Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik och trim

  • Teknik och trim

    Publicerad av garage på 11 april, 2004 vid 20:12

    Hej!

    Jag upplever ofta att jag har (enligt min åsikt) alldeles för mycket tryck på bakfoten med spinnout eller risk för spinnout som effekt. Ofta känns det också som att jag måste “hänga fram” mycket i selen för att försöka avlast bakfoten. Finns det nåt enkelt sätt att komma åt detta, jag har inte koll riktigt på vad jag skall ändra. För övrigt är det mest problem när man är lite på gränsen till underriggad.

    Tacksam för tips

    Mvh Andreas

    nordgren svarade 20 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • surfen

    Medlem
    11 april, 2004 vid 20:24

    Kolla vad du har mastfoten placerad? Är den för långt fram på brädan flytta den bakåt så kommer du att minska trycket på aktern.

    Kolla även så du inte har hissat upp bommen för högt! Prova med att sänka bommen ett par cm så minskar du trycket på aktern.
    Men du tar lite bättre höjd med masten lite längre fram på brädan men du får lägre toppfart.

    Blåser det lite så kan man höja bommen några cm men inte överdriva höjden på bommen, bara för att komma igång lite tidigare vid lite vind, men tutare i så sänker man för att det inte ska bli så bångligt, för att få ner kraften mot brädan.

  • garage

    Medlem
    12 april, 2004 vid 08:53

    Hej!

    Tackar för tipsen, det skall provas vid nästa tillfälle!

    Mvh Andreas

  • oscar

    Medlem
    12 april, 2004 vid 10:19

    Ett vanligt problem är för liten fena i förhållande till bräda och segel. Vad kör du för grejer och vilka vindstyrkor talar vi om?

  • garage

    Medlem
    12 april, 2004 vid 16:07

    Hej!

    Jag har haft ungefär samma problem på de flesta prylar jag ägt eller testat. Oftast är det som jag skrev i kombination med att jag är lite på gränsen till underriggad. När det trycker på brukar det oftast va bättre men inte alltid. Jag har dock märkt lite skillnad ibland när jag flyttat framförallt mastfot och ändrat bomhöjden så jag misstänker att det har med det att göra, men jag vet inte alltid vad jag skall göra så det blir mest att testa sig fram.

    Men jag tackar för tipsen jag fick!

    Mvh Andreas

  • calle_kuling

    Medlem
    12 april, 2004 vid 22:10

    Tror också på fenan, kolla att den är tillräckligt stor för ditt segel!

  • feg

    Medlem
    13 april, 2004 vid 06:01

    Hej.
    Kolla in Guy Cribbs sida som har tipps på trimm, stance osv. Mycket lärorikt.

    För mycket tryck tror jag beror på nåt så enkelt som placeringen av hängselelinorna. När linorna är för långt fram kompenserar man med att dra med bakhanden med följden att bakfoten får ta hela kraften från riggen. Kolla under Technique/Magazine Articles på “The Truth About Harness Lines”.

    Spinnout eller risk för spinnout kan bero på för liten fena men sannolikt är det för mycket tryck enligt ovan och “knyckigt/varierande” tryck till följd av att du går över vågor, träffas av vindbyar osv. Får du koll på trimmet blir det lättare att hantera brädan utan spinnout.

    “Hänga fram” i selen när du är lite underriggad är helt rätt, kolla vad Guy Cribb säger om “Downforce”. Att göra det för att “avlasta bakfoten” beror nog mest på trimmet.

    /feg

  • garage

    Medlem
    13 april, 2004 vid 10:15

    Hej!

    Tack för tipsen, den här Cribb verker ju kompetent och är nog värd att kolla lite på. Men jag tycker han har en del knepiga tips. Läste nån gång om hans sätt att sätta linorna 1/3 del av bomlängden från masten sett. Det kan ju bara bli på ett ungefär, det måste väl ändå anpassas till segel, riggning osv.

    En annan sak, det han säger om bomhöjd, typ vid nacken, det måste ju också va lite fel, det beror väl mer på vart man har kroken och hur långa linor man har. Om jag på 1.90 som kör med sittsele och har korta tampar sätter bommen vid hakan kan jag ju glömma att kroka i den!

    Man får nog ta det lite med en nypa salt.

    Mvh Andreas

  • garage

    Medlem
    13 april, 2004 vid 10:17

    Hej!

    En större fena gör säker risken för spinnout mindre men det var inte riktigt det som var problemet, jag vill få mer tryck på framfoten!

    Mvh Andreas

  • surfen

    Medlem
    13 april, 2004 vid 10:31

    Vill du ha mer tryck på framfoten? Flytta masten bakåt!!! Börja med att sätta mastfoten på mitten, vill foten fortsätta glida ur stoppen pröva med att föra masten bakåt. Här påverkar också bomhöjden som jag skrev i ett tidigare inlägg men dock inte så mycket att foten vill åka ur stroppen. Men självklart har man masten längst fram och bommen på det högsta visst påverkar det foten/stropp. Men börja med att flytta bak masten på brädan,(seglet rätar upp sig och trycket på aktern minskas och flyttas över till mastfoten).

  • nordgren

    Medlem
    13 april, 2004 vid 10:53

    Börja med att ställ in bommen, därefter skaffar du tampar som är långa/korta nog för din bomhöjd och sele. Knappast tvärt om.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik och trim

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.