Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknikfråga sele

• Teknikfråga sele

Publicerad av psn på 25 maj, 2007 vid 18:08

Jag provskjuter den här frågan på forumet, någon kanske ser vad jag gör fel.

Utgångsläget är att jag är mer eller mindre nybörjare som precis lärt mig surfa med sele. Tokskönt! Men…
    Något känns lite galet, jag använder min tyngd för att luta upp riggen, men jag känner att jag får ta i som tusan med skothanden för att skota in seglet. Jag är inte direkt klen, så det borde inte vara en styrkefråga. Kan tillägga att det inte heller känns riktigt ”rätt” jag tycker inte jag får den farten jag förtjänar.

Tror ni jag har hängtamparna för långt fram, har dem ungefär en underarms avstånd från masten? Eller några andra tankar eller tips?

rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • el_duderino

Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:13

Flytta hela tampen mot den hand som jobbar hårdast.. När man placerat tamparna ”rätt” så behöver man inte dra med någon hand utan bara göra mindre korrigeringar. Vad som är rätt varierar från person till person dock, finns inget speciellt avstånd från masten som gäller för alla..

• ola_p

Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:39

Tamparna är förmodligen för långt fram (utgå från ungefär en tredjedel av bommens längd). Inte helt osannolikt är att du riggat fel (för lite nedhal). Sök lite på konfen och kolla nybörjartrådarna som är klistrade, det är det absolut vanligaste utrustningsrelaterade felet bland nybörjare.

• Oregistrerad

Gäst
    25 maj, 2007 vid 19:10

@psn 385807 wrote:

Jag provskjuter den här frågan på forumet, någon kanske ser vad jag gör fel.

Utgångsläget är att jag är mer eller mindre nybörjare som precis lärt mig surfa med sele. Tokskönt! Men…