vid 21:54

    Jag har läst några inlägg om att det är svårt med tid när man får barn. Visst är det värre att hitta tid (och pengar) än när man är singel och utan ett ansvar i världen men… kom-igen-nu-va!!! Brinner ni för surfing eller vad?!?

    Jag har minsann en 7-åring och en 3-åring OCH surfointresserad fru OCH två jobb men kan ändå vara med och tävla i Svenska Cupen.
    Det är klart att jag inte hinner vara ute och trimma och träna på vattnet lika mycket som de andra men det är på banan och mellan racen man lär sig mest. Och det finns ju en amatörklass så man slipper skämmas och kan t.o.m. få priser tongue.gif Jag tror nog att de flesta kan ta sig runt banan utan att skämmas bara man lärt sig grunderna.
    Själv har jag seglat själv sedan -85 och aldrig ens funderat på att tävla, mer än när man haft bra tryck i Slalomprylarna, men förra året testade jag och det var jäkligt kul. Frustrerande emellanåt men otroligt utvecklande och djäkligt skoj. Dessutom så träffar man en massa likasinnade och det är hur kul som helst.

    Jag tycker att det vore klart roligare och nyttigt för sporten om fler vågade testa utan att behöva satsa 100%. Det vore bra om vi blev fler i spannet nybörjare till medelgoda.

    Råd till alla föräldrar med svårt att hitta tid för surfet:
    Stick ut efter jobbet ett par dagar i veckan under perioden från vår till höst (mellan 18-21 är det ljust nog), hitta luckor på helgerna, försök styra semesterdagarna till något surfvänligt område. Det går alldeles utmärkt att dra ut mellan 19-21:30 på vår-sommarkvällarna och då brukar frugan tycka att det är mer ok än på dagstid när man skall “göra nåt tillsammans”. Blåser det för lite? Skaffa formula-grejor eller widestyle/freeride-grejor.

    Tack vare de nya feta prylarna finns det ingen ursäkt till att sitta på land och gnälla mer. wink.gif

    Mvh,
    Gustav S-108

    anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • surferboy

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 21:55

    Obs! Jag drar till Sälen i morgonbitti så jag kommer inte kunna försvara mig förrän om en vecka! grin.gif

    /G

  • styret

    Medlem
    8 mars, 2003 vid 20:15

    Ta en dag, till och med en vindfattig sån, på nån “barnvänlig” surfstrand/familjestrand.

    Det är så jävla kul att se folk som ahr fått ungar som faktiskt fortfarande surfar.
    kommer man en vindfattig men solig och fin högsommar dag till en som ovan nämnd strand så får man se nått jag inte tror man ser på många andra ställen.
    folk ute på stora brädor en rätt bra bit ut, ungar och föräldrar där det fortfarande är knähögt som står lär sej dra rigg, dom minsta ligger i sina små stolar i små tält eller under parasolen, dom lite äldre syskonen kommer gående från glasskiosken med varsin daimstrut, mamma/pappa ligger och läser en bok bredvid dom minsta. ungdomar ligger och solar eller spelar volleyboll i väntan på vind, några sitter på verandan till klubbhuset och blädrar i nån tidning, kollar på teve eller äter mat, brädor blir lagade, under inseende av en skara småknoddar som frågar för fullt om alla grejer.
    allt detta indränkt i strålande sol och till kluckade ljud från vattnet.

    det är en jävla känsla. man tycker om varandra och inga bråk eller sura miner.

    en av anledningarna till att jag fastnade.

    kasnke svävade iväg ifrån ämnet. vad jag menade var att även om man kasnke inte har tid att surfa så mycket själv för man måste ta hand om barnen så kan man ju alltid hänga på stranden och ha ungarna med sej. och surfa då man kan bli avlöst.

    det är ett sätt jag vill att mina barn kommer få växa upp på.

  • gurra1978

    Medlem
    8 mars, 2003 vid 21:28

    Är barnen tillräckligt små kan man ju byta ut hängselen mot en baby-björn grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 14:17

    Tja visst går det att kombinera,helt lätt är det nog inte min pojke är 1 1/2 år och jag ska vara “pappaledig mellan april och november så jag blir väl varse.

    Jag har en känsla av att de flesta som är inne på steffo/formula håller med om att och hoppas att det går att kombinera dom sitter ju trots allt och datorsurfar.Mao väldigt sugna på att göra det på riktigt.

    Frågan är om du/vi/alla kan hitta ett annat forum där det slummrar en tävlingssugen amatör. En Formula tävling på centrala platser eller i samband med större seglingsevenemang.
    tex segelbåtens dag, jollekappseglingar (49 er, laser, IC etc.)i nynäshamn eller saltsjöbaden
    eller om vi skulle släpa ut pick och pack till Sandhamn, Marstrand och visa upp havets vinthundar!

    Hur många formulaseglare skulle kunna komma till riddarfjärden på kort varsel (när det blåser bra och från rätt håll)

    Vad tror ni 10-15 eller kan vi få till en skön manifestation
    med 30-40 fina mastböjar över fjärden.

    Har någon annan ideér så kan vi spåna lite tills isen spricker

    David.C

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tävla i formula OCH vara förälder. Varför inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.