Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Tenerifa om en vecka

  • fjant

    Medlem
    26 oktober, 2009 vid 17:43

    Spännande! Återkomm gärna och berätta hur det var!

    /Fjant

  • raggarn

    Medlem
    26 oktober, 2009 vid 23:04

    fixa hyrbil…ingen vind i Los Cr. åk motorvägen till Medano där brukar vinden va … ta sovmorgon vinden brukar komma vid 12 snåret… vind i Los Cr grattis till Guldsurf!! …åk ned till strandpromenaden vid Hotel Parque Santiago 3 i Playa Las Americas och rippa på … ingen vind.. drick Tropical och chilla… och glöm inte att käka gambas al ajillo till förrätt och Pollo al Ajillo med xtra ajilloli….som huvudrätt..ta in 2 stora Tropical på en gång…. så får smaklökarna veta att dom lever!! eller ta en roadtrip upp ovanför molnen till Teide åk upp TF-21 via Grandilla och Vilaflor och tillbaka TF-38 via Los Gigantes och kustvägen TF-47
    även en trip till Santa Cruz med las Teresitas-stranden el Puerto de la Cruz med havspoolerna kan va nå´t…. om man ska Svenne-turista…. ifall det mot förmodan är oflyt med vinden
    ha de gött
    längtar tillbaka…. de e nå´t speciellt med Kanarieöarna…

  • maglu

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 08:32

    Tack för infon.
    Hyrbil är fixad, och Medano är inspanad som huvudalternativ.

    Lyckades få igång sambon i sommar så långt att hon segelstyr och slår. Hon är sugen att köra lite också. Finns det bra nybörjarspots med plattvatten (och utrustning)?

    Några preferenser på uthyrare i Medano t.ex?
    Bör man fundera på något speciellt vid hyra? Ska man välja extraförsäkring om de erbjuder, vad kan allriskförsäkring hemma täcka? (Har bara hyrt en eftermiddag i Tarifa tidigare…)

    Tänker ta med sele och shorty (eller vill man ha mer? Sommarvåtis?).

  • schnitzler

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 22:17

    Jag och markan var i El medano i somras och hyrde av Otc (http://www.otc-windsurf.com/). Schysst folk, mycket prylar, Men dyrt.
    Förutom otc finns tyskcentret http://www.surfcenter.el-medano.com/ som jag egentligen inte vet nåt om.

    Men jag vill slå ett slag för det nyöppnade ORSI windsurf shop. http://www.clubwindsurf77.es . Där hittar du en extreeemt trevlig Luca, bättre service och kompiskänsla får man leta länge efter…Vet inte om han har kommit igång med uthyrningen än, det borde han gjort, var ju trots allt 5 månader sen vi var där. Men å andra sidan är det teneriffa….
    Luca visade priserna han skulle ta och det var avsevärt billigare än otc och tyskcentret.

    tänk på att alltid kolla att seglet (mm) är i bra skick innan du ger dig ut. Jag gjorde misstaget att inte göra det, vilket självklart resulterade i ett trasigt segel som jag fick pröjsa lagning för.

    Om du ska vågsurfa så finns bra vågor i bl a los americas.

    Ha det grymt.

  • maglu

    Medlem
    9 november, 2009 vid 10:13

    Min rapport.
    Hade tur med vädret, har tydligen inte blåst på nästan 2 månader i El Médano (enligt Luca på ORSI). Fick tre dagar med 4.0-4.5, en halvdan dag med rund 5.5 men avtagande vind, en nybörjardag för tjejen, och en dags tur upp på Teide-vulkanen.

    Orsi var i full gång med shop och uthyrning, och helt klart suverän service och riktigt bra priser. Rätt sliten utrusustning dock. Stroppar, fenor, bommar var riktigt slitet, och på många brädor även slitet/obefintligt halkskydd, som renderade i 6 stygn i underläppen efter att jag halkat och slagit i bommen. Var sista dagen, så körde klart (2h) och sen till sjukan (var nog rätt blodigt i början, kände inte så mycket själv, men vissa som kollade lite =)

    Tips är att ha tunna skinnhandskar speciellt i början och delar av dagen (iaf tills man blir för för trött i underarmarna). Fick blåsor första dan, som jag fick kämpa med hela veckan.
    (Halva priset för samma handskar på ORSI jämfört med grannshopen)

    De flesta hade heltäckande våtdräkt så här års (25C i luften 18-20 i vattnet), men min shorty var lagom temperaturmässigt för en nordbo, hade dock sluppit lite skrubbsår vid spolningar osv med heldräkt.

    Förhållandena:
    Jag har inte kört mycket våg. Bara i varberg tidigare en vecka. Men jag tyckte det var stökigt i Medano, vid stranden iaf (provade inte det riktiga vågsurfspotet några hundra meter norrut…för stort för mig). Gubbe/logo-vågor räckte för mig.
    (Varberg i somras var mycket mer rent tycker jag…längre mellan vågor…platt mellan vågor)

    Eftermiddagarna spenderades på Playa Las Americas, vindstilla, vågor, och 2€-mojitos på Surf Projects bar på stranden. Ljuvligt.

    Kasst uteliv på kvällarna (i nov iaf). Bara tusentals britter som ser på brittiska tv-shower/sport på barerna. 100-tals tomma discogolv.
    Hade hoppats på lite salsa =)
    Bra mat och dryck…även om man fick leta lite för att slippa standard-turistutbudet.

    Guld-vecka sammantaget.

  • lotta

    Medlem
    10 november, 2009 vid 12:33

    Hej!
    Jag och Gustav funderar över Cap Verde eller Teneriffa om en vecka. Hur tror du det är på Teneriffa? Pozo verkar osäkert i nov, är det bättre på Teneriffa?
    Hälsningar,
    Lotta

  • sebbe87

    Medlem
    10 november, 2009 vid 16:32

    När är bästa säsongen allmänt i Tenerifa?

  • maglu

    Medlem
    12 november, 2009 vid 09:20

    Har bara varit där en gång, nu förra veckan. Då var det bra, 4 av 6 dagar med riktigt bra vind, i El Medano. (I princip vindstilla i Playa Las Americas, så trycker på extra i Medano).
    Forskade fram Tenerifa i våras utifrån vindsäkerhet november, avstånd, pris och även andra aktiviteter för ickesurfare.

    Finns nog andra här som vet bättre när det är bäst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Tenerifa om en vecka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.