• Publicerad av garage på 8 september, 2002 vid 14:04

    Hej!

    Vad är egentligen hemligheten med att kunna ta sig fram på ett behagligt sätt i krabb sjö. För närvarande känns det som värsta rodeo turen? Några tips?

    /Andreas

    getwet svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2002 vid 14:29

    Om du menar att brädan ålar sig fram i planing och att den känns väldigt ostabil beror det bara på träning. Jag kommer ihåg första gången jag fick upp min mistral screamer i planing och den gick i princip sick sack. Men efter ca 20 timmar i planing (dock ej på samma dag) så lär man sig.. jag tycker min bräda känns extemt stabil i höga farter och planing medans jag är i halvplaning eller inte ens det så känner jag mig som en first timer.

    Surfa på för det är nog det roligaste som finns!!

  • garage

    Medlem
    8 september, 2002 vid 17:25

    Hej!

    Det jag menar är nog mer att det blir väldigt svårt att hålla brädan i kontakt med vattnet på ett kontrollerat sätt när det börjar bli lite mer sjö, det blir mer studs från våg till våg. 140L bräda kanske inte är optimalt när det börjar bralla på också.

    /Andreas

  • oscar

    Medlem
    8 september, 2002 vid 17:46

    Någrea tips:
    Använd benen aktivt till att dämpa chop dvs mjuk i knäna. Se till att rigga seglet för hårdvind dvs max nedhal och uthal.
    Testa sedan följande en grej i taget för att se vilket som ger bäst effekt just för dig.
    Flytta fram mastfoten någon cm. Jag utgår altid från mitten av boxen.
    Flytta ned bommen någon cm.
    Sätt på en mindre fena.

    Lycka till och speeda på!

  • calle_b

    Medlem
    9 september, 2002 vid 20:21

    Håller med “old hand” Oscar här uppe. Tänk också på att hänga ut från brädan, annars tar magen allt guppande och man mår lätt risigt efter en “hardchop-dag”. Annars så e de bara o ösa. smile.gif

    Ha d gott

  • getwet

    Medlem
    9 september, 2002 vid 20:33

    En mycket vanlig orsak till det du beskriver är att man använder sig av en för stor fena. Jag har skrivit om det ett flertal gånger men påpekar igen…….mindre fena kan göra underverk när man känns överriggad och brädan börjar kännas för stor. Oftast räcker det med att gå ned ca 2-3 cm om det är en likvärdig fena förövrigt. Bättre att ha 3-4 fenor än att köpa ny rigg! Åtminstone på en bräda vars avsikt är att gå fort.
    Med en mindre fena blir kontrollen bättre och du kan stå på för fullt, även i krabb sjö. Att dra en bit till i nedhal kan också hjälpa men ska ske oftast i samband med ett fenbyte.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.