Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tendonitis, kitearm, etc läs detta

  • Tendonitis, kitearm, etc läs detta

    Publicerad av trumpeten på 26 september, 2010 vid 11:22

    [FONT=arial, helvetica]Forra sasongen fick jag kite arm eller snarare bicep tendonitis och jag horde att flera klagade over kite-arm.
    Min “kite-arm” gick over efter sasongen men kom tillbaka nar jag korde cabel eller gjorde natt liknande.

    Nu har det kommit tillbaka igen och jag sitter med is pa armen nastan varje dag och det ar forbannat irriterande.
    Idag fick jag nog. Googlade runt och hittade den har artikeln
    [/FONT]Eccentric Exercise
    A Solution to Tendonitis?

    Det verkar ha gatt himla bra for alla som ingick i studien sa det ska bli mycket intressant att se hur det gar.
    Det var ju en ratt liten studie men med himla bra resultat.
    Jag kommer slanga in eccentriska ovningar for bicep och triceps i slutet av gympassen i 12 veckor och forhoppningsvis vara i fin form till kitesasongen.
    Sa har du problem med kite arm eller tendonitis i allmanhet, las igenom artikeln och fixa till det

    [FONT=arial, helvetica]
    [/FONT]

    trumpeten svarade 13 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • sourra

    Medlem
    26 september, 2010 vid 12:43

    Hmm, mycket intressant Viktor! Nu när jag tänker på det har jag kört mycket excentrisk träning både för knäskadan och för kitearm och det tycks ha gett resultat. Jag trodde dock det var träning som träning, inte att just den excentriska delen av rörelserna skulle vara av större vikt.

    Jag har kört bicepscurl med rak stång eftersom man kan isolera de muskler som ligger runt och stöttar aj-aj-muskeln. Oftast har jag fuskat/gungat upp stången och sen hållit emot på vägen ned. Nu är jag nästan som ny. Klättring, kabel och kite funkar fint. Kör man för länge kan man ju börja känna av det men då är det dags för en paus, lite käk och lite stretching.

  • kristjans

    Medlem
    26 september, 2010 vid 13:31

    Mycket intressant. Inte så många deltagare iofs, men har man succés med 95% i en svensk genomförd studie då kan man iallafall testa.

  • neven

    Medlem
    26 september, 2010 vid 15:56

    Testosterone Nation…?
    Interessant dock. Skall helt klart testas om jag hittar den där självdisciplinen nånstans…

  • sourra

    Medlem
    26 september, 2010 vid 17:09
    Neven;633031 wrote:
    Testosterone Nation…?
    Interessant dock. Skall helt klart testas om jag hittar den där självdisciplinen nånstans…

    Du menar “om du hittar det där gymkortet” va? Gymmets drömkund – degar fullt och tränar en gång per halvår…

  • mattijas

    Medlem
    26 september, 2010 vid 18:03

    Hey Victor, jag har glömt att massera muskeln och det har blivit bra 😉

  • yann

    Medlem
    26 september, 2010 vid 18:27
    sourra;633009 wrote:
    Jag har kört bicepscurl med rak stång eftersom man kan isolera de muskler som ligger runt och stöttar aj-aj-muskeln. Oftast har jag fuskat/gungat upp stången och sen hållit emot på vägen ned,

    Sabbade min vänsterunderarm i våras på den övningen efter att ha ignorerat lite småkänning ett tag när jag utförde den. Väldigt onaturlig vinkel för musklerna att jobba i. Tog flera månader innan det gick över. Bättre med en sån där krokig stång tror jag även om det inte känns lika isolerat.

  • sourra

    Medlem
    26 september, 2010 vid 19:24

    Ajdå. Jag har hört att vissa kan få ont i handlederna pga. vinkeln men att man kunde få så ont var nytt för mig.

  • jmk

    Medlem
    26 september, 2010 vid 20:10

    Ja excentrisk träning är ur belastnings synpunkt fördelaktigt för muskel/ muskelfäste. glöm inte att strecha före och efter. det krävs ganska många repetitioner för att det skall ha effekt. Det finns randomiserade ( dvs slumpvis val om en patient skall ingå i den ena el andra behandlingsmetoden man vill jämföra) som visar goda resultat för tex hälsene smärta, inte riktgt lika bra för tennisarmbåge. Jag vill dock slå ett slag för kompletterande beh med sk Powerball en bol man håller i handen och sätter fart på ett hjul inuti som generar en gyrokraft som gör att den vill “rymma” ur handen och det gäller att hål riktig fart på den. man blir ja…ligt tröt i hela armen och har haft bra resultat på flera patienter jag behandlat inkl mig själv. Jag hade mkt besvärlig “kitearm” förra året me ed envishet och träning har det försvunnit och ej kommit tillbaka. Det gäller att få den styrka som muskel/senor behöver för att utföra det som man skall göra. Det är viktigt att koma ihåg att denna smärta är ej farlig!!

    Lycka till
    JMK

  • sourra

    Medlem
    26 september, 2010 vid 22:22

    Jag vågar nog påstå att den jäkla bollen är en del av orsaken till att jag fick problemet i första läget men det berodde kanske mest på att det var en sån med display vilket öppnade osunda tävlingsmöjligheter

  • acemattias

    Medlem
    26 september, 2010 vid 23:22

    Kan det mojligtvis hjalpa mot en sliten hogerhandled (pga monotom pendelrorelse)?:crazy:

  • nordqvist

    Medlem
    26 september, 2010 vid 23:44
    Yann;633059 wrote:
    Sabbade min vänsterunderarm i våras på den övningen efter att ha ignorerat lite småkänning ett tag när jag utförde den. Väldigt onaturlig vinkel för musklerna att jobba i. Tog flera månader innan det gick över. Bättre med en sån där krokig stång tror jag även om det inte känns lika isolerat.

    Det är ju klart väldigt individuellt men träning med en krokig stång (en sk EZ-stång) leder ofta till stelhet i underarmens pronatorer, vilket kan ge smärta och andra problem.

  • trumpeten

    Medlem
    27 september, 2010 vid 01:28

    Har ar en till men den har ar just inriktad pa tennis armbage
    Phys Ed: An Easy Fix for Tennis Elbow?

    Skulle vara intresant att hitta en gjort pa jumper’s knee (patellar tendinopathy).
    Det ar ju faktiskt otroligt att det har gatt sa bra i de foregaende studierna for forsoks personerna har ju passerat -itis stadiet och gatt vidare till degenerering av tendonen innan dom borjat med studien.

    Acemattias: Det beror pa om det ar dina tendons som ar sabbade eller om det ar ben och cartilage som ar forstort.

    Matt, huh det var ju jag som fixa den med lotion och sked i februari, men bara vanta den kommer tillbaka och da ar det du som far ga till gymmet och gora eccentrisk traning :rolleyes:

    Jag ska beratta om nagra veckor om min arm blir na battre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tendonitis, kitearm, etc läs detta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.